آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

اتهام‌زنی جدید مقامات یمنی به ایران و حزب‌الله



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر

 

اخبار سیاست خارجی - اتهام‌زنی جدید مقامات یمنی به ایران و حزب‌الله

سخنان رئیس جمهور درباره اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، دیدگاه یک مقام دولت آمریکا درباره پتانسیل همکاری تهران و واشنگتن، ادعای مقامات یمنی علیه ایران و حزب‌الله و بازتاب رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در روسیه، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی، به ویژه رسانه‌های کشورهای منطقه به این موضوع اختصاص یافته است.

خبرگزاری «ترند» در این زمینه به سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره این اجلاس ‌پرداخته و می‌نویسد، حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به نتایجی قابل قبول منجر شود.

این خبرگزاری به نقل از روحانی می‌نویسد: «در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، ما موضوعات گوناگونی ‌برای گفت‌و‌گو با سران دولت‌های حاشیه خزر داریم و انشاءالله به نتایج قابل قبولی دست خواهیم یافت».

اما با پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، برخی اخبار و تحلیل‌ها در این زمینه نیز در میان مطبوعات بین‌المللی قابل مشاهده است. روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه ضمن گفت‌و‌گو با یکی از سناتورهای تندرو‌ آمریکایی، از ضرورت تصویب هر گونه توافق هسته‌ای ۱+ ۵ با ایران در کنگره آمریکا سخن گفته است.

سناتور لیندسی گراهام ضمن بیان این موضوع، بحث دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را مهم‌ترین چالش دولت آمریکا دانسته است. وی همچنین با طرح این ادعا که شاید ایران در هر زمانی تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای را زیر پای بگذارد، گفته، در عین حال ایرانی‌ها آنقدر باهوش هستند که بدانند در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، حوزه‌هایی برای همکاری در دیگر موضوعات وجود دارد.

در مطلبی دیگر در همین زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام آمریکایی از وجود ظرفیت بالقوه همکاری میان ایران و آمریکا سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، فیلیپ گوردون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس گفته، ایران و آمریکا ظرفیت همکاری با یکدیگر را دارند و امکان افزایش هماهنگی میان دو کشور در مسائل مربوط به منطقه وجود دارد.

با این حال، وی اشاره کرده که بهبود روابط میان ایران و آمریکا و ایجاد رابطه‌ای جدید میان آن‌ها، در کوتاه مدت میسر نیست و به فرایندی به طول چند نسل نیاز دارد. گوردون از امکان انجام تبادلات فرهنگی و آموزشی میان ایران و آمریکا نیز سخن گفته است.

اما در میان دیگر مطالب، روزنامه «الشرق الاوسط» مطلبی ‌به نقل از مقامات یمنی منتشر کرده که در ادامه اتهام‌زنی‌های اخیر آن‌ها به ایران قابل ارزیابی است. این روزنامه به نقل از یک منبع اطلاعاتی یمنی مدعی شده، بیشتر زندانیان آزاد شده توسط نیروهای حوثی از زندان امنیتی یمن در صنعا، پرسنل نظامی ایران و همچنین اعضای حزب الله لبنان بوده‌اند.

این مقام اطلاعاتی که نخواسته نامش فاش شود، مدعی شده بسیاری از افراد آزاد شده، افسران عالی‌رتبه و آموزگاران نظامی بوده و برخی نیز در کار قاچاق اسلحه به یمن فعال بوده‌اند. به گفته این فرد، افراد مذکور هنوز در خاک یمن هستند و در مراکز حوثی‌ها هستند.

در پایان باید اشاره کرد که خبر رونمایی از برخی دستاوردهای جدید ایران در صنایع نظامی نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» در این زمینه به نقل از منابع خبری داخلی ایران می‌نویسد، جمهوری اسلامی ایران یک موشک زمین به زمین جدید ساخته که قابلیت شلیک از هواپیما را نیز دارد.

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده بخش هوافضای سپاه پاسداران، برد این موشک ۷۰۰ کیلومتر است و می‌توان آن را از سکوهای پرتاب موشک روی زمین، کشتی، هواپیما، بالگرد و پهپاد شلیک نمود. گالف تودی اشاره می‌کند که ایران برنامه خودکفایی نظامی خود را از سال ۱۹۹۲ آغاز کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------