آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گزارش المانیتور از «دوئل در کنگره» بر سر توافق هسته ای ایران



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کنگره

گزارش المانیتور از «دوئل در کنگره» بر سر توافق هسته ای ایران؛

ترامپ برای اصلاح برجام به چه تعداد رای در سنا نیاز دارد؟ / جمهوریخواهان چه تعداد کرسی دارند و به چند نفر از دموکرات ها نیاز دارند؟

المانیتور نوشت: پس از عدم پذیرش تأیید این امر که توافق هسته ای ایران موضوعی مرتبط با منافع امریکاست، ترامپ از کنگره خواست تا به صورت یک جانبه مفاد "غروب آفتاب" در توافق هسته ای را حذف کند. 

به گزارش  انتخاب ؛ امتناع رئیس جمهور دونالد ترامپ از تأیید اینکه توافق هسته ای سال 2015 جزء منافع امریکاست، صحنه بازی خطرناک دوئل با ایران را آغاز می کند و موجب از بین رفتن اعتماد متقابل می شود.   

 

رئیس جمهور و تیم او به جای اینکه مستقیما از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوند، با کنگره همکاری می کنند تا اگر ظرف یک سال، ایران به توانایی تولید سلاح هسته ای دست یافت، به طور خودکار تحریمات هسته ای را مجددا تحمیل کنند.

 

ترامپ اعلام کرد: "در این رویداد ما از طریق همکاری با کنگره و متحدانمان ، توانایی رسیدن به راه حل را نداریم، بنابراین توافق مجددا به پایان خواهد رسید". این توافق تحت بازبینی مداوم قرار دارد و مشارکت ما، از جانب شخص من به عنوان رئیس جمهور در هر لحظه قابلیت فسخ دارد. 

 

ترامپ گفت چنین قانونی "کمک می کند تا تمامی محدودیت های وارد بر فعالیت هسته ای ایران، بر مبنای قانون امریکا به صورت دائمی صورت گیرد". با این حال، دیگران نگران هستند که این تصمیم نتیجه عکس داشته باشد. 

 

کلسی داونپورت، مدیر سیاست گذاری در انجمن کنترل تسلیحات که موسسه ای غیر دولتی و حامی برجام است، به Al-monitor گفت:  این یک توافق براساس بده بستان است و اگر واشنگتن منافعی که ایران در قبال توافق به دست می آورد را قطع کند، تهران نیز  به تدریج انگیزه خود را برای ادامه رفع محدودیت های خود از دست خواهد داد."

 

علی رغم جنجال  های اخیر، ترامپ به رئیس کمیته روابط خارجه سنا، باب کورکر، عضو جمهموری خواه، اتکا کرده تا همراه با تام کاتن، عضو تندرو حزب جمهوری خواه از آرکانزاس، پیش نویس قانونی که ملزومات تأییدیه فعلی را اصلاح کنند تهیه کنند. این در حالی است که کورکر عنوان کرد او می خواهد هفته آینده لایحه را ارائه کند.

 

کورکر به طور مشخص بیان کرد: مفاد اصلی که در لایحه که به زودی اعلام می شود این است که اگر زمان گریز هسته ای تهران به زیر یک سال برسد و به سلاح هسته ای نزدیک شود، تحریم ها به طور خودکار بازمی گردند.

 

در حالی که برخی مفاد برجام دائمی هستند، محدودیت های موجود در زمینه دسترسی ایران به سانتریفیوژهای نسل اول و تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای کارامدتر در سال 2025 منقضی می شود و تاریخ انقضای محدودیت های ذخایر اورانیوم با غنای پایین ، سال 2030 است.  

 

کورکر به گزارشگران مطبوعاتی در مصاحبه امروز گفت: "ما بسیار تلاش کرده ایم تا اطمینان حاصل کنیم به هیچ وجه برجام را تغییر ندهیم، هدف ما احترام به مفاد برجام است".

 

کنس کتزمن، تحلیلگر ارشد مرکز پژوهشی کنگره امریکا در زمینه تحریم های ایران تأیید کرد، طرح کلی کورکر به شکلی که اخیرا بازگو کرده است، تناقضی با برجام ندارد. اما عنوان کرد ممکن است  به "مفاد غروب آفتاب" نپردازد.

 

کتزمن  به Al-Monitor گفت، می توان بدون اینکه ضرورتا زمان گریز هسته ای تحت تأثیر قرار گیرد، برخی پارامترها را تغییر داد.  به عبارت دیگر، می توانید تعداد سانتریفیوژها را افزایش و حجم ذخیره سازی اورانیوم را کاهش دهید و با این حال همان زمان گریز هسته ای را داشته باشید. بنابراین، این یک روش کاملا جدید است که عملکرد ایران را در زمینه برنامه هسته ای مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

 در واقع مسائل پیچیده بیشتری وجود دارد؛ کورکر مشخص نمی کند قانون او  چه سنجه ای را بکار می برد تا زمان گریز هسته ای ایران را مورد ارزیابی قرار دهد یا چه کسی مسئولیت این تصمیم را به عهده خواهد گرفت. 

 

و این در حالی است که لازمه اعمال مجدد تحریم ها بر ایران بر مبنای قانون فعلی، رأی 51 سناتور است؛ اصلاح آن نیازمند رأی معمولا 60 نفر می باشد. جمهوری خواهان فقط 52 کرسی دارند و حتی دموکرات هایی که علیه توافق 2015 رأی دهند، شدیدا مخالف تصمیم ترامپ در عدم تأیید توافق بوده اند. 

 

کورکر گفت که او در مورد لایحه اش با چاک شومر رئیس اقلیت در سنا و همچنین سناتور بن کاردین عضو رشد دموکرات در کمیته روابط خارجی به توافق رسیده است.

 

با این حال، کاردین بیانیه ای در محکومیت تصمیم ترامپ منتشر کرد.

 

سخنگوی کاردین به Al-Monitorگفت:  در این مورد اصلا بحث حمایت یا عدم حمایت مطرح نیست چراکه دموکرات های سنا تاکون متن این لایحه را ندیده اند و این قاعده ی مذاکره نیست.

 

تلاش ها برای رسیدن به 60 رای در سنا ممکن است با مشکل و پیچیدگی مواجه شود، چراکه برخی جمهوریخواهان معتقدند لایحه کورکر راه به جایی نخواهد بود. درحالیکه کورکر اعلام کرده بود که مارکو روبیو دیگر سناتور ضد ایرانی با او همراه شده، اما روبیو به پولتیکو گفته است که حمایت او از این لایحه صد دد صد نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------