آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

کاخ سفید: مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای تاثیری وحشتناک بر آمریکا خواهد داشت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مشروح نشست خبری سخنگوی کاخ سفید/ مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای تاثیری وحشتناک بر آمریکا خواهد داشت

جاش ارنست در نشست خبری گفت: اگر کنگره آمریکا این توافق را بکشد، این موضوع تاثیر وحشتناکی بر جایگاه آمریکا در جهان خواهد داشت. این توافق نه تنها بین آمریکا و ایران است بلکه توافقی بین آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایران است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش در نشست خبری در حضور خبرنگاران گفت: گزینه نظامی همچنان مطرح است ولی واشنگتن ابتدا به دیپلماسی متوسل می شود و دولت آمریکا همچنین همکاری امنیتی با اسرائیل را تقویت می کند.

جاش ارنست گفت: «بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تایید کرد میزان همکاری امنیتی دولت اوباما با اسرائیل بی سابقه بوده است. همکاری بین ما همچنان ادامه دارد. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا اوایل هفته آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با مقامات ارشد اسرائیلی درباره همکاری بین دوطرف گفتگو کند. این هفته همچنین رئیس اداره مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه نشست امنیتی مهمی با مشاور امنیت ملی اسرائیل برگزار کرد. در این دیدار مسائل متعددی از جمله نگرانی مشترک آمریکا و اسرائیل درباره فعالیت های ایران که به ثبات منطقه آسیب می رساند -مانند حمایت تهران از گروه های وابسته به خود مانند حزب الله که امنیت اسرائیل را تهدید می کنند- بررسی شد».

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: مخالفت کنگره با توافق هسته ای با ایران تاثیری مخرب و وحشتناک بر جایگاه جهانی آمریکا خواهد داشت.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: "جان کری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام.اس.ان.بی.سی درباره موضوع آمریکایی های بازداشتی در ایران صحبت کرده است،
گفت: برای کسب جزئیات بیشتر درباره اظهارات وزیر خارجه شما را به وزارت خارجه رجوع می دهم. به نظرم این اظهارات نشان می دهد که اولویت رئیس جمهور بازگشت امن این آمریکاییها است. رئیس جمهور در کنفرانس خبری خود در اوایل هفته اعلام کرد که این در راستای منافع آمریکایی های بازداشتی نیست که به عنوان ابزار چانه زنی در مذاکرات اتمی استفاده شوند.


دلیل نخست این است که نمی توانستیم پیش بینی کنیم که توافق اتمی حاصل می شود و گره زدن سرنوشت این آمریکاییها که به ناحق در ایران بازداشت شده اند به توافقی که ممکن بود حاصل شود یا نشود به نظر نمی رسد که موثرترین راه برای تضمین بازگشت آنها به کشور باشد.


به نظرم سخنان رئیس جمهور به این معنا نبود که بازگشت امن این افراد اولویت ما نیست. در حقیقت این اولویت ماست. جان کری این موضوع را بارها در این مذاکرات مطرح کرده بود. این نشان دهنده این موضوع است که رفاه این افراد برای ما اولویت دارد. تلاش شدید دولت آمریکا برای آزادی امن این افراد است اما من نمی توانم اطلاعات جدیدی درباره تلاشهای در جریان برای آزادی این افراد در اختیار شما قرار دهم.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:

دولت چگونه می خواهد با برخی از اعضای کنگره و حتی برخی از دمکراتها که درباره توافق ابراز تردید کرده اند، برخورد کند.اگر آنها رای بدهند و وتو را باطل کنند و تحریمهای کنگره را حفظ کنند.آیا این به منزله نقض توافق خواهد بود و توافق دچار از هم پاشیدگی خواهد شد؟
گفت:  حقیقت این است که اگر کنگره آمریکا این توافق را بکشد، این موضوع تاثیر وحشتناکی بر جایگاه آمریکا در جهان خواهد داشت. این توافق نه تنها بین آمریکا و ایران است بلکه توافقی بین آمریکا، روسیه، چین، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایران است. این توافق، توافقی است که همانطور که رئیس جمهور گفت نود و نه درصد جامعه بین المللی از آن حمایت می کنند. این اقدام کنگره در جهت منزوی کردن کشورمان خواهد بود و این موضوع، تاثیری مخرب بر جایگاه ما در جهان خواهد داشت.

