آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روحانی و اوباما در نیویورک بایکدیگر دیدار می کنند یا تنها با هم دست می دهند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روحانی و اوباما

محافل آگاه در پایتخت آمریکا خبری را زمزمه می کنند که مضمون آن این است که دولت رئیس جمهور باراک اوباما و تیم همتای ایرانی وی حسن روحانی برای ساماندهی دیداری میان دو رئیس جمهور در حاشیه حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ بیست و پنج سپتامبر تماس هایی برقرار کرده اند.

محافل آگاه در پایتخت آمریکا خبری را زمزمه می کنند که مضمون آن این است که دولت رئیس جمهور باراک اوباما و تیم همتای ایرانی وی حسن روحانی برای ساماندهی دیداری میان دو رئیس جمهور در حاشیه حضور روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ بیست و پنج سپتامبر تماس هایی برقرار کرده اند.

آگاهان می گویند آنچه اکنون بر روی آن کار می شود سازماندهی تماس میان رئیس جمهور دو کشور است که از زمان انقلاب در ایران در سال 1979، اگر رخ دهد، در نوع خود نخستین دیدار خواهد بود.

 

آن ها می افزایند مسئولان دو طرف تاکنون شکل تماس را مشخص نکرده اند: "در بهترین حالت به احتمال برگزار کنندگان می توانند نشست کوتاهی بین سران دو کشور برگزار کنند که پس از آن دو طرف اظهاراتی را بیان می کنند. آنان در ادامه می گویند: "اما در بدترین حالت می توان دست دادنی گذرا را سازماندهی کرد."

اوباما و روحانی در طول سفر روحانی به نیویورک در سپتامبر 2013 با یکدیگر تلفنی صحبت کردند در حالی که بسیاری آن را "مکالمه ای تاریخی" توصیف کردند. پیش از این مکالمه تلفنی که روحانی از داخل خودرو و هنگام بازگشت به فرودگاه آن را انجام داد، اوباما تلاش کرد در مکان هایی حضور یابد که [باعث می شود] وی با رئیس جمهور ایران رو در رو شود. در این راستا رئیس جمهور آمریکا به دعوت [ضیافت] ناهار به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد را که به افتخار رهبران کشورهای مشارکت کننده در دستور کار مجمع عمومی برگزار می کند، پاسخ مثبت داد.

اما به نظر می رسد روحانی از قصد اوباما برای حضور یافتن [در این ضیافت] آگاه شد و به همین علت ترجیح داد در ضیافت ناهار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حضور پیدا نکند و مجالی را برای هر گونه تماس رئیس جمهور آمریکا فراهم نکرد تا این که با وی تماس تلفنی برقرار کرد. کارشناسان به ویژه از میان مخالفان اوباما اعتقاد دارند؛ روحانی "تنها پس از این که جناح رهبری از ایران مطمئن شدند رئیس جمهور آمریکا به نظر می رسد در تعقیب همتای ایرانی خود سرسخت است، به چراغ سبز تماس با اوباما پاسخ داد."

به دور از دلایلی که به تماس تلفنی ذکر شده منجر شد امروز مشخص شده است پس از تابستانی که در آن شاهد مذاکرات سری در کشور پادشاهی عمان میان وزارتخانه های دو کشور بودیم، این تماس تلفنی انجام شد. تماس [تلفنی] میان روسای جمهور آمریکا و ایران در ماه سپتامبر 2013 بر دستیابی به توافق هسته ای موقت با ایران در ماه نوامبر انجامید.

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا بر این باورند که مسئولان دولت این کشور "شرایط را برای دست دادن روسای جمهور آمریکا و ایران مناسب می دانند." و پس از "دو سال مذاکرات سری و نخستین تماس علنی میان این دو؛ بسیاری مسائل بهتر شده و اعتماد میان دو دولت تقویت شده است."

آن ها در ادامه می گویند دست دادن [دو رئیس جمهور] پس از آن اتفاق می افتد که مسائل در کنگره فیصله پیدا کرده و جهان به اجرای آنچه در توافق هسته ای قید گردیده از نظر لغو تحریم های ایران در مقابل تحت نظارت بین المللی قرار گرفتن برنامه هسته ای این کشور، نزدیک شده است.

اخبار سیاست خارجی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------