آخرین اخبار سیاست خارجی

پهپادهای ایرانی,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

اوکراین: پهپادهای شاهد این بار شبانه از راه می رسند!

نیروی هوایی اوکراین مدعی شد: روس‌ها دوباره به طور فعال در حال استفاده از پهپاد شاهد هستند و برای حملات گسترده آماده می‌شوند. به گزارش همشهری آنلاین ؛نیروی هوایی اوکراین…

معاون وزارت خارجه چه چیزی را تکذیب می‌کند؟!



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,وزارت خارجه ایران

 

اخبار سیاست خارجی - در ادامه ماجرای تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در سودان
معاون وزارت خارجه چه چیزی را تکذیب می‌کند؟!

چند روز پیش، خبری در برخی رسانه های منطقه منتشر شد مبنی بر اینکه دولت سودان مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور را تعطیل کرده و از کارکنان این مرکز خواسته از سودان خارج شوند. در این میان، هرچند مقامات مسئول وزارت خارجه کشورمان این موضوع را تکذیب کردند، اما اخبار جدیدتر حاکی از صحت این اخبار و حتی احتمال انجام اقدامات بیشتر علیه ایران در سودان است.

به گزارش «تابناک»، چند روز برخی رسانه های منطقه با انتشار خبری مدعی شدند دولت سودان اقدام به تعطیلی مرکز فرهنگی ایران و اخراج کارکنان آن کرده است. هرچند این خبر بازتاب گسترده ای در عرصه رسانه ای بین المللی پیدا کرد، اما حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه کشورمان اخبار منتشره در این زمینه را تکذیب کرد.

امیرعبداللهیان ، با بیان اینکه برخی جریانات در سودان درصدد تخریب روابط خوب تهران و خارطوم هستند، گفت: اطمینان داریم رهبری سودان اجازه وارد ساختن خدشه به روابط تاریخی دو کشور را نخواهد داد. وی افزود: سفارت و مراکز فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی و سودان در دو کشور به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

با این حال، نشریه «سودان تریبیون» امروز گزارشی را منتشر کرده و نوشته نه تنها اقدام مذکور از سوی دولت سودان انجام گرفته، بلکه اقدامات بیشتری نیز در راه است و این موضوع با استقبال روحانیون اهل سنت سودان نیز مواجه شده است.

این روزنامه می نویسد روحانیون سودانی در جریان خطبه های نماز جمعه دیروز خود، از تصمیم دولت در تعطیلی مرکز فرهنگی ایران در خارطوم استقبال کرده و خواستار انجام اقدامات بیشتری علیه شیعیان در این کشور شده اند. در یکی از این موارد، عصام احمد البشیر، امام جمعه مسجد «النور» در شرق خارطوم ضمن طرح اتهاماتی علیه شیعیان و منحرف خواندن عقاید شیعه، گفته مرکز فرهنگی ایران مروج این گونه ایده ها بوده است.

وی با بیان این ادعا که شیعیان قصد نفوذ به جامعه سودان را دارند، گفته امنیت ملی سودان و اعراب باید مورد توجه قرار گرفته و تأمین شود. بشیر که از چهره های نزدیک به دولت سودان است و پیش از این مشاور رئیس جمهور این کشور نیز بوده، گفته اقدامات دیگری از جمله توقیف کتاب های مروج عقاید شیعه، چه در کتابخانه های عمومی و چه کتابخانه های خصوصی نیز در راه است و انجام خواهد شد.

به گفته وی، مقامات سودانی فعالیت مدارس خصوصی شیعیان، به ویژه مدرسه «فاطمه الزهرا» (س) و مدریه «امام جعفر الصادق» (ع) را نیز مورد بازنگری قرار خواهند داد و «هر مدرسه خصوصی که به رویکرد اتخاذ شده از سوی دولت پایبند نباشد، تعطیل خواهد شد».

عبدالحی یوسف، از دیگر روحانیون تندروی سودانی نیز روز گذشته در خطبه های نماز جمعه اظهار داشته که وی از مدت ها پیش نسبت به گسترش تشیع در سودان هشدار داده، اما برخی افراد موضوع را جدی نگرفته اند و برخی دیگر نیز «به بهانه وحدت مسلمانان، فریب خورده اند»!

گفتنی است پیش از این و در روز سه شنبه، سخنگوی وزارت خارجه سودان گفته بود این وزارتخانه فعالیت های مرکز فرهنگی ایران را زیر نظر داشته و معتقد است که این مرکز از حوزه مجاز فعالیت های خود فراتر رفته است. وی اشاره کرده بود که کاردار سفارت ایران در سودان روز دوشنبه به وزارت خارجه این کشور احضار شده و به وی اطلاع داده شده که وابسته فرهنگی و کارکنان مرکز فرهنگی ایران باید ظرف مدت 72 ساعت سودان را ترک کنند.

به نوشته سودان تریبیون، علی کرتی، وزیر خارجه سودان نیز روز چهارشنبه گفته رئیس جمهور سودان درخواست ایران برای تجدید نظر در تصمیمش را رد کرده است.

به هر حال، همه این تحولات در حالی رخ می دهد که همان گونه که اشاره شد، مقام مسئول در وزارت خارجه به فاصله اندکی پس از انتشار این اخبار، صحت آن را تکذیب کرده بود. به این ترتیب، به نظر می رسد وزارت خارجه باید ضمن موضع گیری شفاف، جزئیات کامل ماجرا را برای آگاهی افکار عمومی بیان کرده و در صورت لزوم، اقدامات متقابل را در مقابل گسترش موج شیعه ستیزی و ایران ستیزی در سودان انجام دهد.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------