آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایران جزییات تولید «لوله‌های روتور» سانتریفیوژ را در اختیار آژانس قرار دهد



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست تا جزئیات تولید قطعاتی را که می‌توانند در نهایت در تولید تسلیحات اتمی به کار روند به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اشتراک گذارد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، پیش‌نویس بیانیه اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۶ شهریور در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته که قرار است هفته آینده به نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد ارسال شود.

این بیانیه تنها یک هفته پس از آن صادر شده که آژانس از تولید مجدد «لوله‌های روتور» سانتریفیوژ در ماه ژوئن در ایران خبر داد.

آژانس در گزارش اخیر خود به‌رغم تاکید بر اینکه ایران به همه موارد قید شده در توافق هسته‌ای پایبند بوده، نسبت به از سرگیری تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ‌ ابراز نگرانی کرد، از همین رو اتحادیه اروپا خواستار «همکاری کامل ایران» با آژانس بر سر این موضوع شده و همچنین از آژانس خواسته اطلاعات دریافتی را با اعضای خود در میان بگذارد.

ایران هم‌اکنون پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ با تکنولوژی سطح پایین دارد و بر اساس برجام، ایران اجازه دارد برای تعویض قطعات سانتریفیوژهای باقی‌مانده خود، از قطعات سانتریفیوژهای قدیمی خود استفاده کند.

بر اساس توافق هسته‌ای، آژانس باید بر تعداد لوله‌ روتور سانتریفیوژ‌ نظارت کند و اینکه این تعداد برای چه مدل از سانتریفیوژ تولید شده است. از این طریق آژانس می‌تواند اطمینان حاصل کند که تعداد آن‌ها و مدل سانتریفیوژ مطابق توافق اتمی سال ۲۰۱۵ است یا خیر.

اگر تعداد لوله‌ روتور تولید شده بیش از حد مجاز باشد، می‌تواند نشانه فعالیت‌های پنهانی ایران برای ارتقای سانتریفیوژهای خود باشد که موضوعی جنجالی خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------