آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف: این توافق غبار از فعالیت برخی از دوستان منطقه ای ما بر می دارد / ماجرای دیپلماسی بالکنی چه بود؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


ظریف: جهان تغییر کرده است / این توافق غبار از فعالیت برخی از دوستان منطقه ای ما بر می دارد / ماجرای دیپلماسی بالکنی چه بود؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی اختصاصی با علی علی هاشم خبرنگار المانیتور علت نارضایتی اسرائیل از توافق اخیر را تلاش این رژیم برای ادامه سیاست های غیر انسانی و تجاوزکارانه دانست.

 خبرنگار المانیتور در بالکن معروف هتل کوبورگ، ساعاتی بعد از آنکه محمد جواد ظریف به همراه فدریکو موگرینی، نماینده ویژه اتحادیه اروپا خبر از توافقی تاریخی داد که پایانی بر سیزده سال تقابل بر سر برنامه اتمی ایران بود، مصاحبه ای انجام داد. این مصاحبه دقایقی پیش از سوار شدن ظریف به هواپیما برای بازگشت به کشورش صورت گرفت.

در این مصاحبه، ظریف درباره دیپلماسی بالکنی، همکاری های منطقه ای و اینکه چرا اسرائیل توافق اخیر را یک «تهدید امنیتی» تصور می کند، به صحبت نشست.

المانیتور: به نظر میرسد که دیپلماسی بالکنی در رسیدن به توافق کمک کرده باشد.
ظریف: خب، منظور از دیپلماسی بالکنی، نفس دیپلماسی نبود. منظور این بود که هوایی تازه کنم ولی این فرصت را نیز در اختیارم قرار می داد که با روزنامه نگاران ایرانی و دیگر روزنامه نگارانی که آن پایین منتظر خبری تازه بودند، تعاملی داشته باشم. متاسفم که اوضاع برای روزنامه نگاران تا این اندازه دشوار شد زیرا مذاکرات برای ساعات و روزهایی طولانی، پشت درهای بسته بود.

المانیتور: واقعا ارزشش را داشت که هجده روز گفتگو شود؟
ظریف: دستاورد بزرگی برای دیپلماسی در برابر فشار و تهدید بود. سی و چند سال تهدید علیه ایران هیچ نتیجه ای برای غرب نداشت و اکنون دو سال دیپلماسی و احترام توافقی مهم در پی داشت. به نظر من بایست پیامی مهم برای کسانی در آمریکا و غرب باشد که باور دارند می توانند همه چیز را با فشار و تهدید به دست آورند و این پاسخ واقعی به شمار نمی آید. جهان تغییر کرده است. دیپلماسی اکنون پاسخ واقعی است، احترام پاسخ واقعی است و با احترام، توانستند همه چیز را محک بزنند. اجازه بدهید کمی هم احترام را محک بزنند و ببیند چه نتایجی به بار می آورد.

المانیتور: گفته می شود که ایران اولین کشوری است که در طول تاریخ بدون جنگ از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج می شود. این حرف تا چه اندازه ای درست است؟
ظریف: درست است. این دستاورد مهمی است. اولین های زیادی در اینجا هست: ایران اولین کشوری است که برنامه غنی سازی اش از سوی شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود آن هم بعد از آنکه این شورا سالها اصرار داشت که این برنامه باید برچیده شود. اینها دستاوردهای مهمی برای مردم ایران و پنج بعلاوه یک هستند که توانستند از موضعی توهمی و غیر واقعی دولت های قبلی عبور و فرایندی جدید را شروع کنند که نتایجی متفاوت به بار آورد.

المانیتور: تاثیر این توافق بر منطقه از دیدگاه شما چیست؟
ظریف: به نظر من این توافق گرد و غباری را که اسرائیل در پس آن ایستاده و اقدامات جنایتکارانه علیه مردم لبنان و فلسطین مرتکب می شود کنار می زد، همچنین غبار از فعالیت برخی از دوستان منطقه ای ما بر می دارد که متاسفانه به گروه های افراط گرا و فرقه گرا کمک رسانی می کردند وتلاش می شد در پس پدیده ایران هراسی که در سراسر منطقه و با استفاده از این موضوع پنهان شده بودند، برداشته می شود. حال خواست من از دوستان و برادران در منطقه خلیج فارس و جهان عرب ای است که ایران آماده تعامل با حسن نیت با همه بر اساس احترام متقابل، حسن همجواری و اخوت اسلامی است. ما چالش های مشترک بسیاری داریم که باید با آن مقابله و فرصت های مشترک بسیاری داریم که باید از آنها استفاده کنیم. زمان آن رسیده است که همکاری های خود را شروع کنیم، این اصلی ترین اولویت دولت من در حال حاضر است. با همسایگان تعامل کنیم، روابط خود را با همسایگان گسترش دهیم، با عمومی ترین چالش های پیش رو، با افراط گرایی، تروریسم که عمده ترین چالش های منطقه ما به شمار می آیند، مبارزه کنیم.

المانیتور: چرا اسرائیل از این توافق ناراحت است؟
ظریف: متاسفانه آنها برای ادامه پنهان کردن تجاوزگری و سیاست های غیر انسانی خود علیه مردم لبنان، فلسطین و منطقه نیاز به بحران و جنگ دارند، از این رو صلح برای آنان تهدیدی موجودیتی به شمار می آید.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------