آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

موضع مشترک فرانسه و عربستان درباره ایران/ همکاری نظامی همزمان روسیه با ایران و رژیم اسرائیل



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,موضوع هسته ای ایران

موضع گیری مشترک فرانسه و عربستان سعودی درباره موضوع هسته ای ایران، همکاری های نظامی روسیه و رژیم اسرائیل همزمان با لغو ممنوعیت فروش «اس 300» به ایران، ورود نوع خاصی از کود شیمیایی با قابلیت استفاده در ساخت بمب به سوریه و ورود دو نامزد جدید به عرصه رقابت های انتخاباتی آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، موضع گیری مشترک عربستان سعودی و فرانسه درباره موضوع هسته ای ایران، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فرانسه و عربستان سعودی اعلام کرده اند که هرگونه توافق هسته ای آتی میان ایران و گروه 1+5، باید مبتنی بر این تضمین باشد که سبب بی ثباتی در منطقه و تهدید همسایگان ایران نخواهد شد. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و ملک سلمان، پادشاه سعودی در بیانیه مشترک خود اعلام کرده اند: «فرانسه و عربستان سعودی بر ضرورت دستیابی به توافقی محکم، پایدار، قابل راستی آزمایی، غیرقابل بحث و الزام آور برای ایران تأکید دارند». این بیانیه در جریان سفر اولاند به ریاض برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس صادر شده است.

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به موضوع برداشته شدن ممنوعیت فروش سامانه موشکی «اس 300» به ایران پرداخته و مدعی شده به موازات این امر، روسیه روابط نظامی و تسلیحاتی خود با رژیم اسرائیل را نیز بیش از همیشه به پیش برده است. این سایت می نویسد پس از اعلام برداشته شدن ممنوعیت فروش سامانه مذکور، رژیم اسرائیل به سرعت با آمریکا همراه شده و با آن ابراز مخالفت کرد. اما در پشت صحنه، مذاکرات تسلیحاتی و دیپلماسی مخفیانه ای میان روسیه و رژیم اسرائیل جریان دشته است. طی سال های اخیر، رژیم اسرائیل اقدام به فروش پهپاد به روسیه کرده، در موضوع اوکراین بی طرف مانده و نیز تلاش کرده جلوی پیشرفت نظامی ایران را بگیرد. این روابط نزدیک نظامی، همچنان نیز میان طرفین وجود دارد.

در میان دیگر مطالب مهم امروز مطبوعات جهان، روزنامه «نیویورک تایمز» از ورود نوع خاصی از کود شیمیایی به سوریه از طریق ترکیه خبر داده که می تواند برای ساخت بمب نیز مورد استفاده قرار گیرد. به نوشته این روزنامه، گونه خاصی از کود شیمیایی از طریق ترکیه به مناطقی در جنوب سوریه که تحت کنترل تروریست های داعش است منتقل می شود. هرچند این کود که ترکیبات آن نیترات آمونیوم است اساساً برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، اما تروریست ها در سرتاسر جهان از آن برای ساخت مواد منفجره قوی نیز استفاده می کنند. بر همین اساس، عده اندکی هستند که باور می کنند صادرات این کود به سوریه برای کمک به کشاورزان این کشور انجام شده باشد. نیویورک تایمز اشاره می کند که ترکیه راه های تجارت با داعش را باز گذاشته و این موضوع به نفع این گروه است.

مذاکرات نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر، موضوع دیگری است که این روزها در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، «وال استریت ژورنال» از افزایش امیدواری به یافتن راه حلی برای برقراری صلح میان طرفین سخن گفته است. این روزنامه می نویسد نمایندگان ارشد طالبان در جریان مذاکرات اخیر در دوحه، تمایل خود برای مذاکره با دولت افغانستان جهت پایان دادن به منازعه طولانی در این کشور را اعلام کرده اند. از جمله نشانه های مثبت روند اخیر، پذیرش بررسی رویکردی مبتنی بر تسهیم قدرت از سوی طالبان بوده است. نمایندگان طرفین می گویند گفت و گوهای اخیر که پشت درهای بسته انجام گرفته، یک گام نخست مهم است که می تواند پس از 13 سال به انجام مذاکرت رسمی منجر شود.

در نهایت، در خبری مربوط به رقابت های انتخاباتی سال 2016 آمریکا، رسانه های آمریکایی از ورود دو شخصیت جدید به عرصه رقابت ها خبر داده اند. سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» می نویسد جبهه جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری با ورود دو فرد جدید گسترده تر شده؛ در حالی که دموکرات ها آغاز کندی را تجربه کرده اند. این دو نامزد احتمالی جمهوری خواه عبارتند از بن کارسون، پزشک سابق اعصاب و کارلی فیورینا، مدیر اجرایی سابق در حوزه فناوری. علاوه بر این افراد، قرار است مایک هوکابی، فرماندار سابق آرکانزاس نیز امروز تمایل خود به نامزدی در انتخابات را اعلام کند. فیورینا نخستین و احتمالاً تنها زنی است که از میان جمهوری خواهان در رقابت های 2016 شرکت می کند و کارسون نیز نخستین نامزد سیاهپوست است که تاکنون برای حضور در این انتخابات اعلام آمادگی کرده است.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------