آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایران: موضوع تحریم ها حل شده / کاخ سفید: مفید باشد مذاکرات هسته‌ای فردا ادامه می‌یابد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بعیدی‌نژاد: موضوعات مرتبط با تحریم‌ها در دست مذاکره است/ممکن است مذاکرات امشب تا ساعات طولانی ادامه یابد

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه موضوعات مرتبط با تحریم‌ها در دست مذاکره است، گفت: ممکن است امشب تا ساعات طولانی مذاکرات ادامه یابد.

به گزارش فارس، حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای دقایقی قبل در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر و سپس در جمع خبرنگاران به تشریح روند مذاکرات جاری در لوزان پرداخت.

وی با بیان اینکه مشورت‌ها از روز گذشته در سطح وزرا ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این مشورت‌ها زمانبر است و قدری به زمان مذاکرات اضافه می‌کند.

عضو تیم مذاکره کننده با بیان اینکه در مرحله پایانی مذاکرات هستیم، عنوان کرد:‌ مسائلی همچون تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و مسائل مربوط به غنی سازی مطرح است و امیدواریم در مراحل پایانی، راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

بعیدی‌نژاد ادامه داد: همه کشورهای عضو و حتی کشورهای دیگری که در مذاکرات شرکت ندارند بر اهمیت تاریخی این مذاکرات در مراحل آخر تأکید دارند.

وی با اشاره به اینکه در مرحله بسیار مهمی هستیم، افزود: حتی تا صبح امروز هیأت‌ها در حال مذاکره بودند.

بعیدی نژاد با بیان اینکه اطراف مذاکره جدیت دارند و در تلاش برای توافق جدی هستند، اظهار داشت: ایران همواره گفته توافق را برای خود توافق نمی‌خواهد بلکه دنبال توافقی است که متضمن حقوق ایران باشد.

وی ادامه داد: ممکن است امشب تا ساعات طولانی مذاکرات ادامه یابد تا موضوعاتی که هنوز راه حل‌هایی برای آن پیدا نشده بررسی شود.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزیر خارجه تمرکز تیم‌ها را روی محتوا خواند و یادآور شد: پیشنهادهای جدیدی مطرح می‌شود. جدیت مذاکره کنندگان و تلاش بی وقفه برای رسیدن به راه حل وجود دارد، اما زمانی توافق حاصل می‌شود که همه موضوعات حل شود.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: تا زمانیکه لازم باشد مذاکره می‌کنیم.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز گفت: موضوع تحریم‌ها حل شده، نه طی امروز و دیروز، ما گفت‌وگوهای طولانی در این زمینه داشتیم. موضوعات مرتبط با تحریم‌ها هنوز روی میز باقی است و فقط این موضوعات نیست، بلکه موضوعات دیگری وجود دارد که امیدواریم امروز و امشب حل شود.
مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی در خصوص آخرین تحولات در مذاکرات و مواضع غربی‌ها گفت: مذاکرات به طور جدی ادامه دارد، همان موضوعاتی که هنوز راه‌حل‌های نهایی هنوز درباره آنها به دست نیامده، تلاش و تمرکز همه بر روی آن موضوعات است. البته راه‌حل‌هایی از روز گذشته مورد بحث قرار گرفته و به طرفین ارائه شده است.


بعیدی‌نژاد ادامه داد: طرفین دیدگاه‌های خود را روی پیشنهادها اعمال می‌کنند. این پیشنهادها هر کدام ویرایش‌های مختلف پیدا می‌کند و این روند باید آنقدر ادامه یابد که روی موضوعات نهایی به راه‌حل‌ها دست پیدا کنیم.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه مذاکرات بسیار جدی و مباحث بسیار پیچیده است، اظهار داشت: به شما می‌‌توانم اطمینان دهم که الان تمرکز واقعاً روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب بحث می‌شود. همه، تمام خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته‌اند که کمک کنند مباحث باقی مانده حل شود.
بعیدی‌نژاد در خصوص اراده سیاسی طرف مقابل عنوان کرد: اراده سیاسی را باید ببینیم و اینکه در ذهن و فکر تصمیم گیرندگان چه می‌گذرد. آنچه در صحنه عمل می‌بینیم جدیت مذاکره کنندگان و تلاش بی وقفه آنها برای کمک به یافتن راه‌حل‌های مشترک است.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی که طی دیروز و امروز ادامه دارد، گفت: جدیت مذاکره کنندگان را در چارچوب این رفتار مشاهده می‌کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات امشب پایان می‌یابد؟ خاطرنشان کرد: مذاکرات زمانی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها به دست بیاید و فعلاً تمرکز ما روی این موضوع است و ما هیچ ساعت یا حد بخصوصی را قائل نیستیم و همه معتقدند تلاش‌ها باید ادامه یابد تا به تصمیم لازم برسیم.

 

----------------------------

کاخ سفید: مفید باشد مذاکرات هسته‌ای فردا ادامه می‌یابد/ اوباما برنامه‌ای برای تماس با روحانی ندارد

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با برپایی کنفرانس خبری به تشریح مواضع واشنگتن در قبال مسائل مختلف پرداخت.

