آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

5 درصد مانده به توافق



اخبار, چگونگي برداشتن تحريم هاي ايران

گمانه زني رسانه هاي بين المللي از پيشرفت 95درصدي گفتگوها در وين
 5 درصد مانده به توافق

 

قلعه مذاکرات در وين منتظر تصميم پايتخت ها براي پايان دادن به مناقشه 12 ساله است.سومين روز از دور دهم مذاکرات در ايستگاه پاياني در حالي ادامه دارد که اخبار ضد ونقيض از تمديد مذاکرات و پيشرفت هاي چشمگير منتشر مي‌شود. با اين حال همچنان نشست هاي دو و چند جانبه بين تيم هاي مذاکره کننده ادامه دارد و منابع اعلام کرده اند که در روزهاي آينده وزراي خارجي شش کشور وارد قلعه پله کوبورگ مي‌شوند.

 

منابع محوريت مذاکرات را چگونگي برداشتن تحريم هاي ايران اعلام کردند و با اينکه برخي ديپلمات ها از پيشرفت 95 درصدي خبر مي‌دهند ولي همگان منتظر تصميم هاي سياسي پايتخت ها هستند.

 

دهمين دور از مذاکرات جامعه ايران و 1+5 با ديدارهاي چند جانبه ادامه دارد.معاونان وزير امور خارجه ايران روزگذشته در ادامه ديدارهاي دو جانبه خود با نمايندگان کشورهاي فرانسه و انگليس در گروه 1+5 مذاکره کردند.مجيد تخت روانچي و سيد عباس عراقچي معاونان ظريف با نيکلاس دوريوير نماينده فرانسه و سايمون گس نماينده انگليس در گروه 1+5 ديدار و گفتگو کردند.همچنين معاونان ظريف با هيات آمريکايي مذاکره کردند. ديدار با هيات هاي روسي و آلماني نخستين ديدارهاي دوجانبه ديروز روانچي و عراقچي بود.دهمين دور مذاکرات جامع هسته اي که به گفته محمد جواد ظريف وزير امور خارجه مرحله آخر مذاکرات است از روز سه شنبه بطور رسمي با ناهار کاري ظريف و کاترين اشتون هماهنگ کننده 1+5 آغاز شده است.

 

هيات ايراني در روز نخست مذاکرات با هيات آمريکايي نشستي دو جانبه داشت و سپس با پيوستن هلگا اشميد معاون اشتون به اين مذاکرات، طرفين رايزني هاي دو جانبه اي داشتند.با اينکه سه شنبه برخي منابع از آغاز نشست افتتاحيه دهمين دور مذاکرات جامع هسته‌اي در وين خبر دادند، ولي نشستي برگزار نشد و رايزني‌ها بين تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران در سطح دو و سه جانبه برگزار شد و ديروز نيز اين رايزني‌‌ها در جريان بود و هنوز تا اين زمان مشخص نيست که آيا نشست عمومي (افتتاحيه) دهمين دور برگزار خواهد شد يا کماکان گفتگوها در چارچوب رايزني‌هاي دو و چند جانبه خواهد بود.

وزراي خارجه در راه وين
از سوي ديگر برخي منابع از حضور برخي از وزراي خارجه 6 کشور در روزهاي پاياني اين دور از مذاکرات خبر مي‌دهند که از آن جمله سفر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان در يکشنبه شب به وين است و گفته مي‌شود که رئيس دستگاه ديپلماسي آلمان قرار است سفر آفريقايي خود را زودتر به پايان رسانده و به مذاکرات ملحق شود.

 

جان کري وزير خارجه آمريکا روز سه‌شنبه پس از ديدار با «فيليپ هاموند» همتاي انگليسي خود اعلام کرد که با هدف کمک به مذاکرات، به زودي به وين سفر کرده و به گفتگوها مي‌پيوندد.با اين حال شبکه «اي‌بي‌سي» آمريکا گزارش داده که وي قرار بوده سه شنبه به اتريش سفر کند، اما اين برنامه لغو شده است.

