آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

زنده ماندن مذاکرات هسته‌ای به توافقی یکی - دو صفحه‌ای نیاز دارد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - زنده ماندن مذاکرات هسته‌ای به توافقی یکی - دو صفحه‌ای نیاز دارد؟

جان کری وزیر خارجه آمریکا در حالی امروز سه‌شنبه سومین روز حضور خود در وین برای یافتن راه‌حلی برای مسائل مهم باقی‌مانده در مذاکرات را سپری خواهد کرد که دورنمای نرسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده تا 29 تیر و تمدید دوره مذاکرات برای مدتی کوتاه حداقل به عنوان ابزاری برای وادار کردن طرف مقابل به امتیاز دادن جدی‌تر شده است. اما ادعا می‌شود که زنده ماندن مذاکرات هسته‌ای وین به یک توافق یکی دو صفحه‌ای نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن خبرنگار و تحلیل‌گر آمریکایی ال مانیتور که رابطه نزدیکی با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی دارد با اشاره به «دیدار طولانی و سازنده» کری و ظریف در روز دوم حضور کری در وین از تلاش دو طرف برای یافتن گشایشی برای رسیدن به توافق هسته‌ای پیش از به سر رسیدن مهلت 20 جولای خبر داده است.

کری و ظریف در ساعت پایانی روز دوشنبه دیدار سه‌جانبه‌ای نیز با اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا داشتند.

تحلیل‌گران به ال مانیتور گفته‌اند که فشارهایی وجود دارد که تا مهلت تعیین شده حداقل یک گشایش سیاسی بر سر مساله اصلی یعنی برنامه غنی‌سازی ایران به دست آید تا بعد از ان مسیر برای توافق سریع بر سر دیگر مسائل هموار شود.

سوزان مالونی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس موسسه بروکینگز به ال مانیتور گفته است که اگر قرار است توافقی به دست آید، این توافق تا بیست جولای می‌تواند/ باید / خواهد به دست آمد. این مقام سابق آمریکایی گفته است که اگر تهران نتواند تا این زمان عقب‌نشینی‌های لازم را بپذیرد؛ آن گاه چه چیزی می‌تواند این معادله را در شش هفته یا شش ماه آینده تغییر دهد؟

علی واعظ تحلیلگر ارشد ایران در گروه بین‌المللی بحران نیز به ال مانیتور گفته است که احتمالا تا 20 جولای توافقی به دست نخواهد آمد، آن چه که ممکن است به دست آید یک گشایش است. اگر گشایشی سیاسی بر سر مساله غنی‌سازی به دست آید، جزئیات اجرایی باقی توافق جامع هسته‌ای را می‌توان نسبتا به سرعت و در عرض چند هفته نهایی کرد. اگر موضوع غنی‌سازی حل شود، همه مسائل دیگر حل خواهد شد.

این در حالی است که یکی دیگر از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده گفته است که تمدید دوره مذاکرات تقریبا قطعی است. رابرت اینهورن مشاور ارشد خلع سلاح در تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا به ال مانیتور گفته است که اکنون مذاکره‌کنندگان برای توجیه تمدید مذاکرات در نزد دیگران و از جمله کنگره باید تا حد امکان مذاکرات را به پیش ببرند.

به عقیده وی از اکنون تا 20 جولای، ایالات متحده باید به دنبال دو هدف باشد؛ نخست این که تا حد ممکن در مذاکرات پیشرفت به دست آید تا بهتر بتوانند ادامه مذاکرات را توجیه کنند. زیرا می‌دانیم که اکنون در کنگره انتقاداتی از تمدید دوره مذاکرات وجود دارد و دولت می‌داند که پیدایش علائم پیشرفت در مذاکرات می‌تواند به دولت کمک در توجیه ادامه مذاکرات کمک کند.

به عقیده وی دومین هدف آمریکایی‌ها باید طراحی شرایط تمدید دوره مذاکرات به مفیدترین شکل ممکن است. وی ادامه داده است که اگر گشایش سیاسی بر سر موضوعات اصلی به دست آید ولی مذاکره‌کنندگان نیاز داشته باشند که برنامه اجرایی فنی پیچیده توافق را طراحی کنند، کاری که می‌شود کرد این است که طرفین چارچوب یک یا دو صفحه‌ای از توافق جامع را منتشر کنند.

المانیتور مدعی شده است که یک تحلیلگر نزدیک به تیم ایران نیز تائید کرده است که طرفین به تهیه متنی تا بیست جولای نیاز دارند تا نیاز احتمالی به تمدید کوتاه مدت مذاکرات را توجیه کنند. وی به شرط اعلام شدن نامش گفته است که « ما تا بیست جولای به یک درک مشترک، مبنایی برای تمدید کوتاه مذاکرات برای چند هفته نیاز داریم».

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------