این موضوع همچنین تبعات عملی به همراه خواهد داشت. دلیل اینکه رژیم تحریمهای ما بر ضد ایران موفق شد و آنها را مجبور به حضور بر سر میز مذاکره کرد تاثیر مخرب آن بر اقتصاد آنها بود. روابط اقتصادی بین آمریکا و ایران زیاد نیست. این موضوع در ابتدا به خاطر تحریمهای یکجانبه و محدودیتهایی است که آمریکا بر ضد ایران وضع کرده است. دلیل کلیدی موفقیت این تحریمها فشار های فزاینده دیگر کشورهای جهان و از جمله کشورهایی که حتی در این توافق حضور نداشته اند، بوده است. کشورهایی چون هند، ژاپن و کره جنوبی و دیگر کشورها که پیشتر تکیه زیادی به واردات نفت ایران داشتند و با کاهش خرید نفت این کشور اثری منفی بر اقتصاد ایران ایجاد کردند. این موضوع همچنین تاثیری منفی بر اقتصاد خود این کشور ها هم داشت.

وی افزود: نکته این است که رژیم تحریمها فرو ریخته است. این به آن معناست که اهرم بین المللی که ما پیشتر از آن برای رسیدن به این توافق استفاده می کردیم از بین رفته است. ایران منافع ناشی از رفع تحریمها را دریافت خواهد کرد. چیزی که منتقدان از آن به عنوان ثروت بادآورده یاد می کنند.مشکل این است که ایران این پول را دریافت می کند و آمریکا چیزی دریافت نمی کند. در حال حاضر به خاطر پیشنهاد رفع تحریمها ایران گام های مهمی برای کم کردن فعالیت های اتمی اش برداشته است. آنها مقادیر ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود را کاهش داده اند. آنها سیزده هزار دستگاه سانتریفیوژ خود را برداشته اند. آنها قصد دارند که راکتور پلوتونیومی خود در اراک را پیاده کنند و ضرورتا برچینند.ایران به بازرسی های سرزده که بر برنامه اتمی اش وضع شده ،متعهد شده است.اگر کنگره آمریکا رای به از بین رفتن این توافق بدهد، ایران به تمامی منافع حاصل از این توافق خواهد رسید بدون اینکه چیزی را از دست بدهد. این باعث می شود که تمامی اعضای کنگره سوالی اساسی از خود بپرسند.

زیرا حقیقت این است که در حال حاضر بر اساس نتیجه گیری که نود و نه درصد جامعه بین المللی داشته اند، ایران پس از آنکه گام های قابل راستی آزمایی برای کاهش قابل توجه برنامه اتمی اش برداشت،این تعهد را به طور علنی داد که به سلاح اتمی دست پیدا نکند، با بازرسی های بین المللی که این موضوع را راستی آزمایی کنند که آنها به تسلیحات اتمی نمی رسند،همکاری کند شاهد رفع تحریمها خواهد بود.این سوالی اساسی است که اعضای کنگره از خود باید بپرسند.

وی افزود: اگر شما به جمعیت کشورهایی که در این توافق ویژه حضور داشتند،توجهی داشته باشید، نود و نه درصد جهان از آمریکا و هم پیمانانش در اجرایی کردن این توافق حمایت می کنند.

