آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

واشنگتن در ارتباط با آزادی زندانیان آمریکایی 400 میلیون دلار به ایران پرداخت کرده است



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,اوباما

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد: دولت اوباما در ازای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران پول پرداخت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به طور مخفیانه 400 میلیون دلار پول نقد را از طریق هوایی به ایران ارسال کرده است که در ارتباط با آزادی چهار زندانی آمریکایی در ماه ژانویه در تهران بوده است.

مقامات اروپایی و آمریکایی ضمن اعلام این خبر گفته‌اند که این پول به صورت یورو، فرانک سوئیس و دیگر پول‌های ‌رایج دنیا از طریق یک هواپیمای باربری به ایران منتقل شده است و واشنگتن این اسکناس‌ها را از بانک‌های مرکزی در هلند و سوئیس تهیه کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود مدعی شده است که این پول بخش اول از توافقی است که دولت اوباما برای حل یک مناقصه قدیمی با ایران بر سر قرارداد فروش سلاح به تهران پیش از انقلاب اسلامی سال 1979 به آن دست یافته بودند. واشنگتن پس از وقوع انقلاب از اجرای این قرارداد سر باز زده و تسلیحات مورد نظر را با وجود دریافت پول آن به ایران ارسال نکرده بود.

این توافق تهران و واشنگتن در هم‌زمانی با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انجام شد، توافقی که سرانجام تابستان سال گذشته پس از نزدیک به دو سال مذاکرات هسته‌ای سخت و حساس میان این کشورها حاصل شد.

باراک اوباما در 17 ژانویه سال 2016 یک روز پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در کاخ سفید گفت که با اجرای توافق هسته‌ای، زندانیان نیز آزاد شده‌اند. اکنون زمان مناسبی بود تا این این مساله نیز حل شود اما وی هیچ اشاره‌ای به پرداخت 400 میلیون دلار به ایران در ازاء آزادی این زندانیان نکرد.

در آن زمان مقامات بلند پایه آمریکایی هرگونه ارتباط میان پرداخت غرامت و تبادل زندانیان با ایران را به طور قوی رد کردند و تاکید داشتند که حل این مساله به طور اتفاقی با توافق هسته‌ای هم‌زمان شده هدف آن جبران موضوع دیگری نبوده است.

جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در آن زمان گفت: همان‌طور که به روشنی گفته‌ایم، رایزنی‌ها برای حل یک مناقشه قدیمی میان تهران و واشنگتن کاملا از مساله آزادی و بازگرداندن شهروندان آمریکایی بازداشت شده در تهران جدا بوده است. نه تنها این دو مساله از هم مجزا بوده‌اند، بلکه از طریق تیم‌های مختلف از هر دو طرف، شامل پرونده شکایت در دادگاه لاهه و به وسیله‌ کارشناسان فنی و حقوقی در طول تمام این سال‌های گذشته حل شده‌اند.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه از ایالات آرکانزاس، پیش از این دولت اوباما را به پرداخت 1.7 میلیارد دلار در ازاء آزادی زندانیان آمریکایی به ایران متهم کرده بود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و کاخ سفید این تبادل زندانیان را یک پیروزی دیپلماتیک خواندند و تاکید کردند که امکان روابط با مقامات ایران و کانال‌های دیپلماتیک در  جریان مذاکرات هسته‌ای باز شده است.

مقامات آمریکایی هم‌چنین تاکید داشتند که به طور قطع واشنگتن در پرونده شکایت ایران در لاهه شکست خواهد خورد. در این پرونده ایران خواستار 10 میلیارد دلار شده بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، دولت اوباما این 400 میلیون دلار را به صورت نقدی و در قالب ارزهای خارجی دیگر پرداخت کرده است چرا که هرگونه داد و ستد با ایران از طریق دلار آمریکا طبق قوانین این کشور غیر قانونی است. علاوه بر این به دلیل باقی‌ماندن تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه تهران، دسترسی ایران به بانک‌های جهانی با مشکلاتی مواجه است.

یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: بعضی اوقات ایرانی‌ها خواهان پول نقد هستند، چرا که دسترسی آنها به نظام بانکداری جهانی دشوار است.

این در حالی است که دولت اوباما با وجود درخواست‌های مکرر کنگره هرگز پاسخی به سوالات درباره‌ چگونگی پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران نداده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------