آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

زمان آغاز دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

پیش از این نیز دو طرف در نیویورک در راستای نگارش برجام به گفت‌وگو پرداختند و اولین دور رایزنی‌ها نیز پس از لوزان 2 در وین برگزار و در وین هماهنگی‌های اولیه برای نگارش پیش نویس انجام شد.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا (چهارشنبه) در شهر وین آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا (چهارشنبه) در شهر وین آغاز می‌شود.

در همین راستا تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده بامداد فردا (چهارشنبه) راهی اتریش می‌شوند.

در این دور از مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نگارش پیش‌نویس برجام می‌پردازند.

آنگونه که عراقچی پیش از این عنوان کرد توافق نهایی بالای 20 صفحه اصل توافق و بالای 50 صفحه ضمائم خواهد داشت.

دور قبلی این مذاکرات سه‌شنبه هفته گذشته 22 اردیبهشت ماه به مدت چهار روز در شهر وین برگزار شد و روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه رایزنی سه جانبه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و روز جمعه 25 اردیبهشت ماه نیز نشست عمومی ایران و شش کشور در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی برگزار شد.

عراقچی پس از این مذاکرات عنوان کرد: ما باید حداقل دو هفته دیگر در سطح معاونان کار کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که اگر لازم باشد وزیران مجدداً ورود پیدا کنند. حتماً یک سری از مسائل اختلافی باقی خواهد ماند که تصمیم گیری در خصوص آنها به تصمیم گیری در سطح سیاسی احتیاج خواهد داشت.

وی افزود: سعی می‌کنیم هر چقدر که می‌شود تفاوت‌ها را کمتر بکنیم تا به جایی برسد که فقط آن مواردی که احتیاج به تصمیم گیری سیاسی نیاز دارد، وزیران وارد صحنه شوند. اگر به همین ترتیب کار بکنیم، فکر می‌کنم حدود دو هفته دیگر، به آن نقطه برسیم.

به گزارش فارس، پیش از این نیز دو طرف در نیویورک در راستای نگارش برجام به گفت‌وگو پرداختند و اولین دور رایزنی‌ها نیز پس از لوزان 2 در وین برگزار و در وین هماهنگی‌های اولیه برای نگارش پیش نویس انجام شد.

رایزنی‌ها در نیویورک از 10 اردیبهشت ماه آغاز و در دو سطح معاونان و کارشناسان بین هیأت مذاکره کننده ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 برگزار که مذاکرات در سطح معاونان روز سه‌شنبه 15 اردیبهشت ماه پایان یافت، ولی کارشناسان تا روز پنجشنبه (17 اردیبهشت ماه) در نیویورک به گفت‌وگوها و نشست‌هایشان ادامه دادند و در حدود 200 ساعت مذاکره در نیویورک صورت گرفت.

در مذاکرات نیویورک، علاوه بر مذاکرات ظریف با جان کری و سپس موگرینی، مجموعا 9 روز در سطح معاونان و 11 روز در سطح کارشناسان مذاکرات پیوسته و به موازات هم انجام گرفت که با توجه به آن که در هر جلسه روزانه 10 ساعت مذاکره صورت می‌گرفت، می‌توان گفت در این مدت در مجموع حدود 200 ساعت مذاکره انجام شد.

به گزارش فارس، پس از آنکه وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در سوم آذر ماه 1392 پس از چند روز رایزنی در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند و این توافق در سی ‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد، کلید انجام مذاکرات به منظور حصول توافق جامع از اواخر بهمن ماه در شهر وین زده شد و پس از آن چندین دور رایزنی برگزار شد که 28 تیر ماه 1393 این توافقنامه به مدت 4 ماه تا سوم آذر ماه 1393 تمدید شد.

در سوم آذر ماه 1393 و پس از چند روز مذاکره فشرده در شهر وین به دلیل اختلافات موجود بر سر راه حصول توافق جامع، دو طرف این مذاکرات را برای هفت ماه (دهم تیر ماه 1394) تمدید کردند و پس از آن رایزنی‌هایی در ژنو، مونیخ، مونترو، زوریخ، استانبول و لوزان برگزار شد. در لوزان 2 و پس از 9 روز رایزنی فشرده، دو طرف به راه‌حل‌هایی در راستای حصول توافق دست یافتند و بعد از آن اعلام شد که گفت‌وگوها برای نگارش متن برنامه جامع اقدام مشترک آغاز خواهد شد که در همین راستا رایزنی‌هایی از دوم اردیبهشت تا چهارم اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------