ارنست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:  چه درصدی از هم پیمانان ما در منطقه از این توافق حمایت می کنند؟
گفت: اجازه بدهید که آنها خودشان در این رابطه سخن بگویند. الجبیر وزیر خارجه عربستان امروز در کاخ سفید و همچنین در کمپ دیوید نشان داد که از توافق بین ایران و گروه پنج به علاوه یک استقبال می کند. عربستان سعودی مخالفت خود را با دستیابی ایران به تسلیحات اتمی اعلام کرده است و تمامی راههای دستیابی آنها به تسلیحات اتمی بسته می شود.

وی در پاسخ به این سوال که:" آیا منظور شما این است که سعودی ها از این توافق حمایت می کنند؟"
گفت: این به عهده سعودی ها است که در این باره حرف بزنند.اما آنچه واضح است این است که آلمانی ها، انگلیسی ها،فرانسوی ها و مطمئنا رئیس جمهور اوباما ،چینی ها،روس ها،کره جنوبی، ژاپنی ها، هندی ها و تمامی کشورهایی که سبب شدند ایران بر سر میز مذاکره حاضر شود از این موضوع حمایت می کنند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: " برخی از نمایندگان کنگره نگرانی خود را درباره این موضوع که رای گیری درباره توافق با ایران در سازمان ملل پیش از رای گیری در کنگره صورت می گیرد،اعلام کرده اند"
گفت: لازم است که این موضوع را منعکس کنم که این توافق تنها بین آمریکا و ایران نیست. این توافق بین گروه پنج به علاوه یک و ایران است. گروه پنج به علاوه یک از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده است.این طبیعی است که آنها بخشی از این توافق هستند. شورای امنیت سازمان ملل کاری انجام نخواهد داد که تاثیری بر تحریمهای وضع شده از طرف آمریکا داشته باشد. این تحریمها از طرف کنگره وضع شده اند. برخی از این تحریمها با دستورات اجرایی وضع شده اند. شورای امنیت سازمان ملل قدرتی برای تاثیر گذاری بر این تحریمها ندارد.آنها تاثیری بر روی تصمیماتی که در رابطه با تحریمهای آمریکا گرفته می شود، ندارند.

ارنست افزود: موضوع دوم این است که روشی که در این رای گیری شکل گرفته است با روشی که کنگره آمریکا به کار می برد متفاوت است.ما پیش بینی می کنیم که در روزهای آینده رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد اما این موضوع پس از مدت نود روز تصویب می شود. این بدان معناست که کنگره شصت روز زمان در اختیار دارد که این توافق را بررسی کند.این به آن معناست که کنگره فرصت فراوانی برای اجرای این کار دارد.کنگره یک فرصت شصت روزه و پیش از آنکه این توافق به طور رسمی در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد،در اختیار دارد.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نامه یکصد و پنجاه نماینده دمکرات کنگره به اوباما در ماه مه گفت:
این نامه در ماه مه و از طرف یکصد و پنجاه عضو دمکرات مجلس نمایندگان نوشته شده بود.این موضوع وتوی رئیس جمهور را تقویت می کرد.این دمکرات ها در آن زمان نشان دادند که از توافق نهایی که منعکس کننده مفاد توافق لوزان باشد، حمایت می کنند.


این موضوع به ما این اطمینان را داد که حمایت زیادی در بین نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان وجود دارد.گفتگوهای بی شماری بین مقامات ارشد کاخ سفید و مقامات ارشد امنیتی و نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا وجود داشته است.مطمئنا این تنها گفتگوهایی نبوده که صورت گرفته است.

