آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

چالش های داوود اوغلو؛ ایران،آمریکا،پ.ک.ک،داعش و اسراییل



اخبار,اخبار سیاست خارجی,داوود اوغلو

 

اخبار سیاست خارجی - نخست وزیر جدید ترکیه روزهای سختی پیش روز دارد
چالش های داوود اوغلو؛ ایران،آمریکا،پ.ک.ک،داعش و اسراییل

جانشین رجب طیب اردوغان از دوران بازسازی و ترمیم دموکراسی ، سیاست خارجی و اقتصاد درآینده ترکیه صحبت کرده است ولی “احمد داوود اوغلو” با یک سری چالشها در خاورمیانه هم روبروست که شامل گسترش دولت اسلامی یا داعش است که به تهدیدی برای ترکیه تبدیل شده است.

نخست وزیر تازه ترکیه “احمد داوود اوغلو” از برقراری یک دوره بازسازی در دولت تازه صحبت کرده است تا با سیاست های تازه عملکرد طرفدران فتح الله گولن را خنثی کند. داوود اوغلو درحالی که با چالش های داخلی روبروست، همچنین باید نسبت به بحران داعش و رشد ارتباط ایالات متحده با کشورهایی چون ایران را باید در سیاستگذاری های خود دخیل کند.

به گزارش پیام نو  جانشین رجب طیب اردوغان از دوران بازسازی و ترمیم دموکراسی ، سیاست خارجی و اقتصاد درآینده ترکیه صحبت کرده است ولی  “احمد داوود اوغلو” با یک سری چالشها در خاورمیانه هم روبروست که شامل گسترش دولت اسلامی یا داعش است که به تهدیدی برای ترکیه تبدیل شده است

المانیتور می نویسد تحلیلگران معتقدند دولت داوود اوغلو که تحت تاثیر رجب طیب اردوغان عمل می کند می تواند از نظر سیاست داخلی موفق عمل کنند و نتایج انتخابات سال ۲۰۱۵ را به نفع حزب عدالت و توسعه تغییر دهند ولی دراین میان وقت زیادی برای سروسامان دادن به سیاست خارجه ندارند.

با گسترش حملات داعش ناامنی مرزهای ترکیه نیزافزایش میابد که شاهد عبور نیروهای داعشی از سوریه به عراق است. آنکارا تصمیمات دولت تازه عراق و همچنین نزدیک شدن ایالات متحده به ایران را رصد می کند. با مشابه بودن موضع تهران و واشنگتن درحمایت از بغداد علیه داعش ، افرادی در ترکیه از دیدن نزدیکی ایران و آمریکا خوشحال نیستند. بیشتر به این دلیل که ترکیه برسر رویکرد دولت بشار اسد در سوریه با ایران اختلافاتی داشته است و تصور قدرت یافتن نقش ایران در عراق باعث انزوای ترکیه در منطقه خواهد شد.

درعین حال آنکارا نیز خواهان دولتی ثابت در بغداد است و باور دارد که این ثبات از طریق اقلیت ها قابل اجراست روابط مستقل ترکیه با کردهای عراق نیز در مرکز مشاجرات با سیاستمداران شیعه عراق بوده است و تظمینی نسبت به علاقه دولت “حیدرالعابدی”  به ترکیه  وجود ندارد و آنکارا نیازمند بهبود روابط با بغداد است که می تواند با کمک به حل بحران داعش آغاز شود.

تصمیم ایالات متحده ، کشورهای اروپایی و حتی ایران برای کمک به کردهای عراق در مبارزه با داعش موضوعی حساس برای مقامات امنیتی ترکیه است. بسیج شدن نیروهای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) علیه داعش و ترس از دسترسی این گروه مخالف آنکارا به سلاح غربی در روند مبارزه با دولت اسلامی این نگرانی را ایجاد کرده که این گروه از این طریق در جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شود.

از دیگر مشکلات آینده دولت داوود اوغلو ، قدرت گرفتن بشار اسد در سوریه ، آوارگان ایزدی در مرز و برقراری رابطه دوباره با مصر و دولت السیسی است که با خلع محمد مرسی به شدت ضربه خورد قابل ذکر است آنکارا نمی تواند قبول کند که السیسی به عنوان عامل میانجیگر بین آمریکا، اروپا و روسیه و بحران های منطقه  خاورمیانه را بازی کند زیرا این امر باعث انزوا بیشتر ترکیه خواهد شد.

ترکیه همچنین باید راهی برای همکاری با ایران پیدا کند تا اختلافات موجود در خاورمیانه را حل کند بنابراین داوود اوغلو به عنوان نخست وزیر تازه ترکیه باید سیاست های خارجی کشور در منطقه را دوباره بررسی کند

اخبار سیاست خارجی - پیام نو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------