آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

احتمال چالش برای دولت روحانی در صورت ریاست جمهوری کلینتون



هیلاری سیاست مشابه "اوباما" و "کری" را در قبال ایران ندارد
احتمال چالش برای دولت روحانی در صورت ریاست جمهوری کلینتون

کلینتون تاکنون نشان داده که در قبال ایران سخت گیر است و بر این باور بوده که باید نظارت شدیدی بر روی نوع اجرای برجام از سوی ایران داشت و در صورت تخلف آن کشور مجازات هایی را اعمال کرد.

نشریه "هافینگتون پست" با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این موضوع که هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات در دوران برعهده داشتن زمام وزارت امور خارجه امریکا نقش مهمی در هموار شدن مسیر دیپلماسی با ایران داشت اشاره می کند که او با این حال، از وضع و تشدید تحریم ها در میانه مذاکرات هسته ای علیه ایران حمایت کرد که ابهامات درباره تلاش های دیپلماتیک او را افزایش داد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

به گزارش خرداد، این نشریه اشاره می کند که تلاش های کلینتون برای متقاعد کردن جامعه بین المللی به منظور تشدید تحریم های ضد ایرانی این پرسش را مطرح می کند که او در صورت ریاست جمهوری می خواهد چه نوع دیپلماسی ای را در قبال ایران در پیش گیرد. این نشریه می نویسد:"کلینتون از ابتدا در زمینه مذاکره با ایران شک و تردید داشت.

 

این نشریه می افزاید:"روز دوشنبه نیز "نیویورک تایمز" در گزارش خود این موضوع را مورد اشاره قرار دارد. او در رقابت های انتخاباتی سال 2008 میلادی سناتور باراک اوباما را به عدم گذاشتن پیش شرط برای دشمنان امریکا از جمله ایران متهم کرده بود. او سپس در سال 2011 میلادی با میانجی گری عمان برای بهبود روابط ایران و امریکا موافقت کرد اما در مقایسه با رییس خود یعنی اوباما درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بدبینانه تر به قضیه نگاه می کرد.

 

او در سال 20134 میلادی مقامش را ترک کرد. "جان کری" جای او را گرفت. در زمان کری پیشرفت های دیپلماتیک زیادی حاصل شد که در ژوئیه سال 2015 میلادی به توافق هسته ای منجر شد. نقش کلینتون در تلاش دیپلماتیک گسترده تر با ایران به پرسشی اساسی مطرح شده است. واقعیت آن است که او از توافق هسته ای حمایت می کند و سیاست هایش در قبال ایران شباهت زیادی به سیاست کنونی کاخ سفید دارد اما شعارهای جنگ طلبانه و تحریک آمیز سر می دهد.

 

نشریه "تایمز" اشاره می کند که او کمی پس از ترک مقام وزارت امور خارجه با اوباما و کری دجار اختلاف نظر شد . او باور داشت که در حین مذاکرات هسته ای باید تحریم ها علیه ایران را تشدید کرد در حالی که اوباما و کری با این موضوع مخالف بودند.

 

در دسامبر سال 2013 میلادی، سناتور مارک کرک و باب منندز طرح تحریم جدید علیه ایران را ارائه کردند که حمایت نمایندگان هر دو حزب را به سوی خود جلب کرد اما اوباما و کابینه او از نمایندگان خواستند تا دست نگهدارند و طرح را به دلیل آسیب زدن به روند مذاکرات تصویب نکنند. در آن زمان حسن روحانی سیاستمداری بسیارمیانه روتر از سلفش به ریاست جمهوری رساند. او وعده بهبود وضعیت اقتصاد کشور از طریق مذاکره با غرب و لغو تحریم ها را دارد. ایالات متحده و پنج شریک مذاکره کننده آن وارد مذاکره با ایران شدند.

 

در آن زمان کلینتون از کاخ سفید حمایت کرد و خطاب به نمایندگان اظهار نمود که باید از فرصت دیپلماسی با ایران استفاده کرد و اجازه داد تا مذاکرات به نتیجه رسد با این حال، گزارش ها نشان می دادند که او در خفا با تاثیرپذیری از چندین نماینده و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل پیش بینی کرده بود که تحریم های بیش تر ضد ایرانی می توانند ایران را وادار کنند تا خواسته های خود را کنار گذارد. در نهایت اما اوباما و کری توانستند نمایندگان را متقاعد کنند که تحریم های تازه ای را علیه ایران وضع نکنند.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هافینگتون پست اشاره می کند که این مواضع نشان می دهند که کلینتون خواستار افزایش  فشار بر ایران است. این نشریه می نویسد:"مخالفان کلینتون باور دارند که اگر او رییس جمهوری امریکا شود و بخواهد این رویکرد را در قبال ایران ادامه دهد چالش های سیاسی زیادی را برای روحانی ایجاد خواهد کرد. طرفداران دیپلماسی ایالات متحده و ایران در گذشته درباره سرنوشت روابط میان دو کشور ایران و امریکا در صورتی که او جانشین اوباما شود ابراز نگرانی کرده اند. برای مثال، "تریتا پارسی" رییس شورای ملی ایرانی – امریکایی در ماه ژانویه به "هافینگتون پست" گفته بود که به نظرش او بیش از اندازه خواستار فشار بر ایران است.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

این نشریه در پایان می نویسد:"کلینتون تاکنون نشان داده که در قبال ایران سخت گیر است و بر این باور بوده که باید نظارت شدیدی بر روی نوع اجرای برجام از سوی ایران داشت و در صورت تخلف آن کشور مجازات هایی را باید در نظر گرفت. در این میان نمایندگان تندرو در مجلس و سنای امریکا می توانند کلینتون را محک بزنند که ایا او مایل به تصویب تحریم های شدیتر علیه ایران خواهد بود یا خیر".

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------