آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

احتمال حضور آمانو در سنای آمریکا برای توضیح درباره توافق هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در پی دعوت سناتورها صورت می‌گیرد:
احتمال حضور آمانو در سنای آمریکا برای توضیح درباره توافق هسته‌ای

در شرایطی که کنگره آمریکا در مهلت 60 روزه خود برای بررسی توافق هسته ای ایران به سر می برد، هر روز جلسات جدیدی بدین منظور در سنا و مجلس نمایندگان برگزار می شود. در این میان، در پی درخواست برخی سناتورها مبنی بر برگزاری جلسه ای مشترک با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده مدیرکل آژانس احتمالاً پیشنهاد سناتورها برای حضور در کنگره را خواهد پذیرفت.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «رویترز» گفته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال «بررسی مثبت» دعوت سنا برای حضور وی در کنگره و گفت و گو درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 است.

این خبر پس از آن اعلام می شود که برخی اعضای کنگره آمریکا که در حال بررسی متن توافق هسته ای ایران هستند، خواستار اطلاعات بیشتری درباره نقش آژانس در راستی آزمایی و تأیید اجرایی شدن توافق شدند. در همین راستا، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته اعلام کرده بود از آژانس خواهد خواست درباره توافقات مربوط به راستی آزمایی، جلسه ای با اعضای کنگره داشته باشد.

منبع دیپلماتیک مذکور در این زمینه به رویترز گفته: «من متوجه شدم که آمانو شب گذشته دعوتنامه ای از کمیته روبط خارجی سنای آمریکا دریافت کرده است. من همچنین متوجه شدم که وی با رویکردی مثبت مشغول بررسی این دعوت است».

رویترز اشاره می کند که بر اساس توافق هسته ای، آمانو وظیفه ارزیابی و بررسی برنامه هسته ای ایران در گذشته و حال را بر عهده دارد. البته وی دارای اختیارات سیاسی نیست و مستمراً بر نقش فنی آژانس در موضوع هسته ای ایران تأکید می کند. با این حال، وی می بایست توازن میان ارائه اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای ایران و نتایج سیاسی احتمالی مربوط به این اطلاعات را مورد توجه قرار دهد.

اما آنچه در حال حاضر زمینه توجه نمایندگان کنگره آمریکا به نقش آمانو و آژانس را فراهم کرده، ادعایی است که آن ها درباره وجود جنبه های محرمانه مربوط به بازرسی و راستی آزمایی در توافق هسته ای ایران دارند که مستقیماً به نقش آژانس در این موضوع مربوط می شود. با این حال، آژانس اعلام کرده این رویه ای معمول است که این نهاد، توافقات پادمانی با کشورهای مختلف را منتشر نکند و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. آژانس همچنین اعلام کرده توافق حاصل شده در چهاردهم ژوئن با ایران، ملزومات مربوط به شفاف سازی موضوعات را تأمین می کند.

با این وجود، سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی با بیان این ادعا که جنبه های مبهم و نامشخصی در توافق هسته ای ایران وجود دارد، خواستار دریافت توضیحات بیشتر شده اند. باب کورکر روز گذشته در این زمینه گفت: «من نمی دانم که چگونه می توانم بدون دانستن این موضوع درباره توافق اتمی ایران تصمیم گیری کنم. من باید با افزایش فشار بر آژانس، سبب حضور آن ها در اینجا و ارائه توضیحات شوم». با این حال، مشخص نیست که در صورت پذیرش دعوت سنا از سوی آمانو، چه میزان اطلاعات و با چه محتوایی قرار است در اختیار نمایندگان کنگره قرار بگیرد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------