آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

تشکیل جلسه سنا برای بررسی تفاهم لوزان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,تفاهم لوزان

کمیته روابط خارجی مجلس سنا در نشستی تفاهم لوزان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش فارس، «اد رویس»، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه یک جلسه رسیدگی (استماع) برای بررسی تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 تشکیل می‌دهد.

بر اساس این بیانیه که روی وب‌سایت رسمی مجلس نمایندگان قرار گرفته این جلسه با عنوان «توافق هسته‌ای با ایران: عدم اطمینان، پرسش درباره توان راستی‌آزمایی» روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با توجه به مناقشات موجود درباره بازرسی از تأسیسات نظامی ایران که پس از ادعاهای مقامات آمریکایی ایجاد شد این بازرسی‌ها را از عوامل مهم برای ارزیابی توافق هسته‌ای احتمالی از نگاه کنگره قلمداد کرده و پرسیده است: «آیا بازرس‌ها خواهند توانست در هر زمان به هر مکان دسترسی فوری و بدون مخالفت داشته باشند؟»

مقامات وزارت دفاع ایران در برهه‌های زمانی مختلف اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران هرگز توانمندی‌های دفاعی خود را مورد مذاکره قرار نمی‌دهد.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.


  اخبار سیاست  خارجی -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------