رئیس جمهور خود گفتگوهای زیادی با رهبران کنگره از هر دو حزب داشته است.گفتگوهای زیادی جان کری وزیر خارجه با آنها داشته است. رئیس کارکنان کاخ سفید هم گفتگوهای زیادی داشته است. سوزان رایس مشاور امنیت ملی هم گفتگوهای زیادی با آنها داشته است. کلیه مقامات ارشد دولت تماس های تلفنی فراوانی با مقامات ارشد کنگره داشته اند. این گفتگوها و مشورت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این گفتگوها بین دمکراتها و جمهوری خواهان هم ادامه پیدا خواهد کرد. اگر فردی در کنگره وجود دارد که سوالی درباره توافق دارد که آن را موضوعی پیچیده می پندارد در این جا جزئیات فنی زیادی وجود دارد.ما بارها بر روی این موضوع تاکید کرده ایم که این جزئیات فنی بسیار مهم هستند.این موضوع سبب شد که ما زمان زیادی را صرف مذاکرات کنیم.این موضوع سبب شد که ضرب الاجل سی ام ژوئن را هم پشت سربگذاریم تا این جزئیات به درستی تعیین شوند.این طبیعی است که افراد سوالات ویژه ای دارند و ما از اینکه فرصتی در اختیار داشته باشیم که به آنها پاسخ دهیم، استقبال می کنیم.من این تضمین را به اعضای کنگره می دهم که تماس های تلفنی و دیدارهایی برای پاسخگویی به این سوالات خواهیم داشت.ما زمینه گفتگوی آنها با تیم امنیت ملی رئیس جمهور را برای بحث درباره این موضوعات فراهم خواهیم کرد.


این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:" در دیدار امروز صبح بین باراک اوباما و وزیر خارجه عربستان چه مسائلی مطرح شده است؟
گفت: این دیدار به دنبال درخواست ملک سلمان از رئیس جمهور در اوایل هفته و در گفتگوی آنها مطرح شد. به نظرم سه شنبه بود که رئیس جمهور گفتگوی تلفنی از فیلادلفیا با ملک سلمان داشت. با این درخواست رئیس جمهور با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دیدار کرد.در این دیدار مسائل مختلف منطقه ای و دوجانبه و از جمله توافق تاریخی اخیر که این هفته اعلام شد،مطرح شد. همانطور که به خاطر می آورید در نشست کمپ دیوید که در ماه مه برگزار شد ،رئیس جمهور و رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) بر افزایش همکاری ها بین آمریکا و هم پیمانانش در این شورا تاکید کردند.این موضوع شامل ایجاد همکاریهای راهبردی قدرتمندتر،منسجم و فراگیر با هدف افزایش ثبات در منطقه می شود.

وی افزود: در جریان این دیدار، وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهور اوباما همچنین درباره روابط دوجانبه بین آمریکا و عربستان سعودی گفتگو کردند.گفتگوهایی درباره چگونگی ارتقاء مشارکت نزدیک بین دو کشور صورت گرفت. مطمئنم که این موضوعات در دیدار آتی اشتون کارتر وزیر دفاع از منطقه و دیدار وی با همتای عربستانی وی مطرح خواهند شد.همچنین این دیدار فرصتی ایجاد کرد که رئیس جمهور و وزیر خارجه عربستان برخی مسائل منطقه ای دیگر از جمله وضع انسانی در یمن و سوریه را بررسی کنند.گفتگوهایی درباره چگونگی حرکت این دو موضوع به طرف یک راه حل سیاسی صورت گرفت.در این دیدار همچنین تلاشها برای مبارزه با داعش که عربستان سعودی بخش مهمی از این مبارزه است ،ارزیابی شد.آنها همچنین میزان مشارکت ارزشمند عربستان سعودی در این مبارزه را ارزیابی کردند و میزان پیشرفتها در این رابطه بررسی شد.

ارنست گفت: این دیدار ادامه بحث های مطرح شده در نشست کمپ دیوید بودکه در ماه مه برگزار شد. همانطور که به خاطر می آورید اولویت راهبردی که آمریکا مد نظر دارد نه تنها تعمیق همکاری امنیتی دو جانبه بین تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس)است بلکه تسهیل همکاری بین تمامی آنها است.آمریکا می تواند در حیطه های آموزش و تسلیح پیشنهادهایی به این کشور ها داشته باشد که این کشورها را در اجرای اقدامات امنیتی خود موثرتر می کند.رئیس جمهور و رهبران این کشور ها در کمپ دیوید توافق کردند که نقش مهمی برای آمریکا برای حضور در کنار همپیمانانش در شورای همکاری خلیج(فارس) و زمانی که موضوع امنیت آنها مطرح باشد،وجود دارد.

