آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

گمانه زنی درباره جایگزینی "صابرین" به جای "حماس" برای ایران



همزمان با افزایش اختلاف میان تهران - ریاض
گمانه زنی درباره جایگزینی "صابرین" به جای "حماس" برای ایران

از زمان آغاز بحران در سوریه و انتقال دفتر سیاسی جنبش حماس از دمشق به دوحه به دلیل انتقادات آن گروه از عملکرد دولت سوریه و حمایت ضمنی مقام های حماس از معارضین سوری صحبت ها درباره اختلاف میان ایران و حماس به دلیل موضع متفاوت بر سر سوریه مطرح بوده است.در هفته های اخیر، پس قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی این پرسش مطرح شده که این مسئله چه تاثیری بر چشم انداز روابط ایران و حماس خواهد گذاشت ؟

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

از زمان آغاز بحران در سوریه و انتقال دفتر سیاسی جنبش حماس از دمشق به دوحه به دلیل انتقادات آن گروه از عملکرد دولت سوریه و حمایت ضمنی مقام های حماس از معارضین سوری صحبت ها درباره اختلاف میان ایران و حماس به دلیل موضع متفاوت بر سر سوریه مطرح بوده است. هم چنین، گزارش هایی درباره نزدیکی حماس به عربستان سعودی منتشر شده بودند.

در هفته های اخیر، پس قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی این پرسش مطرح شده که این مسئله چه تاثیری بر چشم انداز روابط ایران و حماس خواهد گذاشت ؟آیا رقابت منطقه ای تهران – ریاض مقام های حماس جانب عربستان سعودی را خواهند گرفت یا با ایران همدل خواهند بود؟

همزمان با این گمانه زنی ها نشریه اسرائیلی "تایمز" اسرائیل با انتشار گزارشی اشاره کرده که گروه "صابرین" که گفته می شود از ایران نیز کمک دریافت کرده است قصد دارد جنگ علیه اسرائیل را از نوار غزه تا کرانه باختری سازماندهی کند.

تایمز اسرائیل با استناد به اظهارات اخیر "هشام سالم" بنیانگذار "حرکت الصابرین"که در گفت و گو با خبرگزاری فلسطینی "معا" از تداوم روند مبارزه آن گروه علیه اسرائیل خبر داده بود می نویسد:"در این چارچوب اعضای ما جنگی تمام عیار را علیه اشغالگری اسرائیل در همه جا سازماندهی خواهند کرد. در اینجا شاخه نظامی ما فعالیت های لازم را انجام خواهد داد. ما از اعضای مان در بیت المقدس و کرانه باختری حمایت مالی و نظامی دریافت کرده ایم".

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

گروه "صابرین" در مه سال 2014 میلادی از جهاد اسلامی جدا شد و نمادی شبیه به حزب الله لبنان دارد. تایمز اسرائیل اشاره می کند که هشام سالم به "معا" گفته است که آن گروه نیز همانند حزب الله لبنان به طور مستقیم از ایران کمک مالی دریافت می کند اما تاکید کرده که آن گروه بر فرقه یا مذهب خاصی تاکید ندارد و یک "جنبش شیعه" نیست. او در این باره گفته است:"همانند جهاد اسلامی و بسیاری دیگر از گروه ها ما نیز از ایران کمک دریافت می کنیم".

حماس به طور رسمی درباره این گروه اظهارنظری نکرده است اما در گزارشی که در سایت المانیتور منتشر شده بود ادعا شده که حماس، صابرین را یک رقیب سیاسی و نظامی قلمداد می کند و معتقد است که حضور آن گروه با ایدئولوژی شیعه در نوار غزه می تواند تهدیدی علیه کنترل حماس بر اوضاع باشد.

در ماه دسامبر گذشته صابرین مسئولیت حمله به گشت های نظامی ارتش اسرائیل در "خان یونس" را برعهده گرفت. گمانه زنی ها درباره جایگزینی صابرین به جای حماس برای ایران از آن رو قوت گرفته که آقای سالم در پاسخ به پرسش خبرگزاری "معا" در این باره که در جریان تنش میان ایران و عربستان سعودی آن گروه چه موضعی اتحا می کند گفته است:"ما ر طرف ایران قرار داریم. عرستان سعودی با اعد ام شیخ نمر النمر مرتکب اشتباه بزرگی شد و باعث دامن زدن به آتش جنگ فرقه ای شد".

در همین حال، "اسامه حمدان" یکی از مقام های ارشد حماس در گفت و گو با "الرساله" فلسطین اظهار کرده که در جریان تنش میان عربستان و سعودی با هر دو کشور روابط حسنه خود را حفظ کرده است.

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------