آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

محورهای گزارش جدید آژانس درباره ایران/ ملک سلمان با اوباما دیدار می‌کند/ تلاش عربستان برای تشکیل «ناتوی عربی»



اخبار,اخبار سیاست خارجی , توافق ایران و 5+1

انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، هشدار نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره پیامدهای رد توافق هسته ای، برنامه پادشاه عربستان برای دیدار با اوباما، تلاش عربستان برای تشکیل «ناتوی عربی» و مذاکرات ایران با روسیه برای خرید تعدادی هواپیمای روسی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

 انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این زمینه می نویسد آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش جدید خود تأکید کرد که ایران همچنان به مفاد توافق ژنو پایبند است. گزارش جدید آژانس نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است. گزارش جدید آژانس نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است. البته در این گزارش اشاراتی به توسعه عملیات ساخت و ساز در مرکز نظامی پارچین نیز شده است.

*****

این در حالی است که تلاش دولت آمریکا برای متقاعد کردن نمایندگان کنگره به تأیید توافق هسته ای ایران، همچنان ادامه دارد. در این زمینه، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» مطلبی را از سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل منتشر کرده که وی در آن، نسبت به رد توافق هسته ای ایران به کنگره هشدار داده است. وی ضمن هشدار درباره رد توافق هسته ای ایران به کنگره، می نویسد رد این توافق باعث تضعیف قابل ملاحظه قدرت آمریکا در دستیابی به اهداف جامع سیاست خارجی و انزوای این کشور در میان کشورهای 1+5 می شود. به عقیده وی، خروج از این توافق، کار آمریکا را برای ایجاد ائتلاف های چندجانبه که برای مقابله با تهدیدهای بزرگ لازم است، دشوارتر خواهد ساخت.

*****

برنامه پادشاه عربستان سعودی برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا، موضوع مهم دیگری است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، کاخ سفید اعلام کرد سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، روز چهار سپتامبر (13 شهریور) در واشنگتن با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو خواهد کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت دو طرف در این دیدار اوضاع را در یمن و سوریه بررسی خواهند کرد. وی افزود نگرانی ها درباره فعالیت های ایران در منطقه نیز در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت. این دیدار در شرایطی انجام می گیرد که از زمان حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 تاکنون، دولت آمریکا برای متقاعد کردن متحدان عرب خود در حمایت از این توافق تلاش کرده است.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، روزنامه روسی «نزاویسمایا گازیه‌تا» از تصمیم عربستان سعودی برای تشکیل یک «ناتوی عربی» با هدف به شکست کشاندن هرگونه پیمان نظامی یا امنیتی مشترک بین طرف‌های دیگر خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دولت عربستان درصدد تشکیل نیروی عربی مشترک شبیه ناتو با هدف به شکست کشاندن هر گونه پیمان نظامی یا امنیتی مشترک بین طرف های دیگر، از جمله امارات یا سایر کشورهای همپیمان آن با طرف های بین المللی مانند روسیه است. انتظار می رود وزاری امور خارجه و دفاع اعضای اتحادیه عرب، پروتکلی درباره تشکیل نیروهای مسلح مشترک عربی امضا کنند؛ اما برخی منابع از وجود تلاش هایی برای ایجاد یک پیمان امنیتی جایگزین خبر می دهند که براساس آن، نیروهای وابسته به برخی از کشورهای عربی با ایران در یک ردیف قرار خواهند گرفت.

*****

احتمال خرید چند هواپیمای مسافربری روسی از سوی ایران، موضوع دیگری است که در برخی مطبوعات روس بازتاب یافته است. بر اساس گزارش «روسیا الیوم»،  رایزنی‌های تهران و مسکو برای خرید هواپیمای مسافربری کوتاه‌برد سوپرجت سوخو- 100 روسی ادامه دارد. آندری باگیتسکی، معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه، روز پنجشنبه در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی «ماکس» روسیه، اشاره کرد کرد ایرانی‌ها به خرید این هواپیما علاقه زیادی نشان داده‌اند و صحبت از خرید ده ها هواپیما در میان است. وی افزود: «تعیین تعداد دقیق هواپیماها هنوز کار دشواری است؛ زیرا مراحل رایزنی و گفت و گو برای نهایی کردن قراردادها ادامه دارد و پس از نهایی شدن، تعداد هواپیماها و زمان تحویل آنها مشخص خواهد شد».

*****

در نهایت، افتتاح مرکز آموزشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در گرجستان و افزایش تنش ها میان روسیه و آمریکا، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، مرکز آموزش مشترک گرجستان و ناتو در حالی در نزدیکی تفلیس راه اندازی شده که گرجستان در سال 2008 میلادی وارد جنگ 5 روزه ای با روسیه شده بود. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در مراسم افتتاح این مرکز آموزشی در گرجستان تاکید کرد: در این مرکز آموزشی هم نیروهای گرجستانی و هم نیروهای ناتو آموزش خواهند دید. این مرکز به گرجستان کمک خواهد کرد تا نیروهای مسلح خود را مدرن تر و توانمندتر کند تا بتواند با چالش های قرن 21 مقابله نماید.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------