آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جزئیات پیشنهاد آمریکا به حماس

وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند. به گزارش ایسنا، «آنتونی…

جمیله کدیور: حمله به اسرائیل در شرایطی که تکلیف حفره های اطلاعاتی و عناصر نفوذی روشن نشده، پر خطر و خسارت بار است



جمیله کدیور،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات نوشت: از زمانی که جنایت تروریستی در کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، گمانه زنی های متعددی در محافل مختلف نظامی، سیاسی، امنیتی و رسانه ای در مورد کم و کیف واکنش ایران صورت گرفته است. موضوعاتی چون زمان اجرا، مکان عملیات، چگونگی حمله و چرایی عملیات از محورهای اصلی این گمانه زنی ها ست.

 

مهمترین سئوال های مطرح و پاسخ های مطروحه عبارتند از:

۱.عملیات کی انجام می شود؟

۲.عملیات کجا رخ می دهد؟

۳.عملیات چگونه و توسط چه کسانی صورت می گیرد؟

۴.هدف عملیات چیست؟

 

یک. زمان: به لحاظ زمانی، روز قدس و بعد از عید فطر از جمله گمانه هایی بود که برای زمان اجرای عملیات از سوی محافل مختلف یاد شد. برخی هم مانند بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی گزارش دادند آمریکا و متحدانش بر این باورند که حمله موشکی و پهپادی ایران به اهدافی در اسرائیل «قریب الوقوع» است. یا مثل روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع مطلع از اعلام آمادگی تل آویو برای حمله مستقیم ایران به جنوب یا شمال اسرائیل در ۲۴الی ۴۸ساعت آینده از زمان انتشار مطلب خبر داده شد.

 

به دلیل مذاکرات آتش بس غزه در قاهره بین طرفهای درگیر، ایران باید به گونه ای عمل می کرد که اقدام تلافی جویانه اش خدشه ای به این مذاکرات وارد نکند. ناگفته پیداست که زمان انجام هر عملیاتی هم باید غافلگیرانه و غیر قابل پیش بینی توسط طرف مقابل باشد و هم بر اساس محاسبات دقیق ایران از واکنش های بعدی اسرائیل و آمریکا. با توجه به گذشت نزدیک به دو هفته از حمله اسرائیل، به نظر می آید ایران برای اقدام تلافی جویانه اش شتاب نداشته و در حال سنجیدن همه جوانب امر، به ویژه پیش بینی اقدامات بعدی اسرائیل پس از حمله است.

 

دو. مکان: برخی در مورد مکان اجرای عملیات از سفارتخانه ها و کنسولگری های اسرائیل در کشورهای مختلف نام بردند که البته این مراکز به دلیل مصونیت به لحاظ کنوانسیون های بین المللی و احتمال حضور دیپلمات ها و حساسیت های موجود کمترین احتمال را برای هدف قرار گرفته شدن از سوی ایران دارند.

 

به دلیل تخلیه تعدادی از این اماکن نیز، عملا حمله به آنها برای ایران موجد نفع خاصی در جهت بازدارندگی نخواهد بود. ارتش و پایگاههای نظامی، مراکز دولتی، بنادر و فرودگاهها در فلسطین اشغالی از یک سو و بلندی های جولان یا منافع و عوامل اسرائیل در سوریه و عراق و ... از سوی دیگر از اهداف قابل توجه حمله ایران می توانند باشند. طبیعی است که هر اقدام احتمالی ایران و متحدینش برای هدف گرفتن باید چندین گام جلوتر از اسرائیل باشد.

 

سه. کیفیت: در مورد چگونگی اجرای عملیات هم می توان انتظارعملیاتی چند بعدی داشت که یا صرفا حمله مستقیم موشکی و پهپادی ایران به مکانهای مورد نظر چه در خاک اسرائیل یا خارج خاک اسرائیل باشد، یا شامل اقدامات نیروهای متحد ایران در لبنان و عراق و سوریه و یمن و ... علیه منافع و اهداف اسرائیلی باشد، یا مشتمل بر حملات ترکیبی ایران و متحدینش در منطقه بشود.

 

گذشته از حملات سخت نظامی، نباید نقش حملات سایبری ایران و متحدینش را دست کم گرفت. رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل در کنفرانس امور سایبری در شهر تل‌آویو گفته که حملات سایبری «مشترک» جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان از ۷اکتبر گذشته به این کشور سه برابر شده است.

 

این اتفاق پس از حمله به کنسولگری ایران شدت قابل توجهی داشته است. بر اساس برآوردهای کارشناسان شرکت «چک‌پوینت»، گروه‌های هکری مدافع آرمان فلسطین، طی هفته گذشته بیش از دو هزار حمله هکری به سازمان‌های رژیم اسرائیل انجام داده‌اند.

