آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چرا ولیعهدی محمد بن سلمان خبر خوبی برای ایران است؟



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی, محمد بن سلمان

المانیتور نوشت: تغییرات اخیر در سطح رهبری عربستان برای ایران عجیب نبود. به گفته یکی از مقامات ایرانی، آنها از اینکه چنین اتفافی خواهد افتاد باخبر بوده اند و زمان آن مهم نبود.  

به گزارش انتخاب ، در واقع در اواخر ماه اکتبر مدتها پیش از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، سردار قاسم سلیمانی گفته بود بن سلمان عجله دارد و ممکن است حتی برای رسیدن به این مقام پدر خودش را هم بکشد تا جانشین او شود.

 

رویکرد محمد بن سلمان در قبال ایران، نگاه به این کشور به عنوان مشکل اصلی منطقه است. اظهارات خشن او علیه جمهوری اسلامی و تهدید خواندن این کشور و همچنین طرح ادعای انتقال جنگ به خاک ایران منجر به واکنش سیاست مداران ایرانی شد . یکی از مقامات ایرانی به المانیتور گفت: عربستان امروز در بدترین فاز خود قرار دارد. شاید برای اولین بار در دهه های اخیر باشد که پادشاه در معرض سقوط است . آنها با بحران رهبری مواجه اند. ملت ها نمیتواند با پادشاهان بی تجربه و ماجراجو اداره شوند.

 

این مقام ایرانی اظهار داشت: برای متافع ایران، هرآنچه بن سلمان طرح انجام آن را دارد تاثیر مثبت خواهد داشت. به بحران قطر نگاه کنید. او اتحاد بین کشورهای خلیج فارس را از بین برده است. او نمیداند قرار است چه اتفاقی بیافتد و این بدترین چیز است.

 

به گفته این مقام ایرانی، در یمن مبارزان انصار الله به ایران نزدیک نیستند اما امروز بمباران یمن توسط سعودی ها ایران را به دوست اصلی مردم یمن تبدیل کرده. ایران در همه جا میخواهد دوست هایی داشته باشد، حتی در عربستان. سعودی ها این روزها در دشمن تراشی خیلی ماهر شده اند.

 

این مقام ایرانی اضافه کرد: سیاست های محمد بن سلمان در قبال ایران به کلی خصمانه است. تهدیدات ادامه دار علیه ایران توسط شاهزاده و وزیر خارجه اش پیامی را مخابره کرده که فکر میکنم سعودی ها هم نمیخواهند ما این پیام را بگیریم. ضربه زدن به باورهای مذهبی و اظهار نظر درباره امام شیعیان یک موضع سیاسی نیست. این با موازین اسلام در تضاد است.

 

این اظهارات این مقام ایرانی در واقع به مصاحبه ماه می محمد بن سلمان با یک شبکه عربی اشاره داشت که ین سلمان در این مصاحبه مدعی شده بود با ایران نمی شود مذاکره کرد چرا که آتها فکر میکنند یکی از نوادگان پیامبر هنوز در قید حیات است و قرار است یک روز بازگردد و جهان را اداره کند.

 

تنش های اخیر بین ایران و سعودی بی سابقه نیست. دو کشور در سال 1984 نیز تنش هایی را از سر گذرانده اند. زمانی که جت های سعودی جنگنده های اف 4 ایرانی را در حریم هوایی عربستان سرنگون کردند. پیش از آن چند تانکر نفتی کویتی و سعودی مورد حمله قرار گرفتند و ایران متهم به حمله به این تانکر ها بود. این حوادث در سالهای 1980 تا 88 و در خلال جنگ ایران و عراق رخ داده بود.

 

در آگوست 87 بدترین بحران بین دو کشو رخ داد. زوار ایرانی در حج آن سال در یکی از اجتماعاتی که با عنوان برائت از مشرکین در مراسم حج هر سال برگزاز میکنند مورد حمله سعودی ها قرار گرفتند. در این حج 400 ایرانی کشته شدند . ایرانی ها در پاسخ به این اقدام سعودی ها به سفارت عربستان درتهران حمله کردند. این صحنه 28 سال بعد نیز پس از اعدام روحانی شیعه در عربستان تکرار شد.

 

ایران البته از این نگران است که محمد بن سلمان خرد کافی را نداشته باشد و همه منطقه را به آتش بکشد.

 

روابط نزدیک بن سلمان با آمریکا مایه نگرانی تهران نیست بلکه چیزی که نگرانی تهران را افزایش داده، نزدیکی او به اسرائیل است. همکاری عربستان و اسرائیل در حال حاضر در حال شکل گیری است. به عبارت دیگر، این برای امنیت ملی و منطقه ای ایران خطر ناک است و احتمال یک رویارویی مستقیم را بیشتر خواهد کرد.با این فرضیه جنگ های نیابتی در منطقه نیز کاهش خواهد یافت و جنگ های مستقیم افزایش چشم گیری خواهد داشت و هیچ کس نمی داند این جنگ ها کی به پایان خواهد رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------