آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چراغ سبز ظریف و لاریجانی به 1+5 برای تصویب پروتکل الحاقی



اخبار, تصویب پروتکل الحاقی


اخبار سیاست خارجی - ادعای رسانه آلمانی:
چراغ سبز ظریف و لاریجانی به 1+5 برای تصویب پروتکل الحاقی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد که ایران در صورت رسیدن به یک توافق "خوب" پروتکل الحاقی آژانس ‌بین‌المللی انرژی اتمی را در مجلس تصویب خواهد کرد.

به گزارش تیک، وی گفت: «اگر به یک توافق خوب برسیم ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا پارلمان، پروتکل الحاقی را امضا کند تا جامعه بین‌الملل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.»

ظریف در توضیح "توافق خوب" اظهار داشت: «ما در مورد یک توافق خوب یا یک توافق بد صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک توافق شدنی و نهایی صحبت می‌کنیم. چیزی که ما به آن نیاز داریم دستیابی به توافق در مورد عناصر مهم این پازل بزرگ است بنابراین چنین چیزی به یک توافق منجر خواهد شد که تمام اهداف ما را تضمین خواهد کرد.»

وی حصول اطمینان جامعه جهانی از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را هدفی دانست که ایران آن را روی میز مذاکره قرار داده است. او تصریح کرد که رسیدن به چنین اطمینانی با ابزارهای علمی کاملا شدنی است و "نیازی به خطوط قرمز مستبدانه و اعداد و ارقام دلخواه ندارد".

وی در پاسخ به اینکه در صورت تصویب پروتکل الحاقی، آژانس این اجازه را دارد که از تمامی مراکز اتمی ایران به صورت سرزده بازدید کند. محمد جواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران با بازرسی‌های سر زده برای مدت زمان طولانی موافقت خواهد کرد یا نه، گفت: «ایران آمادگی‌اش را برای پذیرش پروتکل الحاقی، در صورت تصویب پارلمان، اعلام کرده و ما در صورت داشتن توافقی خوب، تمامی اقداماتی که اختیار آن را داریم برای متقاعد کردن پارلمان برای تصویب این پروتکل انجام خواهیم داد تا مهم‌ترین نظام نظارتی بین‌المللی در دسترس را برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌مان برقرار کنیم.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العالم، گفت: «اگر تفاهم کلی در زمینه هسته‌ای انجام شود و تمامی مسائل را حل کند، موضوع پروتکل الحاقی قابل طرح در مجلس است.»

تحلیلگران این دو اظهار نظر را "چراغ سبز" ایران به غرب ارزیابی کرده‌اند. طرح این پروتکل در مذاکرات اتمی ایران با غرب جزو مسائل اصلی نبوده اما همواره از سوی غرب بر آن تاکید شده است.

اخبار سیاست خارجی- تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------