آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف: توافق ایران و عراق درباره اروندرود و اجرای موافقتنامه 1975



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و عراق

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف: توافق ایران و عراق درباره اروندرود و اجرای موافقتنامه 1975

وزیر امور خارجه ایران در نشست مشترک با همتای عراقی خود گفت: خبر خوشحال‌کننده من این است که در گفتگوها با همکارانمان توانستیم در مورد کار در اروندرود و اجرای توافق 1975 به توافق برسیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک با همتای عراقی خود گفت: روابط ایران و عراق بسیار مستحکم، تاریخی و مبتنی بر علایق مشترک دینی، سیاسی، جغرافیایی و فرهنگی است و بسیار خوشحالیم که یک صفحه کوتاه از روابط را پشت سر گذاشتیم.  
 
وی تصریح کرد: هم‌اکنون ملت‌های ایران و عراق به عنوان دو ملت دوست و برادر از دولت‌هایی برخوردار هستند که روابط دوستانه دارند، من اولین سفر خارجی خود را در 6 ماه گذشته با سفر به عراق آغاز کردم و تنها کشوری که در 6 ماه گذشته دو بار به آنجا سفر کردم عراق بوده، البته "زیباری" فقط یک بار از دو سفر مرا پس داده است.  
 
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: خبر خوشحال‌کننده من این است که در گفتگوها با همکاران‌مان توانستیم در مورد کار در اروندرود و اجرای توافق 1975 به توافق برسیم.  
 
ظریف ادامه داد: آقای زیباری باید برای امضای توافق، بعد از طی مراحل قانونی در عراق به ایران بیایند که بازدید سفر دوم مرا، پس دهند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: این حرکت به نفع مردم دو کشور بوده و امیدواریم بتوانیم صلح، امنیت و پیشرفت را در دو کشور تحقق بخشیم.  
 
وی اضافه کرد:‌ از هیئت حقوقی دو طرف که در چند ماه گذشته این کار را پیش بردند سپاس‌گزارم.   
ظریف تصریح کرد: طی سفر زیباری به ایران درباره موضوعات دیگر مورد علاقه مثل مسائل منطقه‌ای، مشکلات هر دو کشور درباره تروریست و افراطی‌گری صحبت کردیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما خواهان استقرار، ثبات و صلح در عراق هستیم، البته دولت عراق سیاست‌هایش را به خوبی پیش برده است.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مبارزه با افراط‌ گرایی همگانی بوده و ما خود را در کنار عراق و کشورهای منطقه می‌بینیم و امیدواریم این حرکت با حکمت پیش رود و ما شاهد آرامش و توسعه عراق باشیم و امیدوارم بتوانیم در زمینه رسیدن به راه حل صلح‌آمیز در سوریه کمک کنیم.  
 
ظریف خاطرنشان کرد: به عنوان‌ کشورهای نزدیک و همسایه سوریه ما با یکدیگر تشریک مساعی و گفتگو کرده‌ایم و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم. 
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره خبر کذب فروش سلاح از سوی ایران گفت: منطقه ما نیازمند همدلی بین کشورهاست چرا که خونریزی دامن‌گیر همه کشورها خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: عراق به عنوان کشوری مهم در منطقه در کلیه گفتگوها و همچنین در ثبات منطقه نقش اساسی دارد.
 
وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: عراق از جریان‌های افراطی که اتفاق افتاده بیشترین رنج را برده و ما نیاز داریم تا با تشریک مساعی مانع پیشرفت حرکات بسیار خطرناک باشیم، به همین خاطر باید زمینه را برای ثبات و آرامش به سوریه و دیگر کشورها بازگردانیم.
 
ظریف در پاسخ به این سوال خبرنگار الاتجاه در خصوص پرونده هسته‌ای ایران قبل از دور اخیر مذاکرات، مقام معظم رهبری نطق مهمی داشتند که ناخوشبینی خود را از مذاکرات اعلام کردند و چگونه با خوشبین نبودن رهبری مذاکرات را ادامه می دهید، اظهار داشت: آنچه که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند در واقع دیدگاه مردم ایران و مشکل مردم ایران با روش برخورد آمریکا و کشورهای غربی با موضوع پرونده هسته‌ای و اصولاً نحوه برخورد آنها با جمهوری اسلامی ایران در چند دهه گذشته بوده که بی اعتمادی شدیدی را نسبت به غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در میان مردم ما ایجاد کرده است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدامات و گفته‌هایی که مقامات آمریکایی در طول چند ماه گذشته انجام داده‌اند کمکی به رفع بدبینی و رفع سوءظن به نیات آنها نکرده است.
 
