آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

نقش ایران در سوریه و منطقه محدود نشده است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,پرچم ایران

یک پایگاه خبری لبنانی در تحلیلی نوشت: برخی‌ها در مورد محدود شدن نقش ایران در سوریه صحبت می‌کنند اما در واقع عکس آن انجام شد و ایران از مرزهای سوری ـ لبنانی به مرزهای سوری ـ عراقی نیز رسید.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری المدن در تحلیلی نوشت: با صرف‌نظر از سیاست‌های برخی کشورها و گفت‌وگوهای سیاسی آنان، شکی نیست که یکی از محورها شکست خورده است و روسای این محور شکست را اعلام نمی‌کنند و همچنان صدایشان بلند است، اما حقیقت چیز دیگر است و آنها با پیش‌دستی در اعلام پیروزی می‌خواهند خود را پیروز نشان دهند.

 

آن‌هایی که خود را شکست خورده می‌بینند می‌خواهند در دیدگاه‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای خود بازنگری کنند و از آمریکا و سیاست خارجی آن انتقاد می‌کنند، آمریکایی که در شکست این محور سهیم بوده است.

 

چند ماه بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و انتظار کشیدن برای سیاست آمریکا در خاورمیانه و همچنین سیاست واشنگتن جدید در سوریه، هیچ چیزی تغییر نکرد و کارشناسان معتقدند که سیاست آمریکای جدید هیچ تغییری نسبت به آمریکای اوباما نکرده است. برخی‌ها از محدود شدن نفوذ ایران صحبت می‌کنند اما حقیقت چیز دیگری است؛ ایران همچنان باقی است و به نفوذ خود ادامه می‌دهد و از مرزهای سوری ـ لبنانی به مرزهای سوری ـ عراقی رسیده است.

 

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در سخنرانی‌ اخیرش اعلام پیروزی کرد و هشدار داد که این پیروزی را پیروزی مذهبی قرار ندهید چراکه مبارزه ایران در سوریه و عراق بین دو مذهب شیعه و سنی ارتباط ایجاد کرد، بنا بر این این سخنان مفهوم خاصی دارند و آن این است که پیروزی محقق شد و هر کس نمی‌خواهد به پیروزی ایران اعتراف کند یا به زیر پرچم این پیروزی بیاید، هواپیماهای ائتلاف مبارزه با تروریسم، مسوول مجازاتش خواهند بود. نسبت به ایران، امور طبق روال خود در حال حرکت است و آن سرمایه‌گذاری برای نابودی داعش در لبنان، سوریه و عراق است و پایان دادن به وجود داعش در مرزهای لبنان به معنای راحت کردن لبنان و تثبیت ارتش آن است.

 

اکنون سخن ما به مرحله بعد از تهدیدات داعش بازمی‌گردد و سوالات زیادی را ایجاد می‌کند؛ در این مرحله چه اتفاقاتی برای لبنان رخ خواهد داد؟ برخی‌ها معتقدند که سوریه وارد مرحله جدیدی می‌شود، برخی‌ها معتقدند که مقابله با ایران به مرحله پساداعش موکول شد و برخی‌ها معتقدند که سال آینده سال مقابله با ایران است.

 

در مرحله پساداعش چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟ برخی‌ها معتقدند که حزب‌الله لبنان در حال حاضر نمی‌خواهد با آن مواجه شود، خصوصا اگر توام با سرنوشت سلاح حزب‌الله و نقش آن بعد از جنگ باشد. برخی‌ها می‌پرسند تا زمانی که جنگی در کار نباشد و همه به دنبال راه‌حل سیاسی باشند وظیفه حزب‌الله و سلاحش در این مرحله چه خواهد بود؟ بدون شک این تحولات از حزب‌الله می‌خواهد تا سوال‌های جدی در مورد نقش و فعالیت خارجی‌اش مطرح کند، اما حزب‌الله لبنان دستاوردهای مهمی را محقق کرد و آن تثبیت پایگاه‌هایی است که به خاطر آنها جنگید، این در حالی است که نظام سوریه به حالت سابق خود باز نخواهد گشت و محال است که یکپارچگی و وحدت به سوریه باز گردد. از طریق تماس‌های برخی کشورهای منطقه به خصوص ایران و ترکیه و تلاش‌هایی که عمان به صورت غیرمستقیم برای ارتباط تهران و ریاض انجام می‌دهد و سیاست باز عربستان مقابل عراق، تحولات منطقه نمایان می‌شود.

 

توافق روسیه و آمریکا را نمی‌توان جدای از این قضایا دانست و آمریکا از ثبات رویکرد و دیدگاه روسیه نگران است و این به تقویت دستاوردهای ایرانی اشاره دارد و با و جود این‌که ایران و حزب‌الله از آن منطقه دور است اما در مقابل تحکیم موقعیت‌شان در مناطق دیگر یک کمربند امنیتی برای آنان به شمار می‌رود.

 

منظور از مقابله با ایران و نفوذش در سوریه، عدم حضور ایران در مرزهای سوری ـ اسرائیلی است اما در بقیه مناطق سوریه حضور ایران ثابت است و سهمش محفوظ است و زود است که در مورد جلوگیری از نفوذ ایران و حزب‌الله در سوریه صحبت کنیم.

 

ایران قبل از تمام این تحولات پیش‌دستی کرد و پیروزی خود را اعلام کرد. طی سفر نبیه بری به تهران مقرر شد تا وزرای لبنانی به سوریه سفر کنند و روابط این دو کشور به حالت قبلی خود باز گردد، بعد از این حسین جابری انصاری به لبنان سفر کرد و با مسوولان مختلف این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و از میشل عون دعوت کرد تا به تهران سفر کند. این سفر در پیش‌دستی در اعلام پیروزی به لبنانی‌ها مربوط است و برخی‌ها معتقدند که این گام ایران در جهت مایل شدن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خصوصا عربستان به سمت لبنان است، زیرا ما شاهد سفر ثامر السبهان وزیر کشور در امور خلیج‌فارس بودیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------