آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

افزایش روزافزون سفر دیپلمات های خارجی به کشورمان در دولت روحانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی , اتحادیه اروپا

نشانه این امر پیش قدم شدن کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است که می توان این اتفاقات را نتیجه رویکرد تازه دولت در سیاست خارجی دانست.

مقصد: ایران؛ پس از 10سال
 ده سالی می‌شد که ایران با کشورهایی چون اعضای اتحادیه اروپا روابط اقتصادی و سیاسیِ اطمینان‌بخشی نداشت و روی‌آوردنِ مستمرِ دولت پیشین به چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین، روابط متقابل ایران با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته را تیره و تار کرده بود.اما ورود حسن روحانی به پاستور با وعده تغییر رویکرد در سیاست خارجی ایران امیدهای تازه ای ایجاد کرد.

 

این وعده با قرار گرفتن ظریف در جایگاه وزیر امور خارجه وارد مرحله عملی شد و حالا که قریب دو سال از شروع کار دولت تدبیر و امید می گذرد، آشکارا می‌توان از گشایش تازه درهای ایران به روی جهان سخن گفت.نشانه این امر پیش قدم شدن کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است که می توان این اتفاقات را نتیجه رویکرد تازه دولت در سیاست خارجی دانست.


کلید روحانی در دستگاه سیاست خارجی قفل های ده ساله را باز کرد. چندی پیش بود که وزیر امور خارجه استرالیا در راس هیئتی بلند پایه به ایران سفر کرد. سفر وزیر امور خارجه استرالیا به تهران در حالی صورت گرفت که ۱۰ سال از آخرین سفر یک مقام استرالیایی در این سطح، به ایران می‌گذشت. یکی از دلایل اهمیت این سفر، مسئله‌ پناهجویان ایرانی عنوان شده بود. مسئله‌ای که بدون شک تنها با بهبود روابط میان ایران و استرالیا می‌تواند راه‌حلی قطعی و مناسب داشته باشد. ظریف در کنفرانس خبری مشترک با بیشاب ابراز امیدوار کرد که تبادل نظرها و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا ادامه یابد.

 

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: افزایش تعامل دو کشور، مساله حقوق بشر و موضوع پناهجویان و نیز مسائل منطقه از جمله مقابله با گروه تروریستی داعش مسائلی بود که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت. ظریف یکی از نگرانی‌های مشترک ایران و استرالیا را موضوع سوء استفاده گروه‌های غیرقانونی از تجارت انسان و سوء استفاده از شهروندان ایرانی برای انتقال به استرالیا و نیز نحوه برخورد با آنها دانست و افزود: در مذاکرات قرار شد گفت‌وگوهای کنسولی میان دو کشور ادامه یابد تا مشکلات و معضلاتی که در این زمینه وجود دارد مورد بحث و بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

 

طی یک دهه گذشته به دلایل مختلفی روابط گسترده ای به لحاظ سیاسی میان ایران و استرالیا نبود و مقامات عالی رتبه دو کشور تنها در حاشیه نشست های بین المللی بایکدیگر دیدارهایی داشتند این در حالی بود که حضور گسترده ایرانیان در استرالیا و همچنین افزایش میزان مهاجرت غیرقانونی ایرانیان به استرالیا مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود.در این راستا جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا در سفر اخیر خود به تهران با ابراز خرسندی از اینکه به دعوت ظریف به ایران آمده است، گفت: ما برای ایرانی‌ها 10 هزار ویزا صادر می‌کنیم و هفت هزار ویزا به طور موقت برای اهداف توریستی و آموزشی صادر می‌شود که اینها البته می‌توانند تمدید هم شوند.

 

همچنین برای خانواده‌های افرادی که در استرالیا به سر می‌برند نیز ویزا صادر می‌کنیم.پرونده هسته ای ایران و مسئله تحریم ها طی سالهای مختلف باعث محدود شدن روابط مختلف ایران با کشورها شده بود اما بعد از امضای توافق موقت ژنو، بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته اروپایی و آسیایی نمایندگان اقتصادی خود را راهی ایران کردند. در همین حال، هیئت‌های اقتصادی از کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند پس از سال‌ها به ایران آمدند و با مقام‌های اقتصادی و سیاسی ایران در مورد افزایش تعامل و ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به کشور گفت‌وگو کردند.البته این بازگشایی در روابط مورد توجه خارجی ها هم قرار گرفته است.

