آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

رمزگشايي از دو اتفاق آمريكايي در ‌آستانه آغاز مذاکرات هسته اي



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار سیاست خارجی -  رمزگشايي از دو اتفاق آمريكايي در ‌آستانه آغاز مذاکرات هسته اي؛
 ناوها رفتند، تحريم جديد ممنوع

29 بهمن ماه جاري قرار است نمايندگان مذاكره كننده گروه 1+5 به رياست كاترين اشتون و نمايندگان ايران به رياست محمدجواد ظريف براي از سرگيري دور تازه مذاكرات هسته اي و اجرايي كردن گام نهايي توافق ژنو راهي شهر وين دومين مقر اروپايي سازمان ملل شوند. در آستانه آغاز اين دور از گفت وگوها در واشنگتن 104 سناتور در نامه اي به باراك اوباما خواستار توقف تحريم‌هاي جديد عليه ايران شدند و از جنوب كشور هم خبر مي‌رسد كه نيروي دريايي آمريکا حضور ناوهاي خود در خليج فارس را همگام با تلاش دولت اوباما براي توافق جامع با ايران کاهش داده است.

به فاصله كمتر از 4 روز به آغاز دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 در وين بيش از 100 عضو کنگره آمريکا در نامه‌اي به باراک اوباما حمايت خود را از يک راه‌حل ديپلماتيک براي موضوع هسته‌اي ايران اعلام کردند. اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا در اين نامه اعلام کردند که به عقيده آن‌ها کنگره بايد به ديپلماسي فرصتي بدهد و عليه تصويب تحريم‌هاي جديد يا طرح‌هاي ديگري که روند فعلي مذاکرات بين ايران و گروه 1+5 را مختل کند، ‌هشدار دادند.

 

به گزارش شبکه خبري پرس تي‌وي، ايران و پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) و آلمان در تاريخ 24 نوامبر سال 2013 به يک توافق موقتي در ژنو دست يافتند تا مسير را براي حل کامل موضوع هسته‌اي ايران هموار کنند.

 

اما برخي سناتورهاي آمريکا‌يي در صددند تلاش‌ها براي رسيدن به يک راه‌حل اساسي براي حل اين موضوع را به خطر بيندازند.

 

در بخشي از اين نامه که توسط 100 عضو دموکرات و چهار عضو جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان آمريکا امضاء شده آمده است: ما معتقديم که کنگره بايد فرصتي به ايران بدهد. هرگونه طرح يا قطع‌نامه‌اي که خطر خدشه‌دار کردن ائتلاف بين‌المللي ما را به همراه داشته باشد و يا بدتر از آن اعتبار ما را در مذاکرات آينده تضعيف کند و پيشرفت به سمت يک توافق نهايي و قابل راستي‌آزمايي را که به سختي به دست آمده است مختل کند، بايد کنار گذاشته شود.

 

در بخش ديگري از اين نامه آمده است: اجراي برنامه اقدام مشترک که در ماه نوامبر سال گذشته مورد توافق ايران و گروه 1+5 قرار گرفت احتمال رسيدن به يک توافق‌نامه بين‌المللي جامع و قابل راستي‌آزمايي را افزايش مي‌دهد. اين 104 عضو کنگره افزودند ما نبايد احتمال يک راه‌حل ديپلماتيک را پيش از اين که حتي شانسي براي دنبال کردن آن داشته باشيم، به خطر بيندازيم.

کاهش حضور ناوهاي آمريکايي در خليج فارس
از سوي ديگر هفته پيش فرماندهان نيروي دريايي خبر دادند تا چندي ديگر ناوهاي ايراني که در راه اند، به نزديکي مرز آبي ايالات متحده مي‌رسند. در کمال شگفتي واکنش مقامات آمريکايي به اين خبر بسيار ملايم بود. آنها گفتند اگر چنين خبري صحت داشته باشد از بابت آن نگراني ندارند، چرا که کشتي‌ها مي‌توانند در آب‌هاي آزاد فعال باشند.

 

اما در زماني که ناوهاي ايراني قرار است به نزديکي سواحل آمريکا برسند، نشريه متعلق به کنگره آمريکا از کاهش حضور ناوهاي آمريکايي در خليج فارس خبر مي‌دهد.

 

نشريه هيل با انتشار اين خبر، خاطرنشان کرد که هدف از اين اقدام افزايش شانس موفقيت مذاکرات هسته اي با ايران بوده است. اين در حالي است که نيروي دريايي آمريکا کاهش حضور خود در اين منطقه استراتژيک را تکذيب مي‌کند.

