آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اگر پرواز جنگنده های ایرانی در سوریه آغاز شود چه اتفاقی می افتد؟



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,جنگنده های ایرانی

سایتی امریکایی با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اخبار اخیر منتشر شده درباره اعزام جنگنده های ایران به سوریه احتمال گسترش عملیات نیروی هوایی ایران در آن کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

 سایت "درایو" می نویسد:"روسیه در حال تنظیم انجام عملیات هوایی گسترده در خاک سوریه است از این رو ایران نیز می تواند از آن کشور پیروی کند و عملیات مشابهی را انجام دهد. به نظر می رسد علیرغم ان که کنترل آسمان سوریه در دستان روسیه است امریکا از حضور هوایی در آن کشور بهره کمتری برده است".

به گزارش خرداد، این سایت در ادامه می افزاید:"ایران به طور خاص در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق  مشارکت دارد. گروه های حشد الشعبی که وابسته به ایران و از نیروهای شیعه هستند در آنجا حضور دارند آنالن از سوی امریکا مورد حمایت قرار نمی گیرند. مستشاران ایرانی و نیروی هوایی آن کشور به طور مستقیم از اسد حمایت می کنند. به نظر می رسد عملیات هوایی نیروهای ایرانی در هماهنگی با ائتلاف تحت رهبری امریکا نیست در نتیجه در طول چند سال اخیر آسمان عراق شبیه راهروی مدرسه ای شده که دو دانش آمزو که دشمن یکدیگر هستند از کنار یکدیگر عبور می کنند. در سوریه متحد قدیمی ایران، یعنی حزب الله لبنان بر روی زمین در کنار نیروهای اسد می جنگد. ایران حریم هوایی خود را برای روسیه باز کرد تا بتواند عملیات هوایی را  را از پایگاه آن کشور در سوریه در بندر لاذقیه انجام دهد. حتی موشک های کروز روسی نیز از طریق کریدور های ایران از طریق دریای خزر به سوریه رسیدند و گفته می شود شاید برخی از آن ها حتی به اشتباه در خاک ایران فرود آمده باشند.

 

اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,جنگنده های ایرانی

 

این سایت در ادامه اشاره می کند که اکنون هر دو طرف ایرانی – روسی و امریکایی با عجله به سوی رقه پایتخت داعش در سوریه در حال حرکت هستند و در این مرحله ممکن است حمایت های هوایی ایران از نیروهای روسی افزایش یابد. این سایت باور دارد که این موضوع می تواند وضعیت را برای نیروهای امریکایی در حریم هوایی سوریه پیچیده تر سازد و در این باره می افزاید:"روسیه دارای ده ها جنگنده و بمب افکن در سوریه است و بر فراز آسمان آن کشور حضور دائمی دارد. در نتیجه، خلبانان روسی بیش از خلبانان ایرانی قابلیت پیش بینی دارند و روابط میان روسیه و امریکا هر چند تحت فشار است اما به مراتب صمیمانه از روابط بین امریکا و ایران است امریکا حملات خود را به وضوح با استفاده پهپادها تا حد زیادی از اردن در سوریه انجام داده است. یک گروه ضربت امریکایی نیز برای اولین بار وارد سوریه شده است. این اتفاق به طور اشکار پس از کاهش حضور هوایی روسیه در سوریه روی داد. در صورتی که ایران از تسهیلات روسی استفاده کند. این احتمال وجود دارد که مدیترانه دیگر گزینه جذابی برای نیروی دریایی ایالات متحده باقی نماند. در صورتی که ایران تصمیم بگیرد با استقاده از جنگنده هایش از غرب سوریه حملات را انجام دهد این موضوع به عامل نگرانی اصلی اسرائیل تبدیل خواهد شد".

این سایت اشاره می کند که چنین فرضی ممکن است به واقعیت تبدیل شود و در این باره می نویسد:"برخی از گمانه زنی ها مبنی بر آن است که ایران چنگنده های اف-16 را از طریق حریم هوایی عراق به سوریه منتقل کرده است. این گزارش ها تاکنون تایید رسمی نشده اند اما این ایده ای جالب برای ایران در استفاده از نیروی هوایی خواهد بود. این موضوع نه تنها بر معادلات جنگی در سوریه تاثیرگذار است و بر داعش فشار می آورد بلکه پیامی از سوی ایران درباره تغییر استراتژی نظامی آن کشور و تمایل آن کشور به ایفای نقش گسترده تر در خارج از مرزهایش می باشد.

این سایت در پایان می نویسد:"این کاملا امکان پذیر است که شایعات و گزارش های مطرح شده تحقق پیدا کرده اند. در حال حاضر جنگ به سرعت چندین جبهه در حال پیش روی است و روسیه نیز نشان داده که پایگاه کاملا آماده ای در سوریه دارد که ایران می تواند برای عملیات هوایی احتمالی از آن استفاده کند".

 

اخبار سیاسی - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------