آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

دبیر کل ناتو: برای برجام اهمیت زیادی قائلیم و خواستار اجرای کامل آن هستیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ینس استولتنبرگ

دبیر کل ائتلاف ناتو، در نشستی روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که این ائتلاف خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران است.

به گزارش فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو در نشستی در حاشیه «کنفرانس امنیتی مونیخ» خواستار تداوم اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) شد. 

 

دبیر کل ناتو گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم توافقات منع اشاعه کاملاً رعایت می‌شوند. توافق هسته‌ای ایران جزو همین توافقات است.»

 

وی گفت: «ما برای توافق هسته‌ای ایران اهمیت زیادی قائل هستیم و مهم است که این توافق به طور کامل اجرا شود.»

 

سرنوشت برجام در سایه مطالبات زیاده‌خواهانه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و وجود نشانه‌هایی از همراه شدن اروپایی‌ها با این مطالبات در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. 

 

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

 

دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با به کارگیری سیاست‌های مخرب تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید شدت گرفته است. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 

فرانسه، انگلیس و آلمان در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------