قیمت سکه به كدام سمت می رود؟



 

قیمت سکه به كدام سمت می رود؟

 

قیمت سکه بازار به دنبال افت ۲۵ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی و همچنین پایین آمدن قیمت سکه دولتی تحت تاثیر قرار گرفته و با ۵ هزار تومان کاهش در روز پنجشنبه به نرخ ۵۹۵ هزار تومان به فروش رسید که نسبت به نرخ ۶۲۵ هزار تومانی پنج شنبه هفته قبل از آن ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است. با این حال فاصله قیمت سکه بازار و سکه دولتی ۷۲ هزار تومان است و از این رو سفته بازی در صف های خرید سکه دولتی همچنان جذاب است.

 

در هفته های اخیر بانک مرکزی با مانوری روانی قیمت سکه دولتی را از ۶۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان با بیش از ۹۵ هزار تومان کاهش تا محدوده ۵۲۳ هزار تومان پایین آورده است، اما میزان عرضه سکه با این نرخ که از طریق شعب منتخب بانک ملی صورت می گیرد، محدود شده و سکه های عرضه شده جوابگوی تقاضای متقاضیان نیست.

 

شیوه نامطلوب عرضه سکه های دولتی نیز به شدت مورد انتقاد مردم و رسانه ها است. در واقع وعده فروش سکه ارزان دولتی به همان سهولتی که از زبان مسوولان شنیده می شود، عملا تحقق نمی یابد و مردم عملا با وجود محدودیت های ایجاد شده در میزان سکه در اختیار شعب، عطای سود بردن از خرید آن را به لقای دیدار صبحگاهی صف های پر حاشیه ترجیح داده اند.

 

در سمت دیگر بازار، بانک كارگشایی نرخ نهایی فروش سکه را در هیاهوی حراج به نرخ بازار آزاد می رساند و قیمت چوب خورده با قیمت بازار آزاد حتی در بسته های ۱۰۰ تایی تفاوت چندانی با قیمت بیرون ندارد. در عین حال فروش شمش طلا که از روز چهارشنبه در بانک کارگشایی آغاز شده، با استقبال حتی طلا فروشان نیز مواجه نبوده و کسانی که به دنبال سود بردن از افزایش قیمت سکه در بازار هیجانی داخل هستند، قطعا اقبالی به این شمش ها نشان نمی دهند و از این رو به نظر می رسد که قیمت سکه از تزریق شمش طلا عقب نشینی نخواهد کرد.

 

بررسی قیمت ها نشان می دهد که قیمت فروافتاده بازاردر یک هفته نهایتا از ۳۰ هزارتومان بیشتر نشده در صورتی که نرخ سکه دولتی حداقل ۹۵ هزار تومان افت کرده است. در روزهای اخیر نیز افت و خیز قیمت جهانی طلا بر کاهش قیمت سکه بازار اثرداشته است. روز پنج شنبه قیمت طلا در بازارهای جهانی با ۲۵ دلار کاهش روی رقم ۱۷۰۵ دلار بسته شد که خود زمینه ساز افت قیمت سکه بوده است.

 

قیمت های جدید در بازار سکه

روز پنج شنبه قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۱۰ هزارتومان کاهش ۶۱۰ هزارتومان فروخته شد. قیمت خرید سکه طرح قدیم نیز ۶۰۵ هزارتومان اعلام شد. نیم سکه در بازار با ۵۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۲۸۵ هزار تومان فروخته شد. نرخ خرید و فروش ربع سکه نیز به ترتیب ۱۴۲ هزار تومان و ۱۴۵ هزار تومان تعیین شد.

در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۶۰۰ تومان کاهش به ۲۴۲ هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۱۴۰ تومان افت به ۵۵ هزار و ۸۶۵ تومان رسید.

 

سکه های دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه های دولتی را روز پنج شنبه تغییری نداد. قیمت سکه بهار آزادی ۵۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان اعلام شد. نیم سکه دولتی ۲۵۱ هزار و ۶۸۰ تومان و ربع سکه دولتی ۱۲۵ هزار و ۸۴۰ تومان تعیین شد. قیمت سکه گرمی نیز ۷۰ هزار و ۷۲۰ تومان بدون تغییر باقی ماند.

 

قیمت ها در بازار ارز

قیمت دلار در بازار روز پنج شنبه ۱۵ تومان کاهش داشت و به ۱۳۵۰ تومان رسید. نرخ دلار مرجع در مقابل با ۲ تومان افزایش به ۱۰۹۰ تومان رسید. اختلاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی ۲۶۰ تومان شد. نرخ دلار بازار فرعی ۱۲۰۱ تومان اعلام شد. قیمت یورو در بازار آزاد نیز با ۱۰ تومان کاهش به ۱۸۵۰ تومان رسید. نرخ یورو در بازار فرعی هم ۱۶۰۹ تومان تعیین شد. قیمت پوند انگلیس در بازار ۱۵ تومان گران شد و تا ۲۱۷۵ تومان بالا رفت. با رسیدن قیمت درهم امارت به نرخ ۳۷۹ تومان پتانسیل افزایش قیمت دلار تا ۱۳۹۰ تومان وجود دارد.

 

طلا در بازارهای جهانی

با بی نتیجه ماندن اجلاس این بار سران اروپا در بروکسل، بار دیگر قیمت طلا در مسیر افزایشی قرار گرفت. قیمت طلا که در پایان معاملات روز پنج شنبه در سطح ۱۷۰۵ تومان بسته شده بود، غروب روز گذشته تا محدوده ۱۷۲۰ دلار بالا رفت اما مجددا به زیر ۱۷۱۰ دلار رسید. با نوسان قیمت جهانی طلا امکان افزایش دوباره قیمت سکه در بازار امروز وجود دارد.

طلا در آستانه نشست سران اروپا با امید دست یافتن به راه حل قطعی در کنترل بحران بدهی ها در این قاره، کاهش یافته بود. با اتمام این اجلاس و پایدار ماندن اختلاف دیدگاه سارکوزی و مرکل بر سر انتشار اوراق قرضه اروپایی و نگاه بلند مدت به رفع این بحران قیمت طلا رو به افزایش نهاد. درعین حال افت نرخ بهره یورو در بانک مرکزی اروپا از ۲۵/۱ درصد به ۱ درصد موجب رویگردانی از خرید اوراق قرضه و استقبال از خرید عمده طلا شد.

 

به دنبال تداوم بحران در اروپا گزارش های رسیده از دوبرابر شدن میزان تقاضا برای خرید سکه و نشان های طلایی در اروپا حکایت دارد. در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۱ این میزان در اروپا به ۱/۱۱۸ تن رسیده است. از بانک مرکزی اروپا نیز خبر می رسد که این بانک در پی تسهیل جریان نقدینگی در بین بانک ها است.

 

از سویی آلمان و فرانسه در معرض افت رتبه اعتباری خود از سطح AAA توسط موسسه استاندارد اندپورز قرار گرفته اند. بورس های جهان نیز دیروز با کاهش شاخص ها همراه بودند. در مقابل اعلام شاخص های اقتصادی در چین و آمریکا به شدت اوضاع را علیه اروپا رقم زده است..... /  گزارش : روزنامه دنياى اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------