آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

انتشار متن کامل نامه منتشر نشده روحانی به اوباما برای اولین بار



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , نامه روحانی به اوباما

انتشار متن کامل نامه منتشر نشده روحانی به اوباما برای اولین بار /نامه هشدار آمیز ظریف به موگرینی دو ماه پس از پیروزی ترامپ: نمی توانیم به صورت یکجانبه به اجرای برجام ادامه دهیم

منابع خبری روز جمعه متن کامل نامه رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از اجرایی شدن برجام را منتشر کرده‌اند.

 وبگاه «میدل‌ایست‌آی» برای اولین بار متن نامه‌ای که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشته است را منتشر کرده است. 

 

به گزارش فارس، این وبگاه، همچنین متن نامه چند ماه پیش «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران که چند ماه پیش به «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده را هم منتشر کرده است. 

 

مطابق این گزارش، آقای ظریف در این نامه به تاریخ 28 مارس 2017 درباره رفتارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هشدار داده است. 

 

وی در این نامه نوشته است: ««در حالی که یکی از شریکان کلیدی برجام با بهانه‌جویی‌های نامربوط، نامعمول و بی‌پایه بر نقض نظام‌مند مفاد کلیدی برجام اصرار می‌ورزد، ایران نمی‌تواند به صورت یکجانبه به اجرای توافق هسته‌ای ادامه بدهد.»

 

میدل‌ایست‌آی نوشته متن نامه ظریف با نامه تبریکی که «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران اوایل ژانویه سال 2016 برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشته در تقابل آشکار قرار دارد.

 

تحلیلگران به این وبگاه گفته‌اند متن این دو نامه نشان می‌دهد ایران تا چه اندازه تمایل به ادامه مسیر دیپلماتیک داشته اما آمریکا فرصت‌ها را از بین برده است. 

 

متن کامل نامه روحانی به شرح زیر است:  

بسیار خرسندم که با تلاش‌های ارزشمند وزرای امور خارجه و هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 و با تکمیل اقدامات طرفین در اجرای تعهدات متقابل بر اساس برجام، و در پی بیانیه مشترکی که از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده 1+5 صادر شد، برنامه جامع اقدام مشترک رسماً به مرحله اجرا درآمد. 

 

اجرایی شدن برجام، نوید بخش فصل جدیدی در عرصه روابط بین‌الملل است. این توافق که محصول بیش از دو سال مذاکرات همه‌جانبه و شبانه‌روزی بود، و در پی شش ماه تلاش و جدیت طرفین برای اجرای تعهدات خود محقق گردید، اثبات نمود که حتی پیچیده‌ترین مسائل جهانی را می‌توان از طریق گفت‌وگو مذاکره و تعامل حل و فصل کرد.

 

اینجانب بر این اعتقادم که رویکرد برد-برد حاکم بر برجام می‌تواند الگوی مناسبی برای حل و فصل بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، به ویژه در خاورمیانه پرآشوب که متأسفانه شرایط آن هر روز وخیم‌تر می‌شود، به شمار رود.

 

در همین راستا، دولت جمهوری‌ اسلامی ایران، همواره برای تأمین، حفظ و تقویت صلح، ثبات و آرامش در سطح بین‌المللی، و به ویژه در منطقه و حوزه پیرامونی خود تلاش نموده است. بی‌تردید، ورود به مذاکرات هسته‌ای و پایبندی به نتایج توافقات به عمل آمده و نیز مقابله سرسختانه با تروریسم و فرقه‌گرایی از یک سو، و مدارا و خویشتن‌داری در برابر محاسبات نادرست و سیاست‌های تحریک‌آمیز و تفرقه‌آفرین برخی کشورهای مشخص، بهترین گواه بر صحت‌ سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران و روشن‌ترین نماد و عملکرد دولت من است. 

 

عالی‌جناب

مایلم از تلاش‌های جنابعالی در راه حصول این توافق مهم سپاسگزاری نموده و پیشاپیش از دستورات شایسته توأم با اقدامات لازم و به موقعی که در جهت اجرای دقیق آن معمول می‌دارید، قدردانی نمایم.

 

احترامات فائقه اینجانب را پذیرا باشید. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------