 

«جن ساکي» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز اعلام کرد که سفر «جان کري» وزير خارجه آمريکا به وين براي پيوستن به مذاکرات هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) به تعويق افتاده است.«نيکلاي دو روير» نماينده فرانسه در 1+5 نيز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره حضور يا عدم حضور «فابيوس» در اين دور از مذاکرات توضيحي ارائه نداد و گفت که فعلاً در اين باره صحبت نمي‌کند.

جان کري: اميدواريم به توافق برسيم
با اين حال وزير امور خارجه آمريکا پس از ديدار با همتاي انگليسي خود گفت: ما اميدواريم به توافق برسيم اما نمي‌توانيم پيش‌بيني در اين زمينه انجام دهيم.جان کري وزير امور خارجه آمريکا که به لندن سفر کرده است در ديدار با فيليپ هاموند همتاي انگليسي خود در خصوص مذاکرات هسته‌اي ايران و مسائل بين‌الملل گفت‌وگو کردند.بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريکا، جان کري پس از ديدار با هاموند با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران، گفت: ما در يک هفته بسيار حساس قرار داريم.واضح است که ايران به منظور اثبات ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي‌اش با ما همکاري مي‌کند.

 

وزير امور خارجه آمريکا افزود: اميدواريم بتوانيم به توافق برسيم اما نمي‌توانيم پيش‌بيني در اين زمينه انجام دهيم و اين کار را نخواهيم کرد.همچنين وزير امور خارجه انگليس با بيان اين‌که در گفتگو با همتاي آمريکايي‌اش درباره مذاکرات ايران رايزني کرده است، گفت: اگرچه ما اميدواريم که به بهترين نتيجه يعني به يک توافق دست پيدا کنيم، ما با ايران يک توافق بد انجام نخواهيم داد.هاموند يادآور شد که ايران براي اين‌که نشان دهد برنامه هسته‌اي‌اش کاملا صلح‌آميز است بايد انعطاف بيشتري از خود نشان دهد.

تمديد مذاکرات تکذيب شد
اما مذاکرات در حالي در جريان است که فضاي مبهم و پر از گمانه‌زني در رسانه‌هاي خارجي به ويژه نسبت به نتيجه مذاکرات از هفته‌هاي اخير به وجود آمده است که اين فضا با آغاز مذاکرات به طور جدي‌تري دنبال مي‌شود.برخي رسانه‌هاي غربي و خارجي نسبت به تمديد مذاکرات در ماه‌هاي آينده به گمانه‌زني پرداختند که تاکنون از سوي مسئولان کشورمان تکذيب شده است.

 

در اين ميان ديروز مرضيه افخم ظهر در جمع خبرنگاران ايراني با بيان اين که مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان در جريان است، خاطرنشان کرد: اخبار و مطالب متعددي که در برخي تحليل‌ها درباره تمديد مذاکرات ديده شده فاقد صحت است.وي هم‌چنين عنوان کرد: در نشست معاونان کارشناسي درباره مسايلي که قبلا دسته‌بندي شده است براي مرور آن موضوعات در حال انجام است.مقامات ايران همواره اعلام کردند تلاش داريم تا مهلت تعيين شده به نتيجه برسيم.

95 درصد پيشرفت
درميان گمانه زني هاي رسانه هاي خارجي روزنامه گاردين در گزارشي نوشته که ايران، آمريکا و قدرت هاي جهاني که در وين درحال مذاکره هستند به يک توافق تاريخي و جامع که مي‌تواند به يک موضوع 12 ساله پايان دهد نزديک هستند.گاردين به نقل از ديپلمات ها نوشت که 95 درصد کار تمام شده است و اکنون منتظر تصميمات پايتخت هاي ملي درباره ظرفيت غني سازي ايران طي چند سال آينده و ترتيباتي که تحريم هاي ايران برداشته شود هستند.چندين نفر از کارشناسان برجسته کنترل تسليحات استدلال کرده اند که موانع باقي مانده بيش از آنکه اصولي باشند، سياسي هستند.

