آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آیا پوتین بعد از دیدار با ترامپ، مواضع خود در قبال تهران را تغییر می‌دهد؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تردیدهایی در مورد امکان تغییر مواضع روسیه در مورد ادامه حضور ایران در سوریه وجود دارد، ولی مشاورین نظامی ایرانی به دعوت مقامات دمشق در سوریه حضور داشته و مسکو نیز باید این واقعیت را بپذیرد.

 به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، فراهم‌سازی دیدار آتی"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه با"دونالد ترامپ" همتای آمریکایی وی، نمی‌توانند سوالاتی را در مورد امکان تغییر مواضع مسکو در قبال ایران به وجود نیاورد.

 

این اواخر روابط روسیه و ایران در رابطه با اوضاع سوریه کمی پیچیده شده است. در محافل کارشناسی آمریکایی معتقدند که کرملین اخیراً مخالف ادامه حضور نیروهای نظامی طرفدار ایران در سوریه بعد از پایان مرحله فعال عملیات نظامی در این کشور شده و این دیدگاه به مواضع کاخ سفید بسیار نزدیک است.

 

پوتین این هفته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دیدارش با ترامپ نه تنها ممکن است، بلکه مورد تمایل مقامات دو کشور می‌باشد.

 

وی افزود: «البته ما با رئیس جمهور آمریکا در چند عرصه بین‌المللی دیدار کرده‌ایم، ولی امکان برگزاری یک نشست کامل و بررسی روابط روسیه و آمریکا بسیار ضروری است. در مجموع من معتقدم این نشست بسیار مفید خواهد بود.»

 

مقامات اروپایی از جمله، آنگلا مرکل اعظم آلمان نیز از نظریه برگزاری نشست سران روسیه و آمریکا استقبال کرده‌اند. ضمن اینکه به احتمال زیاد دیدار پوتین و ترامپ در وین (پایتخت اتریش) برگزار خواهد شد.

 

اوضاع در سوریه برغم پایان عملیات نظامی مبارزه با داعش نیازمند تشریک مساعی زیاد نقش‌آفرینان بین‌المللی تاثیرگذار در این کشور است. یکی از مسائل اصلی بعد از پایان مرحله حل و فصل نظامی بحران سوریه، موضوع نفوذ ایران در این کشور است که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه به خصوص اسرائیل مخالف آن هستند. برخلاف اظهارات قبلی رهبران روسیه که تاکنون از حضور نظامی ایران در سوریه حمایت می‌کردند، مواضع مسکو که در عملیات نظامی در سوریه با ایران متحد بود، به تازگی به این موضع گیری نزدیک شده است.

 

برخی مقامات این کشور اعلام کرده‌اند، اکنون زمان آن است که همه نیروهای نظامی خارجی، از جمله نظامیان آمریکایی، ترکیه، حزب الله و البته ایران، باید از خاک سوریه بیرون روند. این در حالی است که مشاورین نظامی ایرانی به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور داشته و مقامات دمشق از ادامه همکاری‌های نظامی دوجانبه حمایت می‌کنند.

 

"ریچارد وایتس" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل نظامی-سیاسی «HudsonInstitute» به این روزنامه گفت: «موضع گیری یکسان مسکو و واشنگتن در مورد ادامه حضور ایران در سوریه و خطراتی که این مسئله ممکن است برای اسرائیل در پی داشته باشد، به این مربوط می‌شود که روسیه و ایالات متحده حتی در زمان رویارویی دو جانبه نیز در مورد مسائل امنیتی، منافع مشترکی دارند. این مسئله در مورد خلع سلاح هسته‌ای نیز به همین صورت است و دیپلمات های روسی و آمریکایی همواره به همکاری با یکدیگر در این زمینه علاقه مند بوده‌اند.»

 

تردید کارشناسان در مورد امکان سازش مسکو با واشنگتن علیه تهران

"باربارا سالیوان" کارشناس معروف مسائل ایران و مدیر برنامه «آینده ایران» در شورای آتلانتیک آمریکا نیز در آستانه فراهم‌سازی نشست پوتین و ترامپ به این روزنامه توضیح داد: «عدم اعتماد بین مقامات مسکو و تهران افزایش یافته است. ایرانی‌ها دیگر به روسیه اعتماد نداشته و نگران آن هستند که توافقات پنهانی بین مقامات مسکو با تل آویو علیه تهران صورت گرفته باشد. این در حالی است که ایران و سوریه طی چهار سال گذشته دارای روابط بسیار نزدیکی شده‌اند و هر دو طرف با نیروهای حزب‌الله لبنان نیز ارتباط تنگاتنگ دارند.

 

به همین دلیل به عقیده من، مقامات دمشق از خروج نیروهای ایرانی از سوریه حمایت نخواهند کرد. در رابطه با روابط روسیه و آمریکا نیز باید گفت که وضعیت آنقدر تیره شده که کمک روسیه در سوریه نیز تاثیری در بهبود این وضعیت نخواهد داشت. ضمن اینکه کنگره آمریکا دستان دونالد ترامپ را در مورد هرگونه تصمیم گیری مثبت در مورد روسیه بسته است.»

 

این در حالی است که "الگا اولیکر" مشاور ارشد مرکز تحقیقات بین‌المللی و راهبردی (CSIS) در واشنگتن می‌‌گوید: «روسیه و ایران، با وجود برخی اختلاف نظرات، در هر حال در سوریه با یکدیگر همکاری دارند. ضمن اینکه هر چند ممکن است مسکو برخی اقدامات خود در سوریه را با اسرائیل هماهنگ کند، ولی همکاری روسیه و آمریکا در عرصه اقدامات در سوریه چندان عملی و مثبت نیست و این مسئله اصلاً به معنای آن نخواهد بود که مسکو قصد داشته باشد در مورد تهران مواضعش را به مواضع واشنگتن نزدیک کند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------