آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

چرا توافق نشد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - چرا توافق نشد؟

محمدی گفت :معلوم نیست که توافق نهایی صورت بپذیرد.

مهدی محمدی، کارشناسی ارشد مسائل هسته‌ای روز گذشته در نشست «چرا توافق نشد» درباره دلایل عدم توافق اظهارنظر کرد.گفت: به رغم همه انتظارها و وجود ادعاها در پیشرفت مذاکرات و همچنین اراده سیاسی و نیاز دو طرف برای توافق نهایی، این امر انجام نشد و توافق ژنو تمدید شد و معلوم هم نیست که توافق نهایی صورت بپذیرد.

وی افزود: دستیابی به توافق نهایی هر چه بیشتر طول بکشد امکان حصول آن کمتر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه شویم چرا ایران و ۱+۵، سوم آذر ۹۳ در وین به توافق نرسیدند باید چند عامل را بررسی کرد. محمدی با اشاره به آماده‌سازی جشن برای برپایی پس از سوم آذر توسط برخی افراد در صورت حصول توافق نهایی در وین، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد توافق نهایی حاصل نشود، عدم انطباق خطوط قرمز دوطرف بر هم بود.

محمدی گفت: خطوط قرمز ایران در مذاکرات عبارت است از تعیین ظرفیت و توان غنی‌سازی ایران براساس نیاز ایران که فقط باید توسط ایران صورت گیرد و همچنین اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه موضوع هسته‌ای ایران وارد مسائل نظامی شود و همچنین عدم خروج مواد هسته‌ای از ایران یکی دیگر از خطوط قرمز است ضمن اینکه ماهیت آب سنگین رآکتور اراک نیز نباید تغییر کند و همه تحریم‌ها هم باید بلافاصله پس از توافق نهایی به صورت یکجا برداشته شود.

 

محمدی افزود: آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه خطوط قرمز خود را در مذاکرات به صورت روشن بیان نکرده‌اند اما به صورت غیررسمی می‌توان خطوط قرمز آنها را اینگونه بیان کرد که گریز هسته‌ای ایران باید بالای یک سال باشد و همچنین توافق نهایی هسته‌ای با ایران به‌گونه‌ای انجام شود که بخش قابل توجهی از تحریم‌های ایران برای منازعات دیگر با تهران نگه داشته شود چون اعمال هرگونه تحریم جدید به دلیل اختلافات فراوان در عرصه بین‌المللی مانند اختلافات آمریکا و روسیه سخت است.

 

همچنین هرگونه توافق باید موجب تقویت جریان سیاسی مطلوب آمریکا در ایران شود و امکان ندارد آمریکا توافقی را بپذیرد که منجر به تقویت جریانی در ایران شود که آن جریان ضدآمریکایی‌ است. وی گفت: رسیدن به فرمولی که اختلافات ایران و آمریکا را با هم رفع کند بسیار سخت است.محمدی تصریح کرد: ادعای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی این است که هدف مذاکره با ۱+۵ برچیده شدن تحریم‌های ایران است.

وی گفت: چه ضمانتی وجود دارد که تحریم‌های فعلی ایران توسط آمریکایی‌ها مجددا و به بهانه‌ای دیگر احیا نشود و چه تضمینی وجود دارد که لغو تحریم‌های ایران، غیر از روی کاغذ، عملا هم محقق شود و این در حالی است که بعد از توافقنامه ژنو حتی یک معامله در زمینه طلا، خودرو و پتروشیمی انجام نشده است در حالی که عنوان شده بود تحریم‌ها در این زمینه‌ها لغو شده است.

 

همچنین چه ضمانتی وجود دارد که دولت بعدی در آمریکا به تعهدات این دولت پایبند بماند. وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به تحریم به عنوان ابزار استراتژیک بلند‌مدت برای ضربه زدن به ایران نگاه می‌کنند. محمدی تصریح کرد: به این دلیل که آمریکا در حال حاضر دچار ضعف و سستی شده است پس حتما برای اینکه بتواند رقیب استراتژیک (ایران) خود را در خاورمیانه ضعیف کند به ابزار تحریم‌ها نیاز دارد.

سخنگوی تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه تنها یک راه برای برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد، اظهار داشت: در صورتی که آمریکایی‌ها مطمئن شوند تحریم‌های ایران اثری ندارد آن را لغو می‌کنند، این تنها راه است و راه دیگری وجود ندارد. محمدی با انتقاد از برخی رفتار‌ها و گفتار‌های تیم فعلی مذاکره‌کننده ایرانی تصریح کرد: با اینکه تیم ایرانی زحمات فراوانی کشیده است اما این تیم طوری حرف زده و مذاکره کرده است که آمریکایی‌ها کاملا به اثر‌گذاری تحریم‌ها بر ایران، مطمئن شده‌اند.

وی گفت: در دوره سال ۸۲ تا ۸۴ که روحانی و تیمش مذاکره می‌کردند و همچنین از سال ۹۲ تاکنون که مجددا روحانی و تیمش مذاکره انجام می‌دهند تعریف‌شان از اعتمادسازی برچیده شدن بخش‌های اصلی قدرت چانه‌زنی ایران در گام اول مذاکرات است؛ اصلا اقدام اعتمادساز یعنی همین(!) سخنگوی تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای تصریح کرد: از دست دادن ظرفیت غنی‌سازی ۲۰ درصد دلیل اصلی بی‌محتوا شدن مذاکرات است زیرا نگرانی آنها رفع شده و هیچ اضطراری برای مذاکرات ندارند.

وی افزود: اگر توافقی مورد‌نظر جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری باشد معنی‌اش این است که آن توافق خوب و به نفع ایران و همچنین به ضرر آمریکاست و اگر هم توافقی بین ایران و ۱+۵ صورت نگیرد این فرآیند هم برای ایران مطلوب است زیرا برخی افراد در انتخابات ۹۲، راه رفع تمام مشکلات ایران را گفت‌وگو با کدخدا می‌دانستند و با این حربه از مردم رای گرفتند و آن وقت در صورت شکست مذاکرات آدرس غلط آنها به افکار عمومی مشخص می‌شود.

وی در پایان گفت: بیشترین میزان تحریمی که آمریکایی‌ها می‌توانستند علیه ایران انجام دهند تاکنون صورت گرفته و تحریم‌ بیشتری امکان ندارد.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------