 

طبق اين گزارش، اختلافاتي بين گروه 1+5 که در مذاکره با ايران هستند نيز وجود دارد و فرانسه در مقايسه با ديگر اعضاي اين 6 کشور، به طور مداوم مخالف واگذاري امتيازات به ايران مي‌باشد.گاردين ادامه داد که «جان کري» وزير خارجه آمريکا روز 4 نوامبر به پاريس سفر کرد تا گفتگوهايي را با «لوران فابيوس» وزير خارجه فرانسه صورت دهد و به دنبال اطمينان حاصل کردن از اين مطلب بود که فابيوس در روزهاي پاياني مذاکرات مداخله آشکار نکند.

 

در مراحل پاياني مذاکرات در خصوص توافق موقت ژنو در سال 2013، فابيوس عليه هرگونه واگذاري امتياز به ايران هشدار داد و گفت که پاريس در يک «بازي احمقانه» وارد نمي‌شود.يک منبع فرانسوي آشنا به مذاکرات مي‌گويد، «براي فابيوس، رابطه با کشورهاي خليج (فارس)، عربستان سعودي و قطر، از نظر اقتصادي و اشتغال فرانسه در سال هاي آينده مهم تر از ايران است.»

گاردين ادامه داد، پيامدهاي شکست مذاکرات احتمالاً جدي و سريع خواهد بود. کنگره آمريکا آماده تحميل تحريم هاي جديد عليه ايران است و بعد از آنکه جمهوري خواهان موفق شدند در انتخابات مياندوره اي ماه جاري ميلادي، کنترل سنا را از دموکرات ها پس بگيرند، از اين پس وتو کردن اقدامات تنبيهي جديد عليه ايران توسط اوباما دشوار خواهد بود.

 

از طرف ديگر طبق اين گزارش، برخي در تهران احتمالاً خواستار پايان دادن به توقف نسبي برنامه هسته اي ايران طبق توافق ژنو مي‌شوند. تنش هاي دو طرفه احتمالاً خيلي سريع بن بست 12 ساله هسته اي را به آستانه جنگ مي‌رساند زيرا اسرائيل به طور مداوم تهديد کرده است که اگر ديپلماسي با ايران شکست بخورد اقدام نظامي عليه تأسيسات هسته اي ايران صورت مي‌دهد.اين روزنامه انگليسي ادامه مي‌دهد، با توجه به مسائلي که هنوز در مذاکرات حل نشده باقي مانده است، تمامي طرفين مذاکرات در وين تمايلي به خاتمه دادن به مذاکرات در صورتي که توافق نهايي تا مهلت 24 نوامبر محقق نشود، ندارند.

 

گاردين مي‌نويسد، يکي از گزينه هايي که در اين حالت موجود است اين مي‌باشد که يک توافق در چارچوب صورت دهند و اجازه دهند که بعداً بر روي شکاف هاي موجود کار کنند يا اينکه مذاکرات را تمديد کنند اما هيچ يک از اين گزينه ها از نظر سياسي براي مدت طولاني بدون اثبات پيشرفت هاي واقعي قابل دوام نيست. کنگره از قبل به اين مذاکرات مشکوک بوده است و مدعي است که ايران در حال وقت تلف کردن است.

 

«جيم والش» کارشناس برنامه هسته اي ايران در موسسه فناوري ماساچوست مي‌نويسد: «يا همين حالا توافق مي‌شود يا هرگز توافق نمي‌شود. اگر شما اين موضوع را ظرف مدت 6 ماه از سر خود باز کنيد، آيا اوباما و روحاني مي‌توانند محکم تر بازگردند و توافق کنند؟ نه اينطور نيست. اميد من اين است که در لحظه آخر، آنها به پرتگاهي که مقابل آن ها است خيره شوند و به اين موضوع پي ببرند که پيامدهاي عدم رسيدن به توافق در زمان حال بسيار بسيار بد است.»


اخبار سیاست خارجی - ابتکار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------