 

به عبارتی هم عملیات سخت و هم حملات نرم و هم ترکیب این دو توسط ایران و متحدین منطقه ای علیه اسرائیل قابل توجه است. ضمن اینکه شدت گرفتن فعالیت های هسته ای از برنامه های قابل پیش بینی دیگر از سوی محافل مختلف است.

 

به غیر از موارد پیش گفته، حتی اگر تا مدتی هیچ عملیاتی هم توسط ایران صورت نگیرد، همین هراس حاصله در بین اشغالگران از حمله احتمالی که زمان و مکان و چگونگی آن معلوم نیست، هزینه های زیادی برای اسرائیل ایجاد کرده و می کند. به عبارتی ایران به جای اینکه در دام اسرائیل بیفتد، عملا چالشی را راه انداخته که زمان و مکان و کیفیت عملیات معلوم نیست و مانند «شمشیر داموکلس» به عنوان خطری دائمی و تهدیدی مداوم بالای سر اسرائیل قرار گرفته است.

 

به این ترتیب، برخلاف ادعاهایی مبنی بر اینکه «ایران چه به حمله اسرائیل پاسخ بدهد، چه ندهد، بازنده است» ایران اگر سنجیده و محاسبه شده و بازدارنده به حمله اسرائیل پاسخ دهد، برنده است و اگر به دلیل ملاحظات مختلف هم پاسخ ندهد، با هراسی که در بین صهیونیست ها ایجاد کرده و هزینه های حاصل از آن، باز هم برنده است.

 

چهارم. هدف: در صورتی که ایران با محاسبه همه جوانب، تصمیم به عمل در زمان مورد نظر خود گرفت، هر اقدام احتمالی ایران باید پاسخی مناسب به دهها عملیات گذشته اسرائیل قبل و بعد از ۷اکتبر باشد. عملیات مورد نظر ایران علیه اسرائیل باید چنان باشد که نه منجر به جنگ شود و نه به واکنش شدیدتر بعدی اسرائیل بینجامد و این امر مستلزم ظرافت و درایت زیادی است.

 

برای تحقق این هدف، ایران باید از عملیات احتمالی تلافی جویانه خود چند هدف را دنبال کند. در درجه نخست پاسخ ایران باید جنبه بازدارندگی داشته باشد، به گونه ای که جلو عملیات بعدی اسرائیل را در آینده بگیرد. به همین دلیل باید شدید باشد و مثل یک شطرنج باز حرفه ای چندین قدم جلوتر از حریف عمل کند و برای حرکت های بعدی اسرائیل برنامه داشته باشد.

 

به موازات بازدارندگی به ضربه دوم و ضربات بعدی خود باید فکر کند. به عبارتی با توجه به اینکه حملات گذشته اسرائیل در ترور دانشمندان هسته ای و نیروهای سپاهی و سرقت اسناد و عملیات خرابکارانه متعدد در کشور، اعتبار و حیثیت و غرور ایران را خدشه دار کرده، باید به گونه ای برنامه ریزی و موثر عمل شود که اعتبار کشور در عملیات تلافی جویانه احتمالی احیا شود.

 

با توجه به چندین عملیات گذشته اسرائیل چه در خاک ایران و چه در خارج از خاک ایران در قبل و بعد از طوفان الاقصی، ایران باید مقابله با پروژه نفوذ و حفره های اطلاعاتی را بسیار جدی بگیرد.

 

حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل در شرایطی که تکلیف این حفره های اطلاعاتی و عناصر نفوذی روشن نشده است، می تواند بی اثر، پر خطر، خسارت بار و ناامیدکننده باشد.

 

در کنار مقابله و برخورد جدی با نفوذیها در سطوح مختلف ، هدف دیگر عملیات چندبعدی ایران باید توانمندسازی نیروهای نظامی و انتظامی داخل کشور در مقابل خطرهای احتمالی باشد. به ویژه بعد از عملیات تروریستی در کرمان و سیستان و بلوچستان مشخص شد که دشمنان در کنار عملیات خارجی علیه منافع کشور، درصدد بهره گیری از فضای ملتهب منطقه برای ناامن کردن کشور و ضربه زدن از داخلند.

 

به همین دلیل، در شرایطی که کشور بیش از هر زمانی نیازمند وحدت و همدلی است، هر اقدام انحرافی که به دو قطبی سازی در جامعه بینجامد، می تواند لجوجانه، تنش زا و وحدت شکن باشد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------