آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

رویترز: ایران برنده و آمریکا بازنده تنش بین امارات و قطر خواهند بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطر و امارات

تحلیلگران و دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کردند که در بحران بین امارات و قطر منافع امنیتی و راهبردی آمریکا به خطر افتاده و ایران از این موضوع بهره می‌برد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی پیرامون تنش بین امارات و قطر نوشت: در تنش بین قطر و امارات، ایران می‌تواند برنده این ماجرا و آمریکا بازنده باشد.

 

رویترز در این زمینه نوشت: افزایش تنش بین قطر و امارات  و پروازهای نظامی که  منافع راهبردی آمریکا در خلیج فارس را تهدید می‌کند، می‌تواند برای ایران سودمند باشد.

 

یک دیپلمات غربی که مایل به افشای نامش نبود ، گفت: «وقتی شما هواپیماهای نظامی قطری را درحال رهگیری نزدیک یک هواپیمای مسافربری می‌بینید، این اقدام خطر سانحه را در بردارد و موجب کشته شدن انسان‌ها و تنش بین کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی می‌شود  که آن‌ها تاکنون چنین موردی را شاهد نبوده‌اند.»

 

«گابریل کولینز» کارشناس تحریم‌های مالی دانشگاه «رایس» در تگزاس آمریکا نیز در این زمینه گفت: «موضع گیری نظامی به دلیل تحریم دیپلماتیک و تجاری فضا را برای پیش‌بینی غلط مهیا می‌کند و یک جرقه کوچک می‌تواند آتش عظیمی ایجاد کند.»

 

رویترز سپس با اشاره به موضع گیری ایران درباره بحران قطر و امارات نوشت: ایران محدویت‌های اعمال شده بر قطر را محکوم کرده و خواهان حل این تنش از طریق گفت‌‌وگو است.

 

در همین رابطه سخنگوی مقر فرماندهی هوایی آمریکا در قطر در گفت‌و‌گو با رویترز گفت:«آمریکا،قطر و امارات را شرکای مهم منطقه‌ای می‌داند و خواهان کاهش تنش با راه حل‌های مناسب است.»

 

رویترز با اشاره به این نکته که خلیج فارس منطقه‌ای مهم برای آمریکا است و ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور در بحرین و پایگاه هوایی «العدید» در قطر مرکز عملیات هوایی علیه داعش هستند، نوشت: این پایگاه برای آمریکا درصورت «نبرد با ایران» اهمیت دارد. آمریکا، ایران را متهم به حمایت از امور خرابکارانه در منطقه می‌کند ،هرچند که ایران نیز بارها اتهام‌های آمریکا را رد کرده است.

 

یک دیپلمات غربی دیگر نیز در این زمینه به رویترز گفت: « رقابت بین عربستان و متحدانش با ایران در حال شدت گرفتن است. این کشورها ده‌هه‌هاست که شرکای تجاری و امنیتی مهم برای غرب هستند و اگر بین آن‌ها اختلاف افتاده و حملات نظامی انجام شود، در این فضای برد و باخت ایران سود برده و آمریکا بازنده است.»

 

یک مقام منطقه‌ای که اشاره‌ای به هویت و ملیت آن نشده است، به رویترز گفت که امارات به خاطر رقابت منطقه‌ای با قطر، خواستار افزایش فشار بر دوحه با این پیام است که فعلا خبری از آشتی در کار نیست و تحریم‌ها به این زودی‌ها خاتمه نمی‌یابند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------