آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

صالحی: توافقنامه ژنو از ۲۹ آذر اجرا می‌شود/عراقچی:اقدام کاخ سفید فضاسازی رسانه‌ای بود



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,توافقنامه ژنو

اخبار سیاست خارجی - صالحی: توافقنامه ژنو از ۲۹ آذر اجرا می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت توافقنامه ایران و کشورهای ۱+۵ از روز ۲۹ آذرماه به اجرا درمی‌آید.

به گزاش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته توافقنامه ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو از ۲۰ دسامبر (برابر با ۲۹ آذرماه) اجرایی می‌شود.

آقای صالحی توافقنامه ژنو که روز سوم آذرماه بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ منعقد شد را نقطه عطفی برای ایران خواند و افزود چیزی در این توافقنامه وجود ندارد که منتشر نشده باشد.

وی در حاشیه اولین کنفرانس ملی شتاب‌دهنده‌ها در دانشگاه امیرکبیر در جمع خبرنگاران درباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطابق توافقنامه ژنو گفت: « ما تولید غنی سازی 20 درصد را در یک دوره 6 ماهه تعلیق می کنیم اما به اندازه 405 کیلو اورانیوم 20 درصد تولید کرده ایم و سالهای سال رآکتور تهران از ذخیره این اورانیوم برخوردار است.»

صالحی درباره ورود بیشتر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت که بازرسان این سازمان در حال حاضر هم طبق توافقنامه‌ای که وجود دارد به صورت سرزده از تأسیسات بازدید می‌کنند.

معاون رئیس جمهور درباره تولید سوخت رآکتور اراک و گمانه‌زنی‌ها درباره توقف تولید آن گفت که در حال حاضر بخش کوچک شده رآکتور اراک در معرض تشعشع قرار داده شده تا آزمایش شود.

وی افزود در این ۶ ماه قرار شده که ایران مجتمع سوخت را فعلا تولید نکند. به گفته آقای صالحی، مجتمع سوخت از میله‌های سوخت، قرص سوخت و گیرنده‌ها تشکیل شده است.

آقای صالحی در ادامه سخنانش به ارائه توضیحاتی درباره نقش انرژی هسته‌ای برای رفع آلودگی هوا پرداخت و گفت که هر مگاوات برق نیروگاه هسته‌ای می‌تواند جلوی انتشار ۷ میلیون تن آلاینده در سال را بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که در توافق ژنو هیچ ماده‌ای که نشانگر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور انتقادها به این توافق هسته‌ای را «آرمانگرایانه و به دور از واقعیت خواند» و گفت که در مذاکره فقط موضوعات سیاسی مطرح نیست، بلکه مباحث فنی نیز مطرح است.

 

--------------------------------------

 

عراقچی:اقدام کاخ سفید فضاسازی رسانه‌ای بود

عضو مذاکره کننده کشورمان گفت: می‌شود گفت که آمریکایی‌ها یک فضاسازی رسانه‌ای به نفع خودشان انجام دادند.

ساعتی پس از انتشار این متن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی متن «برنامه اقدام مشترک یا Joint Plan of Action » را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که تفاوت‌های بسیاری با متن کاخ سفید داشت و ابهاماتی را درخصوص این توافق ایجاد کرد.

خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در واکنش به متن منتشر شده کاخ سفید اظهار داشتند: آنچه در سایت کاخ سفید به عنوان برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) منتشر شده ، برداشت یک جانبه از متن مورد توافق در ژنو بوده و برخی توضیحات و واژه‌ها در این برگه مغایر با متن برنامه اقدام مشترک می‌باشد که متأسفانه برخی رسانه‌ها برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) مذکور را به عنوان متن توافق ژنو ترجمه و منتشر کرده‌اند که خلاف واقعیت است.