وی افزود: تماس تلفنی اوایل هفته رئیس جمهور با ملک سلمان در ادامه بحث هایی بود که در کمپ دیوید مطرح شد .این اتفاق نظر وجود داشت که این مباحث سازنده و در راستای ارتقاء امنیت هم پیمانانمان در منطقه خلیج(فارس) هستند. رئیس جمهور معتقد است که روابط قدرتمند با این کشورها به طور شفاف در راستای منافع ملی آمریکا است.این چکیده ای از این تماس تلفنی بود.این مشورت ها ادامه پیدا خواهد کرد و اشتون کارتر وزیر دفاع در این رابطه اویل هفته آتی دیداری از عربستان خواهد داشت.دیدار رئیس جمهور با مقامات کشورهای دیگر که در سطح رهبران نیستند، موضوعی غیرمعمول است. این دیدار به درخواست ویژه ملک سلمان پادشاه عربستان و درتماس تلفنی وی با رئیس جمهور صورت گرفت.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه درباره همکاری بین آمریکا و رژیم صهیونیستی و اختلاف نظرات بین آنها گفت: حقیقت این است که رئیس جمهور قویا به ارزش همکاریهای امنیتی بین آمریکا و اسرائیل اعتقاد زیادی دارد.به روش های گوناگون این همکاری امنیتی و ملی ،منافع زیادی برای آمریکا و امنیت ملی ما دارد و مقامات اسرائیلی هم بارها به این موضوع اذعان کرده اند.این موضوع به روش های گوناگون قابل ارزیابی است.یک مثال قابل مشاهده در این خصوص موثر بودن سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین است.

این سیستم به دستور وابتکار رئیس جمهور اوباما اجرایی شد.این سیستم تابستان گذشته شمار زیادی از موشک هایی را که از طرف افراطیون از غزه با هدف کشتن غیرنظامیان اسرائیلی شلیک شدند ساقط کرد.این به ابزاری قدرتمند برای نجات جان اسرائیلی ها بدل شده است.رئیس جمهور در تماس های خود با نخست وزیر نتانیاهو از تمایلش برای بحث درباره تعمیق همکاری های امنیتی،تقویت و ارتقاء آن خبر داده است.هر زمان که مقامات اسرائیلی مصمم به اجرای این موضوع باشند وی آماده است که این کار را انجام دهد.

وی افزود:این نشان دهنده این موضوع نیست که روابط بین آمریکا و اسرائیل تضعیف شده است.در حقیقت نخست وزیر نتانیاهو به خوبی نشان داده است که سطح همکاری های امنیتی که اسرائیل از دولت اوباما دریافت کرده ، غیرمنتظره بوده است. این همکاریها ادامه پیدا خواهد کرد.دو مثال برای شما می زنم.اشتون کارتر وزیر دفاع اوایل هفته آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد.

وی در آنجا با همتای اسرائیلی و دیگر مقامات ارشد دیدار خواهد کرد تا همکاریهای امنیتی بین دو طرف را بررسی کنند.این هفته هم رئیس بخش مقابله با تروریسم وزارت خارجه آمریکا نشستی مهم درباره همکاریهای امنیتی با معاون مشاور امنیت اسرائیل برگزار خواهد کرد.آنها در این دیدار درباره مسائل مختلف از جمله نگرانی های مشترک آمریکا و اسرائیل درباره اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه از جمله حمایت این کشور از مزدورانش در منطقه از جمله حزب الله که اسرائیل را تهدید می کند، صحبت خواهند کرد.این همکاری های امنیتی در جریان است و دولت آمریکا از هر فرصتی برای بررسی تعمیق این روابط استفاده می کند.

 

اخبار سیاست خارجی - واحدمرکزی خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------