وی گفت: ما نسبت به این اظهارات اعلام بدبینی کردیم چرا که با این اظهارات نمی‌توان اعتماد مردم را جلب کرد البته مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که حرف زور، تحمیل و ادعاهای غیرمربوط آنها را نمی‌پذیرند و درباره گفتمان نامناسب که جایگاهی در قرن بیست و یکم ندارد، مقاومت می‌کنند.
 
وزیر خارجه کشورمان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند مردم و دولت ما بر روی تعهدات خود می‌ایستند و ما خلف وعده نمی‌کنیم و آنچه را که قبول کرده‌ایم انجام می‌دهیم، البته اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد به تفاهم می‌رسیم.
 
ظریف ادامه داد: ملت بزرگ ایران تنها به زبان تکریم و احترام پاسخ می‌دهندو در برابر تهدیدها مقاومت می‌کنندو همین دلیل آنچه که در سخنان مقام معظم رهبری بوده راهگشای ما از موضع عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تحرکات مختلف ضد ایرانی در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام می‌شود بیان داشت: گروهی که مبنای رفتاری‌شان در روابط بین‌الملل، بحران‌سازی و ایجاد تنش و درگیری بوده به همین خاطر از اقدامات کنونی که برای رسیدن به تفاهم براساس احترام و حقوق مردم ایران و رفع مشکلات و تحریم انجام می‌شود نگران هستند چراکه با بحران ساختگی که سایه آن بر منطقه افکنده بود در حال عبور است.
 
وی اظهار داشت: کسانی که منافع آنها در تهدید و تنش تعریف شده مثل رژیم صهیونیستی و متحدانش از این اقدامات خشنود نیستند و اقدامات آنها ناشی از دستپاچگی انجام شده است.
 
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اقدامات تروریستی در اماکن ایران به شهادت رسیدن افراد ایرانی و غیر ایرانی منجر شده البته در کنسولگری کشورمان در پاکستان مردم بی‌گناه این کشور هم کشته شدند همچنین در یمن دیپلمات ما شهید و در لبنان هم در دو حرکت تروریستی به فاصله کم تعدادی از مردم شهید شدند.
 
ظریف تصریح کرد: این حرکات کور و غیرمنطقی که در خیابان‌های بغداد باعث به خاک و خون کشیده شدن مردم می‌شود و با افراط‌گرایی در شهرهای مختلف مردم را می‌کشند حرکات خطرناکی بوده و منفعت هیچ کسب حمایت از افراط تامین نمی‌شود و هیچ دولتی از همسایگان ما در حمایت از فرقه‌گرایی نفعی نمی‌برد و به نفع همه جهان اسلام است که با تمام قوا در مقابل افراط که چهره رحمانی اسلام را نشان می‌دهد مقابله کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که با عراقی‌ها همکاری داشته‌ایم و این هم‌فکری را برای اثبات کل منطقه ادامه می‌دهیم چراکه این حرکات ثبات کل منطقه را هدف قرار داده است.

 

زیباری: امیدواریم بتوانیم عراقی دموکراتیک را ایجاد کنیم
"هوشیار زیباری" وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با "محمدجواد ظریف" که ظهر امروز (چهارشنبه) در وزارت خارجه برگزار شد، گفت: سفر من در پاسخ به سفر ظریف انجام شده است تا بتوانیم صفحات تیره و تاریک دو کشور را پشت سر بگذاریم و بتوانیم صفحات جدید همکاری و تشریک مساعی در همه زمینه‌ها را باز کنیم و به جای اینکه مرزهای ما دروازه‌ و سد باشند از آنها برای همکاری مثبت فی‌مابین استفاده کنیم.  
 