 

در مقابل نيروي دريايي آمريکا مي‌گويد که شمار قايق‌هاي گشت زني نزديک به کشتي‌هاي ايراني را افزايش داده است.گزارش‌ها حاکي از آن است که ناو هري ترومن آمريکا که اکنون تنها ناو حمل کننده هواپيما در منطقه به شمار مي‌رود، در شش ماه گذشته بيش از اينکه داخل منطقه بوده باشد، خارج از آن بوده است. اين در شرايطي است که تنها يک سال قبل، نيروي دريايي آمريکا دو ناوهواپيما بر را در منطقه مستقر کرده بود.

 

افزون بر اين، برخي منابع آگاه در نيروي دريايي آمريکا مي‌گويند، ناو ترومن مانند گذشته، زمان زيادي را در خليج فارس سپري نمي‌کند و به نظر مي‌رسد هدف از اين اقدام سرعت بخشيدن به مذاکرات براي توافق هسته اي با ايران باشد.

 

به بيان ديگر نيروي دريايي آمريکا با محدود کردن زمان حضور ترومن در خليج فارس، يک پيام مي‌فرستد. اين ناو هواپيما بر يک سمبل موثر و ابزاري براي به نمايش گذاشتن قدرت ملي آمريکاست. هدف از حضور اين ناو در منطقه مقابله با بازيگران و اقدامات بد است و در صورتي که ضروري باشد از اين ناو به عنوان يک عامل براي اقدام نظامي استفاده مي‌شود.

 

اين در حالي است که ايالات متحده در حال حاضر به دنبال نهايي کردن توافقي با ايران است که در ماه نوامبر نسخه مقدماتي آن را امضاء کرده بود. در مقابل کنگره هنوز هم طرح تحريم‌هاي بيشتر در صورت عدم پايبندي ايران به تعهدات اش را دنبال مي‌کند. هرچند که کاخ سفيد مخالف هر گونه تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران است.

 

نشريه هيل در بخش ديگري از گزارش خود با توجه به اطلاعاتي که مقامات روي صفحه‌هاي فيس بوک خود منتشر کرده اند زمان تقريبي حضور ناو ترومن در خليج فارس را تخمين زد. از آگوست 2013 تا ژانويه 2014 اين ناو حدود 101 روز را در داخل خليج عمان و درياي عرب شمالي سپري کرده و تنها 45 روز در خليج فارس حضور داشته است. اين جدا از 11 روزي است که در حال حرکت به سوي محل‌هاي نامعلومي بوده است. اين يک تغيير بارز در مقايسه با سال گذشته در مدت زمان مشابه است که آمريکا دو ناو هواپيمابر در منطقه داشت.

 

رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا در سال 2010 دستور داد اين ناوها به خليج فارس بروند تا در صورت عملي شدن تهديد ايران براي مسدود کردن تنگه هرمز، نسبت به آن واکنش نشان دهند.

 

اما در فوريه 2013، تعداد اين ناوها از دو به يک رسيد که بخشي از اين اقدام ناشي از کاهش بودجه پنتاگون بود..اين در حالي است که پنتاگون مي‌گويد، حضور آمريکا در خليج فارس را نمي‌توان تنها با ناوهاي هواپيمابر مستقر در منطقه سنجيد.

 

معاون مطبوعاتي پنتاگون مي‌گويد هيچ محدوديتي در حضور اين ناوها ايجاد نشده، بلکه تعداد قايق‌هاي گشت زني هم افزايش يافته است.ايران در روزهاي اخير بار ديگر گزينه نظامي که مقامات آمريکايي به روي ميز بودن آن اشاره دارند را مردود اعلام کرد و خاطرنشان ساخت از بابت حضور نظامي آمريکا در خليج فارس نگراني ندارد.

 

از سوي ديگر علي فدوي، فرمانده نيروي دريايي سپاه نيز هشدار داده است که اگر ناوهاي هواپيمابر آمريکا دست از پا خطا کنند، ايران اين ناوها را غرق مي‌کند.گفتني است در ماه دسامبر، چاک هگل، وزير دفاع آمريکا به بحرين سفر کرد تا ضمن بازديد از ناوگان پنجم نيروي دريايي، به کشورهاي منطقه اطمينان دهد آمريکا حضور نظامي قوي خود را در خليج فارس حفظ مي‌کند.
اخبار سیاست خارجی - روزنامه ابتکار

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------