آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مذاکرات ایران-آمریکا با میدان‌داری اشتون



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران آمریکا

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات ایران-آمریکا با میدان‌داری اشتون

سیاست عرصه غامض و پیچیده‌ای است، ویترینی پر زرق و برق دارد اما آنچه اینگونه توجه‌ها را به صحنه سیاست جلب می‌کند و دل‌های بسیاری را می‌رباید، تنها نوک صخره‌ای بس بزرگ است که در برابر انظار بیرونی خودنمایی می‌کند و اصل و اساس و شاکله در پشت پرده و خارج از دیدگاه عمومی است.

این مقوله به هنگامه‌ای که به حوزه و عرصه دیپلماسی پای می‌گذاریم پیچیده‌تر هم شده و زوایای خاص‌تری به خود می‌گیرد و حال اگر موضوع مورد بحث درباره فرآیندی حساس و استراتژیک باشد، همه چیز روند تصاعدی خواهد یافت.

 

اینگونه است که وقتی مذاکرات هسته‌ای در ایستگاه هفتم نیویورک علی‌الظاهر بدون نتیجه ملموس پایان می‌پذیرد، این برداشت عمومی جان می‌گیرد که روند مذاکرات به سمت خمودی رهنمون شده است اما نکته‌بینان و کارشناسان در ورای این ظواهر بیرونی براساس گفتارها و اشارات طرفین، مذاکرات نیویورک را نه یک شکست که پلی برای پیروزی و سکویی برای ملموس شدن و نتیجه‌بخشی مذاکرات آینده می‌بینند.

 

اکنون نیز مشخص شده که دور هشتم مذاکرات به‌زودی از سر گرفته خواهد شد و در پیشقراول آن یکبار دیگر وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است در وین به دیدار هم شتافته و زمینه را برای آغاز هر چه سریعتر دور بعدی مذاکرات نهایی فراهم کنند.

 

نکته کلیدی در این میانه هم آن است که این بار دو طرف اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا پیش از آغاز مذاکرات رسمی میان ایران و 1+5 به دیدار رودرروی هم می‌روند و با این وصف مشخص است که مذاکرات به گلوگاه حساس رسیده و طرفین اصلی مایل اند بدون فوت وقت سر و شکلی به روند مذاکرات داده و در مهلت مقرر تکلیف را نهایی کنند.


 پیش دیدار حساس و تعیین کننده
ابتدا خبرگزاری آسوشیتد پرس بود که خبر دیدار سه جانبه میان ظریف، کری و اشتون را در هفته آینده رسانه‌ای کرده و عنوان داشت که قرار است این سه در وین یکبار دیگر به مذاکره بنشینند. دیپلمات‌های غربی به این خبرگزاری گفته بودند که پس از این دیدار به احتمال بسیار زیاد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با حضور دیگر اعضا شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان برگزار می‌شود.

 

بالاخره روز گذشته مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در کنفرانس هفتگی خبری با اصحاب رسانه ضمن تایید رسمی این خبر اعلام داشت: تا قبل از پایان هفته آینده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بین ایران و اعضای 1+5 در وین برگزار می‌شود. زمان دقیق مذاکرات سه جانبه نیز از سوی منابع رسمی سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده اعلام شده و بنابه گفته دیپلمات‌ها قرار است پیش از این دیدار سه‌جانبه نیز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا روز سه‌شنبه دیدار کنند.

 

تاکنون چند دور مذاکرات دو جانبه و سه جانبه میان مقامات آمریکایی و ایرانی طی چند ماه گذشته درروند مذاکرات هسته‌ای رخ داده اما این برای اولین بار است که پیش از آغاز مذاکرات و به عنوان پیش‌درآمد این دو قطب با میدان‌داری کاترین اشتون به مذاکره رودررو می‌پردازند. نکته‌ای که نشان می‌دهد سطح مذاکرات به مرحله‌ای رهنمون شده که دو محور اصلی باید روی حساس‌ترین موضوعات مورد منازعه که سطح غنی‌سازی و نیز لغو تحریم‌هاست به گفت‌وگو نشسته و لاجرم و بدون فوت وقت دیدگاه‌های خود را برای فراهم سازی بستر مناسب و معطوف به نتیجه در مذاکرات به یکدیگر نزدیک کنند.


 در نهایت...
آنچه تمامی طرفین مذاکرات اعم از شرقی، غربی و ایرانی بدان تصریح و اذعان دارند، فرصت کم باقیمانده و لزوم تحرک دو چندان در مذاکرات آتی است و همگی نیز روی این موضوع متفق‌القول هستند که فرصت 24نوامبر یک فرصت تاریخی بوده و اگر مذاکرات در این بازه زمانی به نتیجه نرسد، کار بسیار سخت و توافق دور از دسترس خواهد شد. حال نکته کلیدی آن است که طرفین تا چه میزانی انعطاف از خود نشان داده و حاضر به پذیرش نظر طرف مقابل هستند.

 

ایرانی‌ها اعلام کرده اند که غنی سازی و لغو کامل تحریم‌ها بدون هیچ شک و شبهه‌ای باید در توافق نهایی گنجانده شود، نکته‌ای که به نظر می‌رسد سطح قابل قبولی از آن مورد توافق اکثریت اعضای 1+5 باشد و در این میان ایالات متحده با توجه به فشارهای محافظه کاران آمریکایی و نیز لابی قدرتمند صهیونیست هنوز انعطاف نهایی و مطلوب را از خود نشان نداده و اینکه طرف ایرانی با طرف آمریکایی پیش از آغاز مذاکرات به گفت‌وگو می‌نشیند برای گذر از این چالش و فراهم آوردن مقدمات لازم است و باید دید در وین بالاخره طلسم شکسته شده و غرب از خواسته‌های متوهمانه دست خواهد کشید.
اخبار سیاست خارجی -آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------