آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

پیام ظریف به مناسبت یکصد و بیستمین سال برقراری روابط ایران و بلغارستان



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان امروز یک‌شنبه در پیامی به مناسبت همایش و نمایشگاه اسناد یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان برای تعاملات دیپلماتیک دو کشور آرزوی رشد و گسترش کرده و تاکید کرد که تعمیق این روابط به سود دو کشور بوده و تاثیر مثبتی در صلح و امنیت بین‌المللی دارد.

به گزارش ایسنا، پیام محمدجواد ظریف به همایش و نمایشگاه اسناد یکصد و بیستمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان بدین شرح است:

 

برگزاری همایش و نمایشگاه اثر تاریخی 120 سال روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان مهم و ارزشمند در مناسبات دو کشور است.

 

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان دو کشور ریشه دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها و آوازه جهانی شخصیت‌های بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، ایوان وازارف، وپسارف و ... مایه مباهت است.

 

با وجود برخی تحولات در روابط دو جانبه، اهتمام مقامات دو کشور در سال‌های گذشته همواره برگسترش هر چه بیشتر روابط معطوف بوده و در سال‌های اخیر به ویژه با سفر سال گذشته آقای بیوکو بوریسف نخست‌وزیر بلغارستان به همراه معاون خود و 5 وزیر و نیز هیات اقتصادی 35 نفره به تهران و امضای چندین سند همکاری رشد چشم گیری پیدا کرده است.

 

امیدوارم روابط دوستانه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان در سایه اراده مشترک مسوولان دو کشور و با بهره‌گیری از تجربه‌های تاریخی گذشته در تمامی عرصه‌ها بیش از پیش رشد و  گسترش یابد. تعمیق این روابط نه تنها به سود دو کشور است بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی همچون غرب آسیا،‌ خلیج فارس، دریای خزر، شرق و مرکز اروپا، دریای سیاه و نیز منطقه حساس بالکان خواهد بود که بر صلح و امنیت بین‌المللی  اثر مثبت دارد.

 

بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط امروز ایران و بلغارستان را ارائه خواهد کرد که میتواند زمینه‌ساز گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور شده و به تحکیم روابط دو جانبه هم کمک کند.

 

اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحب نظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه‌ای را برای رونق بخشیدن به ابعاد مختلف دیپلماسی دو کشور به ویژه در عرصه‌های علمی و فرهنگی ایجاد کرده و به تحکیم و تقویت مناسبات فی مابین کمک خواهد کرد. به باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور خبرنگاران و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر اینکه می‌تواند به شکوفایی هر چه بیشتر اندیشه‌ها و آگاهی بخشی به نسل جوان امروز دو کشور بینجامد همچنین می‌تواند به گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی و تجاری هم کمک کند.

 

ضمن ارج نهادن به این گونه تلاش‌ها برای معرفی تاریخ،‌ فرهنگ و تمدن دو کشور به یکدیگر و فراهم کردن فضای تفاهم و درک مشترک برای دست اندرکاران این همایش آروزی توفیق دارم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------