آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ ایران و اسرائیل ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

علاوه بر ایران، روسیه نگاه ویژه‌ای به کشور‌های عربی خلیج‌فارس نیز دارد و مواضع این کشور نسبت به جزایر سه‌گانه ایران را نیز باید در همین راستا تعریف کرد. درست است که در…

دعوت رئیسی از «بن‌سلمان» برای سفر به ایران/ رئیس جمهور: کشور‌های اسلامی فلسطینی‌ها را مسلح کنند



رئیسی و بن سلمان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض از دعوت دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور از ولیعهد عربستان سعودی برای سفر به ایران خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا عنایتی شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آیت‌الله رئیسی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی با امیر محمد بن سلمان ولیعهد و رئیس هیات وزیران عربستان دیدار و گفتگو نمود.

 

وی افزود: رئیس‌جمهور دعوت خود را از امیر محمد برای سفر به ایران تجدید کرد.

 

رئیسی: کشور‌های اسلامی فلسطینی‌ها را مسلح کنند

در جریان نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، رئیس‌جمهور ایران با ارائه پیشنهادی ده‌بندی برای حل بحران فلسطین به ویژه بحران غزه، خاطرنشان کرد که اگر جنگ ادامه یابد، کشور‌های اسلامی با تسلیح فلسطین، به آن‌ها کمک کنند و چنانچه جلسه یاد شده کارآمد نباشد، احتمال دارد مردم دست به کار شوند.

 

اتحادیه عرب روز جمعه، نشست فوق‌العاده‌ای را در عربستان و به منظور بحث درباره وقایع غزه برگزار کرد. عربستان سعودی دیروز نیز میزبان نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله ایران بود. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به ریاض و ملاقات با شماری از چهره‌های حاضر در نشست یادشده سخنرانی کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پیش از سخنرانی وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد‌های مهمی را در اجلاس ارائه خواهند کرد. به‌رغم حضور تمام‌قد امریکا در جنگ با مقاومت آزادیبخش فلسطین در غزه، نتانیاهو دومین شکست بزرگ خود را رقم زد.» جنبش حماس نیز در پیامی از شرکت‌کنندگان خواست تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز اتخاذ کنند و امریکا را به عنوان مسئول مستقیم این نسل‌کشی تحت فشار بگذارند. این جنبش بر تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های پزشکی، انسان‌دوستانه، امدادی و پارلمانی و فرستادن فوری آن‌ها به سمت گذرگاه رفح و به چالش کشیدن اسرائیل و نیز ضرورت ورود کالا‌های امدادی، پزشکی، غذایی و سوخت برای نجات بیمارستان‌های از کار افتاده در غزه تأکید کرد.

 

رئیسی در آغاز سخنرانی خود با سلام به مردم فلسطین و شهدای غزه و تشکر از دولت عربستان برای میزبانی چنین نشستی، بر لزوم وحدت جهان اسلام برای حل مسئله فلسطین تأکید کرد. او عرصه کنونی را عرصه نبرد حق علیه باطل دانست که در آن صهیونیست‌ها نماد فرعون زمان هستند و امریکا با اقداماتی از قبیل گسیل ناوگان جنگی به منطقه و تسلیح صهیونیست‌ها به سلاح‌های مرگبار، آمر و شریک اصلی جنایات جاری در غزه است. ابراهیم رئیسی تأکید کرد که کشور‌های حاضر در این نشست باید وارد میدان شوند و از این رو پیشنهادی ده‌بندی را مطرح کرد. اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان به ویژه حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراکز امدادرسانی است. دومین مورد رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قیدوشرط گذرگاه رفح با همکاری طرف مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه خواهد بود، ضمن اینکه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید مورد اتفاق سران کشور‌های اسلامی قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن کمیته اجرایی تشکیل شود. رئیس‌جمهور ایران در سومین گام، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه را خواستار شد.

 

وی به همه کشور‌ها از جمله کشور‌های اسلامی برای عدم توجه به هرگونه طرح امریکایی- صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که نهایتاً کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هشدار داد. او تأکید کرد در وهله چهارم قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین باید از جنبش‌های مردمی در تحریم کالا‌های اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود. شناسایی ارتش رژیم اشغالگر به عنوان یک سازمان تروریستی از جانب کشور‌های اسلامی، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و امریکا با اولویت جنگ اخیر، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشور‌های اسلامی در این اجلاس، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشور‌های مختلف اسلامی، نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت از دیگر مواردی بودند که در این پیشنهاد ده‌بندی به آن‌ها اشاره شد.

 

رئیس‌جمهور ایران در دهمین مورد تأکید کرد که در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت امریکایی در این جنگ نابرابر، کشور‌های اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آن‌ها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز، کمک کنند و خاطرنشان کرد: «این‌ها همه راهکار‌های فوری و کوتاه‌مدت است. اما راه‌حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.

 

رئیسی در حاشیه نشست ضمن ملاقات با رئیس‌جمهور مصر گفت که انتظار عموم این است که گذرگاه رفح باز شود تا کمک‌های جهانی به سمت غزه سرازیر نمود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------