برای روشن شدن مسأله و تفاوت بین «برنامه اقدام مشترک» منتشر شده از سوی وزارت خارجه و «برگه اطلاع‌رسانی» منتشره از سوی کاخ سفید، موضوع این دو متن را با «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران مطرح کردیم. در ادامه پاسخ آقای عراقچی به سؤالات خبرنگار مشرق آمده است:

* آقای عراقچی، متنی که از سوی کاخ سفید منتشر شده، رسانه‌های داخلی از آن با عنوان متن توافق یاد کرده‌اند و ترجمه آن را منتشر کرده‌اند. اما وزارت خارجه نیز متنی را با همین عنوان برای رسانه‌ها ارسال کرد که ابهاماتی را موجب شد از جمله اینکه گفته می شود دو متن توافق‌ وجود دارد. کدام متن مورد تأیید و متن رسمی توافق ژنو است؟
متن توافق بین ایران و 1+5 همان متنی چهار صفحه‌ای موسوم به Joint Plan of Action یا برنامه اقدام مشترک است.

 

سندی که هست همین متن چهار صفحه‌ای است. بیانیه‌ای که کاخ سفید داده است تحت عنوان Fact Sheet یا برگه اطلاع‌رسانی،

این را توضیح داده از زاویه دید خودش، بعضی از قسمت‌هاش را که در سند آمده که موکول به توافقات بعدی است، در این بیانیه اعلام کرده‌اند، مثل رقم 4.2 میلیارد یا 400 میلیون دلار. بنابراین سند یکی هست و کاخ سفید فقط این رو با توضیحات بیشتری از زاویه دید خودش مطرح کرده و برای ما ملاک نیست و ملاک همین سند چهار صفحه‌ای است.

در این بیانیه چهار صفحه‌ای جزئیاتی وجود دارد که نوشته شده در آینده درباره آن توافق خواهد شد، بخشی از اینها در بیانیه کاخ سفید آمده مثل همان ارقام 4.2 میلیارد به عنوان توافق و آن‌‌ها این را اعلام کردند.

بیانیه کاخ سفید حاوی برخی کلیات توافق است که بطور مثال ارقام 4.2 میلیارد و 400 میلیون دلار از جمله توافقات بوده است. اما برخی موارد دیگر هم هست که این ها تفسیر خودشان را نوشته‌اند و قسمت‌هایی که مربوط به خودشان می‌شود را برجسته‌تر کردند و قسمت‌های مربوط به ما را کم‌رنگ کرده‌اند. طبیعی است در هر داد و ستد و هر معامله‌ای دو طرف سعی می‌کنند بگویند سهم ما بیشتر بوده است.

* فکر می‌کنید آمریکایی‌ها با انتشار این بیانیه قصد فضاسازی داشتند؟
می‌شود گفت یک فضاسازی رسانه‌ای به نفع خودشان انجام دادند.

* آیا وزارت خارجه قصد ندارد جزئیات توافق یا Fact Sheet را منتشر کند تا استناد رسانه‌ها و افکار عمومی به بیانیه کاخ سفید نباشد؟
چرا ماهم احتمالا یک Fact Sheet تهیه و تنظیم می‌کنیم و برای اطلاع‌رسانی منتشر می‌کنیم. دستاوردی که ما در این مذاکرات داشتیم و آن پذیرش غنی‌سازی ایران بود، بزرگترین دستاورد است. ما این همه سال تحمل فشار را برای همین تحمل کردیم و مقاومت کردیم.

 

این اراده جمهوری اسلامی هست که غالب شده است و با غنی‌سازی از توافق بیرون آمده است. شش قطعنامه وجود دارد که ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد. حالا این‌ها – 1+5 – توافق می‌کنند که غنی‌سازی ادامه پیدا کند و در دو جای سند ذکر می‌کنند که ایران برنامه غنی سازی خواهد داشت.

 

تفسیرهایی که انجام می‌شود به عنوان اینکه آیا این‌ها غنی‌سازی را به عنوان «حق» ایران قبول کرده‌اند، این مغالطه است، حق ما چیزی نیست که آن‌ها به رسمیت بشناسند. حق ما وجود دارد چه آن‌ها به رسمیت بشناسند یا نشناسند. مهم این است که آن‌ها به این حق احترام بگذارند و به اجرای حق ما احترام بگذارند که الان گذاشته‌اند.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------