به گزارش فارس، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید با برپایی کنفرانس خبری مواضع دولت باراک اوباما به تشریح مواضع واشنگتن در قبال مسائل مختلف پرداخت.

سخنگوی کاخ سفید گفت: باراک اوباما در جریان آخرین خبرهای مذاکرات قرار گرفته است

وی افزود که مذاکرات هسته‌ای اگر لازم باشد و مفید باشد فردا هم ادامه خواهد یافت.

ارنست همچنین گفت که هنوز الان ۳۱ مارس است و مذاکره کنندگان ما در حال مذاکره جدی هستند و اگر ضروری باشد و توافق حاصل نشود،‌مذاکرات فردا ادامه می‌یابد.

سخنگوی باراک اوباما با تکرار ادعاهای مقامات غربی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که ایران باید تعهد جدی درباره مسائل مورد نیاز برای رسیدن به توافق را نشان دهد و اگر این کار صورت نگیرد آمریکا و جامعه بین‌‌الملل به «راهکارهای جایگزین» خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه زمانی مذاکرات تمدید ادامه می‌یابد،‌ گفت:‌« این موضوع معنا ندارد اگر ما در حال تعامل جدی از سوی طرف مقابل باشیم،‌ مذاکرات را یکباره پایان دهیم».

مقام آمریکایی همچنین گفت: «آنها(ایرانی‌ها) می‌دانند که جامعه بین‌المللی از آنها توقع دارد که اکنون تعهدات جدی نشان دهند. اگر تا خط پایان مذاکرات پیشرفت داشته باشیم ما باید به سمت این خط پایان حرکت کنیم».

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرب‌الاجل دو هفته‌ای کنگره آمریکا گفت که من این موضوع را اینطور نمی‌بینم. وی افزود: «آنچه مهم است که ایرانی‌ها باید تعهدات لازمی که جامعه بین‌المللی از آنها توقع دارد از خود نشان دهند».

ارنست گفت که وضعیت جاری در خاورمیانه مساله تازه‌‌ای نبوده و قبلا هم سابقه داشته است. رئیس‌جمهور در حال حاضر به دنبال اولویت بخشی به موضوعات است. آمریکا کشوری است که برای نابودی داعش ائتلافی با حضور ۶۰ کشور تشکیل داده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین با تکرار ادعاهای آمریکایی‌ها درباره کارساز بودن و مفید بودن ائتلاف مقابله با داعش شد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین درباره ایران و عربستان سعودی گفت که تنش‌ها و اختلافات این دو کشور موضوع تازه‌ای نیست.

ارنست گفت که موضوع «ممانعت ایران از دستیابی ایران به سلاح اتمی از راه مذاکره، به نفع عربستان سعودی و متحدان نزدیک ما از قبیل اسرائیل است».

خبرنگاری از نامه رئیس‌جمهور ایران به سران گروه ۵+۱ پرسید و اینکه آیا باراک اوباما طرحی برای تماس تلفنی با حسن روحانی دارد که وی گفت اوباما طرح و برنامه‌ای برای تماس و گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روحانی ندارد.

ارنست همچنین با تکرار ادعاها درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که این ایران است که باید تصمیمات جدی در مذاکرات بگیرد. او همچنین گفت که اوباما «همانطور که قبلا گفته آماده توافق بد با ایران نیست چرا که عدم توافق بد بهتر از توافق بد است».

خبرنگاری درباره اینکه راهکار و گزینه‌های دیگر در صورت عدم توافق گفت که «گزینه نظامی همچنان مانند قبل روی میز است اما راه‌حل دیپلماتیک بهترین راهکار در موضوع برنامه هسته‌ای ایران است».

ارنست همچنین با بیان اینکه همانطور که اوباما گفته اگر نتوان به توافق خوب رسید،‌ آمریکا آماده کنار کشیدن و کنار رفتن از میز مذاکرات است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ضرب‌الاجل ۳۱ مارس و ۱۰ ژوئن گفت که تلاش برای رسیدن به توافق سیاسی و توافق نهایی درباره جزئیات فنی توافق نهایی در یک زمان کار بسیار سختی است و ما می‌خواهیم که ابتدا چارچوب سیاسی تشکیل داده و سپس به موضوعات فنی پرداخته شود.

ارنست در ادامه هم گفت: «مطمئنا ما قادر نخواهیم بود همه موضوعات و مسائل موجود خود با ایران را از طریق مذاکرات هسته‌ای حل کنیم چرا که لیست طولانی از قبیل حمایت آن از تروریسم، حملات ناشی از یهودی ستیزی علیه اسرائیل و بازداشت آمریکایی‌ها وجود دارد که قطعا این مسائل باقی خواهد بود».

خبرنگاری درباره مصاحبه بشار اسد با شبکه سی بی اس گفت که «بحران سوریه باید از راه مذاکره حل شود البته باید برخی از افراد حاضر از رژیم وی در این مذاکره حضور یابند اما شخص وی مشروعیت خود را از دست داده است».


اخبار سیاست خارجی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------