آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ولایتی: پاسخ ایران به نقض برجام از سوی آمریکا صریح و قوی خواهد بود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ولایتی

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پاسخ ایران به نقض برجام از سوی آمریکا صریح و قوی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز یک‌شنبه پس از دیدار با "ویتالی نامکین" رئیس موسسه شرق شناسی وابسته به روسیه در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اقدامات اخیر آمریکا در تحریم ایران را نقض برجام می‌دانید یا خیر؟ گفت: هر کاری که آمریکایی‌ها کردند ایران توان آن‌ را دارد که اگر  این اقدامات علیه منافع ما باشد، اقدام متقابل انجام دهد.

 

وی گفت: در مورد برجام ما به آن پایبند بوده و اگر آمریکایی‌ها آن‌را نقض کنند قطعا سایر اعضا 1+5 با آن مخالف هستند. چین، روسیه و اروپا هم مخالف اقداماتی هستند که به نقض برجام منجر شود.

 

ولایتی ادامه داد: ما فعالیت‌های خود را برای تنویر افکار عمومی جهان ادامه خواهیم داد و قرارداد ما با 1+5 قراردادی دو جانبه با آمریکا نبوده بلکه قراردادی بین‌المللی است. بنا بر این آمریکا حق ندارد آن‌را یک جانبه نقض کند.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این‌که اگر آمریکا برجام را نقض کند سایر اعضا موظف هستند با آنها مقابله کنند خاطر نشان کرد: آنچه آمریکایی‌ها تا به حال انجام داده‌اند قطعا با روح و جسم برجام مغایرت دارد.

 

وی در رابطه با تصمیمات ایران در قبال نقض احتمالی برجام از سوی آمریکا افزود: تصمیمات ما فردی نبوده بلکه هیات نظارت بر برجام هم در همین هفته جاری در این خصوص تشکیل جلسه خواهد داد و قطعا پاسخ ما به آمریکایی‌ها صریح، روشن و قوی خواهد بود.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در دیدار با رییس موسسه شرق شناسی وابسته به روسیه در خصوص حجم همکاری میان ایران و روسیه گفت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد مبادلات تجاری دو طرف افزایش پیدا کرده که این همکاری‌ها غالبا در حوزه سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی بوده که این رقم در حال رشد است.

 

ولایتی با اشاره به تحریم‌های روسیه و ایران از سوی آمریکا تصریح کرد: قطعا آمریکایی‌ها بازنده اصلی این مساله خواهند بود.

 

وی خاطرنشان کرد: ارزش روابط دو جانبه ایران و روسیه بعد از تحریم‌ها بیش‌تر معلوم خواهد شد و این روابط عمیق‌تر و محکم‌تر شکل خواهد گرفت.

 

به گزارش ایسنا، ویتالی نامکین هم در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین دستاوردها در سوریه و تاثیر روابط تهران و مسکو در دستیابی به این موفقیت‌ها اظهار کرد: مواضع دو کشور در حال نزدیکی و در زمینه مسائل دو جانبه و حل فصل مسائل منطقه باید بگویم که من نماینده  دولت روسیه در مسائل علمی و تحلیلی هستم.

 

ویتالی نامکین رئیس موسسه شرق‌شناسی روسیه در دیدار با ولایتی تاکید کرد: خاورمیانه دچار تحولات اساسی است و در بعضی کشورهای عربی دولت‌ها در حال فروپاشی هستند و مناقشات نیز ادامه دارد. در حال حاضر نمی‌توانیم بر تروریسم غلبه کنیم و این پدیده در بعضی کشورهای منطقه لانه کرده است که هم برای ایران و هم برای روسیه تهدید است.

 

نامکین ادامه داد: با کمک و همکاری ایران و روسیه به نتایج مهم و قابل توجهی در راستای مبارزه با تروریسم و انجام آتش بس در سوریه رسیده‌ایم.

 

رئیس موسسه شرق شناسی روسیه ابراز امیدواری کرد که این بحران را با راهکار سیاسی به پایان برسانیم چرا که همه ما معتقدیم این بحران راه‌حل نظامی ندارد.

 

وی افزود: به دلیل مداخلات کشورهای خارجی در منطقه خاورمیانه مشکلات جدی به وجود آمده است. از جمله در لیبی دولت در حال فروپاشی است، در عراق مداخلات خارجی قربانیان زیادی را گرفته و روند عادی‌سازی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و در یمن جنگ داخلی به وقوع پیوسته است و در سوریه که بحران آن کشور بیش از شش سال است که به طول انجامیده و از هشتاد کشور تروریست‌ها در آنجا حضور دارند.

 

نامکین تصریح کرد: نقطه مشترک دیگری که میان ایران و روسیه وجود دارد، فشارهای کشورهای خارجی است که به منظور ایجاد مشکلات و موانع در مسیر پیشرفت دو کشور وضع شده است.

 

رئیس موسسه شرق شناسی روسیه در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر انستیتو ما به صورت فعال روی مساله سوریه کار می‌کند و بنده شخصا غیر از ریاست انستیتو شرق شناسی مشاور ارشد دیمیستورا در بحث سوریه هستم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------