آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ظریف: اگر آمريكا اشتباه خروج از برجام را مرتكب شود، حتما اين اشتباه دردناكی برای آنها خواهد بود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران مستقر در هواپیمای "آستانه - تهران"، پیرامون سفر دو روزه خود به باکو و آستانه، اظهار کرد: در ٢ سفر به آذربایجان و قزاقستان، حرکت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را پیگیری کردیم.

به گزارش میزان، وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در آذربایجان برای اولین بار جلسه چهار جانبه‌ای با حضور ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان داشتیم، عنوان کرد: ما با آذربایجان و ترکیه همکاری‌های سه جانبه زیادی داریم، اما این همکاری چهارجانبه کار جدیدی بود برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که ما می‌توانیم از طریق این سه کشور، خلیج فارس را به دریای سیاه و دریای مدیترانه ارتباط دهیم و از این طریق یک راه ترانزیتی بسیار مهم ایجاد کنیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما برای کریدور شمال جنوب از طریق آذربایجان، بحث‌های بسیار خوبی داشتیم و در هفته‌های آینده توافق تکمیل راه آهن رشت -آستارا به آذربایجان امضا خواهد شد و ان شاالله ما خواهیم توانست کل مسیر بندرعباس تا آستارا و از آنجا از یک طرف تا سن پترزبورگ و از طرف دیگر تا بنادر گرجستان در دریای سیاه را از طریق ریل به هم مرتبط کنیم که کار بسیار عظیمی در تسهیل ارتباطات اقیانوس هند تا اروپا خواهد بود و می‌تواند آثار بسیار خوبی داشته باشد.

 

ظریف ادامه داد: در اجلاس باکو همچنین سایر زمینه‌های همکاری مثل انرژی، گردشگری و ... را به صورت چهار جانبه بررسی کردیم.

 

وی همچنین گفت: در باکو همچنین فرصتی ایجاد شد تا هم با رییس جمهور آذربایجان و هم با وزیر خارجه گرجستان گفتگو کنیم و زمینه همکاری‌های دو جانبه را پیگیری کنیم.

 

ظریف در ادامه عنوان کرد: در آستانه ما برای اولین بار بعد از ١٤ ماه که از ابتکار آن می‌گذرد، جلسه وزرای خارجه ٣ کشور ضامن آتش بس در سوریه یعنی ایران و روسیه و ترکیه را داشتیم؛ همکاران ما ٨ دور مذاکره در ١٤ ماه گذشته داشته اند و امروز هم مذاکرات مقدماتی خوبی بین نماینده‌های ویژه کشور‌ها صورت گرفت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: روند آستانه روندی بوده که تا کنون توانسته هم به کاهش تنش در سوریه و هم به کمک‌های انسانی کمک کند و هم از طریق اجلاس سران سوچی و کنگره همه گروه‌های سوری در سوچی، توانسته یک قدم بسیار مهم در مسیر راه حل سیاسی در سوریه بردارد.

 

ظریف با بیان اینکه ما همواره بر راه حل سیاسی تاکید داشته ایم، یادآور شد: در آینده نزدیک ما اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه را در ترکیه خواهیم داشت که ادامه اجلاس سران سوچی خواهد بود برای اینکه اطمینان حاصل کنند می‌توانیم از طریق گفتگوی سیاسی به راه حل برسیم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از کشور‌های غربی همواره تلاش کرده اند که روند آستانه را با مشکل مواجه کنند و از طرق مختلف اقداماتی کرده اند، تصریح کرد: در هفته‌های گذشته به دلیل سیاست‌های غلط آمریکا شاهد درگیری‌های بیشتری در سوریه بودیم که امیدواریم از طریق روند آستانه بتوانیم با وضعیت جدیدی که پیدا شده مقابله کنیم و به سمت آرامش بیشتر در سوریه و ان شاالله تداوم روند سیاسی حرکت کنیم.

 

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون نقض عهد‌های آمریکا و دولت ترامپ در مسیر اجرای برجام، گفت: آقای ترامپ از روزی که سرکار آمده و حتی قبل از آنکه سرکار بیاید، تلاش خودش را برای از بین بردن برجام انجام داده و در همه این دوران، ایالات متحده در اجرای برجام دارای نقض‌های گسترده‌ای بوده است.

 

وی گفت: همین امروز ما در وین جلسه کمیسیون مشترک را در سطح معاونان وزارت خارجه داریم و جمهوری اسلامی بر ضرورت اجرای کامل برجام و توقف نقض‌های برجام توسط آمریکا تاکید خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خودش را برای شرایط مختلف، در زمان مذاکرات برجام هم آماده کرده بود، تاکید کرد: در برجام کاملا پیشبینی شده که اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند از منافع اقتصادی اش بهره‌مند شود چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

 

ظریف در پایان گفت: با توجه به آنچه که در برجام در حوزه تحقیق و توسعه دیده شده و اقداماتی که جمهوری اسلامی برای توسعه توان هسته‌ای خود در حوزه صلح آمیز ادامه داده، این واقعیت وجود دارد که اگر آمریکا اشتباه خروج از برجام را مرتکب شود، حتما این اشتباه دردناکی برای آن‌ها خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------