آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اظهارنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته ای


آژانس: همکاری ایران کند است! / دیپلمات ها: برخی مواقع، ایران در آخرین لحظات، به سئوالات آژانس جواب می دهد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند همکاری‌های ایران با این نهاد برای انجام تحقیقات را کُند خوانده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

به گزارش انتخاب، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به موازات شش قدرت جهانی مذاکراتی جداگانه را با ایران پیش می‌برد. ایران در رویکرد تازه خود به مذاکرات اتمی، دو توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شکل کامل انجام داده و توافق سوم نیز تا روز ۲۵ اوت باید به مرحله عمل رسیده باشد.

در توافق دوم، یکی از سوالات آژانس که پاسخ داده شده موضوع چاشنی‌های انفجاری بوده که هنوز نتیجه تحقیقات آژانس در این زمینه اعلام نشده است.

با این حال علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با پایگاه اینترنتی اینترپرس گفته است که به نظر او پاسخ ایران با یافته‌های آژانس منطبق بوده و هر زمان آژانس نتیجه را اعلام کند همکاری‌های بعدی ایران در چارچوب توافق ادامه خواهد یافت.

رویترز می‌نویسد، اگرچه برخی از دیپلمات‌ها از کُند شدن همکاری ایران با آژانس ابراز نگرانی کرده اند و از سویی همکاری ایران و آژانس نیز می‌تواند بر روند گفت‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع و نهایی تاثیرگذار باشد، اما یوکیا آمانو، دبیر کل این نهاد بین‌المللی ماه گذشته از همکاری سازنده ایران خبر داده و گفته بود نمی‌توان گفت که روند بررسی همه ابعاد برنامه هسته‌ای ایران چه زمانی کامل خواهد شد.

او در کنفرانس خبری دوم ماه ژوئن در وین دراین باره گفت: «برای ارائه نتیجه ارزیابی خود باید تمام تصویر را در نظر بگیریم و درک درستی از آن داشته باشیم. موضوعات مرتبط با ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای مانند یک پازل پیچیده است و این موثر نخواهد بود که ما نتیجه را با عجله اعلام کنیم. با این وجود اگر ایران به صورت سازنده با ما همکاری کند، به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات و برآوردها درباره برخی مسائل ممکن است.»

ایران به تعهدات خود بر مبنای این توافق اولیه پایبند بوده
آژانس همچنین به عنوان ناظر اجرای برنامه اقدام مشترک، تایید کرده که ایران به تعهدات خود بر مبنای این توافق اولیه پایبند بوده است.

در این حال گزارش خبرگزاری رویترز هم اگرچه روند همکاری ایران با آژانس را کُند توصیف می‌کند، اما از قول دیپلمات‌ها می‌نویسد که هنوز زمان برای این که تهران به تعهداتش عمل کند، وجود دارد.

دیپلمات‌ها همچنین به رویترز گفته‌اند که سابقه همکاری‌های ایران با آژانس نشان می‌دهد که در برخی مواقع، ایران در آخرین لحظه مهلت توافق، به سوالات آژانس پاسخ داده است.

اخار سیاست خارجی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------