آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

محتوای چهار ضمیمه توافق نهایی هسته‌ای/ دیدگاه روسیه درباره روند بازگشت‌پذیری تحریم‌ها



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

محتوای ضمیمه های توافق نهایی هسته ای ایران و 1+5، اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه درباره روند پیشرفت مذاکرات، تحلیل های خوشبینانه از نتایج سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و فضاسازی برخی رسانه ها درباره جو و روند مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

امروز نیز موضوع مذاکرات هسته ای ایران، بخش عمده ای از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، شبکه خبری «العربیه» از رو به اتمام بودن روند تدوین متن توافق نهایی هسته ای خبر داده است. در این گزارش آمده منابع دیپلماتیک پنجشنبه شب اعلام کردند کارشناسان تقریباً به طور کامل پیش نویس متن توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 را آماده کرده اند. توافق نهایی 20 صفحه است؛ چهار پیوست دارد و پیوست ها نیز متشکل از 60 صفحه هستند. نخستین پیوست مربوط به جزئیات فنی مرتبط با تاسیسات هسته ای است. پیوست دوم مربوط به برداشتن تحریم ها است. پیوست سوم مربوط به همکاری های بعدی در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای است. پیوست چهارم نیز شامل اصول کاری کمیته مشترک مأمور پیگیری و اجرای مفاد توافق نهایی است.

*****

مذاکره کننده ارشد روسیه در گروه 1+5 نیز در گفت و گو با «ایتارتاس» از آماده شدن 91 درصد متن توافق نهایی خبر داده است. سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته میزان آماده شدن سند نهایی بین ایران و 1+5 به 91 درصد افزایش یافته است. ریابکف همچنین گفته روسیه مراقب است سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها در قطعنامه آتی شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گنجانده نشود و به اعتقاد مسکو، تحریم‌ها نباید بدون رای‌گیری مجدد، دوباره برقرار شود. این مقام روس افزوده در صورت بی‌نتیجه‌بودن سازوکارهای موجود در توافق و ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم‌ها از طریق رای‌گیری اجباری در شورا بازگردانده خواهد شد. ریابکف همچنین گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه یا شنبه به وین نخواهد رفت.

*****

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که از مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه 1+5 منتشر کرده می نویسد هرچند مذاکرات به کندی پیش می رود، اما همه طرف ها به نتیجه کار امیدوار هستند. به اعتقاد این خبرگزاری، یکی از دلایل خوشبینی به نتایج این مذاکرات، سفر روز پنجشنبه یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بود که مقامات ایران این سفر را «مفید و مثبت» ارزیابی کردند. در این زمینه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته: «سفر آمانو به تهران به یک توافق کلی در مورد جدول زمان بندی و ادامه همکاری های میان ایران و آژانس برای تسریع در روند حل و فصل موضوعات گذشته، منجر شد». این خبرگزاری معتقد است رسیدن به توافق جامع هسته ای، یک پیروزی بزرگ برای دولت حسن روحانی و نیز دولت باراک اوباما محسوب می شود.

*****

شبکه خبری «بلومبرگ» نیز حضور آمانو در تهران را نشانه ای از پیشرفت مذاکرات دانسته است. در گزارش این شبکه اشاره شده که آمانو نشست هایی را با دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران داشته است. این مذاکرات بخشی از تلاش ها برای توافق درباره نحوه دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است. در حال حاضر موضوع دسترسی به مراکز نظامی ایران یکی از مسائل مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای ایران است. بلومبرگ می افزاید هنوز راه دشواری پیش رو است. حتی در صورت امضا موافقتنامه، کنگره آمریکا باید آن را ظرف مدت 30 روز بررسی و تایید کند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می بایست اعضای کنگره را متقاعد کند که این یک موافقتنامه خوب است و می تواند به سود امنیت آمریکا و منطقه خاورمیانه باشد و این کار سختی است.

*****

با این حال، همه منابع خبری چنین نگاه خوشبینانه ای به مذاکرات ندارند. به عنوان مثال، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» می نویسد هنوز تضمینی برای رسیدن به توافق جامع و نهایی با ایران وجود ندارد. این روزنامه در مطلب خود اشاره می کند که وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و نیز نماینده اتحادیه اروپا همگی در روز پنجشنبه گفتند هنوز تضمینی برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای با ایران نیست و همچنان برخی از پرسش های اصلی سیاسی بی جواب مانده است. جروزالم پست می افزاید تلاش دو ساله دیپلماتیک به پایان رسیده است و اکنون دو روز نیز از مهلت تعیین شده قدرت های جهان و ایران برای رسیدن به توافق جامع گذشته است. در ادامه این مطلب به آخرین مواضع وزرای خارجه گروه 1+5 اشاره شده است.

*****

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز مدعی است ایران روز پنج‌شنبه درباره دو تقاضای عمده قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای موضعی سرسختانه در پیش گرفته و ضمن رد هرگونه رویه فوق‌العاده بازرسی، تهدید کرده در صورت اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا و سایر کشورها بعد از اجرای توافق، غنی‌سازی را افزایش خواهد داد. در این مطلب به نقل از یک مقام عالیرتبه ایرانی آمده قوانین مرسوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دسترسی به اطلاعات، مراکز و دانشمندان هسته‌ای برای تأیید صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران کافی است و هر چیزی بیش از این قوانین، غیرمنصفانه خواهد بود. این مقام ایرانی همچنین گفته اگر ایران با اعمال دوباره تحریم‌ها مواجه شود و آمریکا و شرکای آن به تعهدات خود پایبند نمانند، ایران حق بازگشت به برنامه خود به هر ترتیبی که بخواهد را دارد.

 

اخبار سیاست خارجی - تابناک 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------