آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جرمی هانت: اجازه نمی‌دهیم ایران از دوتابعیتی‌ها به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,جرمی هانت

وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه گاردین در سفارت این کشور در تهران به ایران هشدار داد که اگر بخواهد از دوتابعیتی‌ها به عنوان ابزار سیاسی استفاده کند عواقبی برای این کشور وجود خواهد داشت.

به گزارش فارس به نقل از گاردین، جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس که به تهران سفر کرده است هشدار داد که غرب آسیا مثل باروت است؛ جاییکه رخدادهای کوچک ممکن است منجر به یک فاجعه در مقیاس جنگ جهانی اول تبدیل شود. وی در این سفر همچنین خواستار آزادی نازنین زاغری راتکلیف شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی شد. 

 

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی خود شهروند دوتابعیتی را به رسمیت نمیشناسد. 

 

نازنین زاغری دو سال پیش به جرم جاسوسی بازداشت و توسط دادگاهی در ایران به حبس محکوم شد و در حال حاضر میز در حال سپری کردن دوران محکومیت خود به عنوان یک شهروند ایرانی است.

 

براساس گزارش گاردین، هانت که اولین وزیر اروپایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها علیه ایران به تهران سفر می‌کند همچنین به دنبال جلب حمایت ایران از طرح صلح لندن در بحران یمن، طی این سفر خود به تهران است. 

 

گاردین در ادامه مدعی شد که جرمی هانت بعد از دیدار روز دوشنبه خود با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به طور خصوصی با خانواده نازنین زاغری از جمله دختر و برادر وی دیدار کرده است. وی همچنین قصد داشته است که به ملاقات زاغری در زندان برود که با آن موافقت نشده است. 

 

هانت به گاردین گفته؛ «اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی پذیرفته شود باید از زندانی کردن افرادی مثل زاغری خودداری کند.»

 

وی در ادامه اظهارات خود به گاردین گفت: «اگر ایران بخواهد از شهروندان دوتابعیتی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند در این صورت تبعاتی برای ایران وجود خواهد داشت. ما اجازه نمیدهیم که قسر در بروند. آنها باید بفهمند که این وضعیت پایدار نیست.»

 

گاردین می‌گوید که جرمی هانت قصد داشته است با مقامات قوه قضاییه ایران نیز دیدار کند چرا که می‌داند سرنوشت نازنین زاغری توسط همتایانش در وزارت خارجه ایران تعیین نمی‌شود. 

 

وی در ادامه به موضوع تحریمهای آمریکا اشاره کرد و گفت: منطقه مانند انبار باروت است. ما موضوع تحریمها را داریم. رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان را داریم که بیشتر و بیشتر در حال خطرناک تر شدن است و منجر به جنگ نیابتی شده است. اگر اینها را کنار هم قرار دهیم و به خطرات منجر به جنگ جهانی اول نگاه کنیم می‌بینیم که رویدادهای کوچک مثل زنجیره‌ای از رویدادها می‌توانند عواقب فاجعه باری داشته باشند. 

 

وزیر خارجه انگلیس که از سفارت بریتانیا در تهران با گاردین صحبت می‌کرد تاکید کرد که انگلیس نفوذ خود را در منطقه حفظ کرده است ما یک قدرت کوچک در خاورمیانه نیستیم و یک بازیگر مهم هستیم. 

 

هانت با ابراز امیدواری نسبت به پیشبرد طرح انگلیس برای کاهش تنشها در یمن تایید کرد که هفته گذشته با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض دیدار و رایزنی کرده است. وی ضمن تایید دشوار بودن اجرای طرح آتش بس سازمان ملل در یمن تاکید کرد که دو طرف درگیری باید امتیازاتی بدهند تا از عمق فاجعه انسانی در این کشور کاسته شود. 

 

وزیر خارجه لندن در ادامه تاکید کرد که عربستان سعودی، و نه ایران، متحد استراتژیک انگلیس در منطقه است. با این حال وی تاکید کرد که تحقیقات عربستان در زمینه مسئولیت نهایی افرادی که در قتل جمال خاشقچی دست داشته‌اند ممکن است آینده رویکرد لندن در قبال ریاض را شکل دهد. 

 

جرمی هانت در عین حال از متهم کردن محمد بن سلمان به عنوان آمر و پشت پرده قتل خاشقچی خودداری کرد. 

 

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با اشاره به برجام گفت که با رویکرد آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای موافق نیست. وی در این باره افزود: واشنگتن حق دارد که دیدگاه خود را در این زمینه تغییر دهد اما این به این معنی نیست که مواضع متحدان آمریکا نیز به طور اتوماتیک تغییر کند و شبیه آنها شود. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------