 

خبرگزاری فرانسه سال گذشته این گونه نوشت که شش ماه بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، دیپلمات ها و بازرگانان غربی در حال مسابقه با یکدیگر برای ورود به تهران هستند. این هیئت ها امیدوارند که گشایش دیپلماتیک حاصل شده منجر به گشایش دوباره بازارهای پرسود ایران به روی آنها شود.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه توافق بزرگی که میان ایران و کشورهای 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران که در ماه نوامبر به امضا رسید موجب افزایش امیدها برای رفع تحریم های غرب علیه ایران شده است. کشوری که دارای منابع عظیم نفت بوده و 76 میلیون نفر جمعیت دارد.خبرگزاری فرانسه در ادامه می نویسد : هیئتی متشکل از 110 نفر از اتحادیه MEDEF (بزرگترین اتحادیه کارفرمایان فرانسه) وارد تهران شدند تا بعد از چند سال غیبت مذاکرات خود با مقامات ایرانی را از سر بگیرند. سفر آنها به تهران به عنوان یک گام مهم رو به جلو برای پیدا کردن و محکم کردن جای پا در بازارهای ایران محسوب می شود.در همین راستا این خبرگزاری معتقد است که سفر افرادی همچون “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه، که هیئتی بزرگ متشکل از تجار ترک را رهبری می کرد به ایران نشان می داد که آنکارا درصدد پشت سر گذاشتن اختلافات سه سال اخیر خود با تهران به ویژه در مورد سوریه است.


سفر بعد از قریب به یک دهه
اسفندماه سال گذشته نیز، تهران میزبان وزیر خارجه ایتالیا بود. وزیر امور خارجه ایتالیا در همین باره می‌گوید: برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل داریم. پائولو جنتیلونی در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف با ابراز خرسندی از سفرش به ایران افزود‌: ایران و ایتالیا در سال‌های اخیر تماس‌های گوناگونی در سطوح مختلف از طریق تبادل هیئت‌ها به‌ویژه هیئت وزارت امور خارجه داشته‌اند و به زودی وزیر محیط زیست ایتالیا به تهران سفر می کند. وی با اشاره به زمینه های تاریخی و کهن روابط ایران و ایتالیا گفت: برای گسترش همکاری‌های فرهنگی دو کشور خوشبینم که به‌زودی مسئولان ایرانی به مناسبت اکسپو میلان به ایتالیا سفر می‌کنند و بسیار خوشحالم که در زمینه مناسبات دوجانبه به‌ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته همکاری می کنیم. وزیر خارجه ایتالیا افزود: اطمینان دارم بافت اقتصادی فعالی میان دو کشور برقرار است و به‌ویژه در زمینه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی می توانیم همکاری کنیم. پائولو جنتیلونی ابراز امیدواری کرد شاهد یافتن راه حلی برای این پرونده باشیم تا امکان توسعه همکاری‌های دو کشور فراهم شود.

 

وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان اینکه از مشکلات در این زمینه آگاهم افزود:‌ یادآور می‌شوم که همکاری گسترده و سازنده با ایران در زمینه یافتن راه حل برای بسیاری مشکلات منطقه‌ای بسیار مفیدخواهد بود.گرایش بسیاری از کشورها به همکاری‌های اقتصادی و تعامل سیاسی با ایران پس از انتشار بیانیه لوزان شدت هم گرفته‌است. از زمان انتشار این بیانیه تا کنون نشست‌های دیپلماتیک مختلفی برگزار شده که از جدیدترین آن‌ها می‌توان به گفت‌وگوهای مقام‌های گرجستان و ایران در تهران اشاره کرد. این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، در دیدار با معاون نخست وزیر گرجستان، عنوان کرد: «کمیسیون مشترک دو کشور پس از چند سال وقفه برگزار شده‌است».اما «وقفه» تنها محدود به روابط با گرجستان نبوده؛ این وقفه‌های چند ساله که بعضی‌شان به ده سال نیز می‌رسند، به‌طور ویژه در روابط با کشورهای اروپایی حائز اهمیت است.

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در هشت سال ریاست جمهوری خود سفر دیپلماتیک چندانی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نداشت و مقام‌های اروپایی هم از سفر به ایران امتناع می‌کردند، چرا که پافشاری بر چند و چون هولوکاست و روی‌برگرداندن از راهبرد تنش‌زدایی با غرب، در گفتار و رفتار دولت وی واضح بود. احمدی‌نژاد با طرح این سوال که «چرا فلسطینی‌ها باید تاوان واقعه‌ای را پرداخت کنند که هیچ تاثیری در آن نداشته‌اند؟» افکار عمومی در دنیا را نسبت به ایران جلب کرد اما با پیش‌کشیدنِ مسئله هولوکاست، در حالی که چند سال پیش از آن ایران و اروپا به سمت همکاری استراتژیک با یک‌دیگر پیش می‌رفتند، موجب شد ایران تهدیدی جدی علیه امنیت کشورها تلقی شود.

 

این محدودیت در روابط البته تنها در مورد کشورهای غربی نبوده است. بهمن سال پیش وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین با پذیرش دعوت رسمی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب وارد تهران شد.این اولین سفر رسمی وانگ یی به کشورمان بود و وزیر خارجه قبلی این کشور حدود 7 سال پیش از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده بود.

 

اخبار سیاست خارجی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------