وی افزود: ما در این باره گفتگو کرده‌ایم و درباره اروندرود و لایروبی رودخانه و پاکسازی آن و تشکیل CBC و ترسیم خطوط مرزی کار را با تخصص انجام داده‌ایم و 1300 کیلومتر مرز زمینی ترسیم شده و در مرزکشی در بیابان‌ها و هور‌ها پیشرفت زیادی داشته‌ایم.  
 
وزیر خارجه عراق اظهار داشت: مسئله سوم توافق شده با ایران درباره مرزهای رودخانه‌ای بوده که به توافقات بلندی رسیده‌ایم و این امر می‌تواند الگویی برای مناسبات دو کشوری که با یکدیگر جنگ و روابط دشوار داشته‌اند افق بازی ایجاد کند و هم‌اکنون به فرمول جدیدی رسیده‌ایم.  
 
زیباری تصریح کرد: در اولین فرصت می‌توانیم این همکاری را در تهران، بصره و یا خرمشهر به امضا برسانیم، البته افکار عمومی را باید مطمئن کنیم که ما دستاوردهای زیادی توانستیم به دست آوریم و می‌توانیم کار را پیش ببریم و همچنین این دستاورد را به مرحله اجرا منتهی کنیم.  
وی بیان کرد: در این دیدار درباره تحولات منطقه و سوریه رایزنی کردیم و توسعه مسائل هسته‌ای ایران را از زبان ظریف شنیدیم.  
 
وزیر خارجه عراق گفت: ما در عراق با چالش‌های امنیتی و سیاسی روبرو هستیم اما خوشبینیم با انتخابات سراسری در سومین ماه میلادی آنها را پشت سر بگذاریم و از همه دوستان می‌خواهیم این پروسه سیاسی و امنیتی را بررسی کنند و امیدواریم بتوانیم عراقی دموکراتیک را ایجاد کنیم. 
 
زیباری در پاسخ به این سوال که کشور عراق چه موضعی در خصوص خبر کذب فروش سلاح از سوی ایران به عراق گرفته است، گفت: روز گذشته بیانیه توضیحی از سوی وزارت دفاع عراق صادر شد و در آن اعلام شد که هیچگونه قراردادی صورت نگرفته و این امر در تمامی رسانه‌ها منتشر شد.  
 
وی افزود: عراق به قوانین بین‌المللی و سازمان ملل احترام می‌گذارد و دوستان ایرانی ما شرایط کنونی عراق را درک می‌کنند و من بر بیانیه صادره وزارت دفاع عراق تاکید می‌کنم.  
 
وزیر خارجه عراق با بیان اینکه آیا با سفر وزیر خارجه روسیه و آمریکا به دنبال میانجی‌گری ایران هستید؟ بیان داشت: عراق به جایگاه خود در جهان بازگشته و سفر وزرای خارجه نشانگر این است که عراق خواهان نظرات کشورهای بزرگ است، چراکه کشور ما وارث بار سنگینی از رژیم دیکتاتور سابق بوده و بار سنگین اقدامات تجاوزکارانه بر علیه کشورهای دوست و برادر را بر دوش کشیده‌ایم و به همین خاطر باید تاکید کنم که به تلاش منطقه‌ای برای رایزنی با دوستان نیاز داریم تا به بهترین راه حل برسیم.  
 
زیباری ادامه داد: ما تحت تاثیر بحران سوریه هستیم و از افراطی‌گری و تروریسم هم گله‌مندیم چرا که اینها منافع ما را تهدید می‌کنند و عراق نیازمند رایزنی بین‌المللی است.  
 
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا عراق باید درباره خبر کذب خرید سلاح از ایران به کشورهای دیگر پاسخ بدهد، خاطرنشان کرد: قطع به یقین عراق حاکمیت خود را دارد و آقای خود است و مستقل عمل می‌کند، البته دولت‌ آمریکا خواستار توضیح بوده که وزارت دفاع عراق در این باره توضیحات خود را ارائه کرده است و اعلام کرده که هیچگونه قراردادی امضا نشده و از این جهت این مسئله را ما تمام‌شده تلقی می‌کنیم. 

اخبار سیاست خارجی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------