آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ابهامات و تناقض‌ها پیرامون قرارداد نفتی ایران و روسیه



اخبار,اخبارسیاست خارجی,قرارداد نفتی ایران و روسیه

 
 اخبار سیاست خارجی - ابهامات و تناقض‌ها پیرامون قرارداد نفتی ایران و روسیه

توجه مطبوعات بین المللی به انتشار اخبار مربوط به همکاری های ایران و روسیه در حوزه انرژی، ادعای تلاش ایران جهت یافتن گزینه ای جایگزین برای نخست وزیری عراق، عزم ترکیه برای افزایش حجم تجارت دوجانبه با ایران و تأکید ایران و ونزوئلا بر ضرورت توسعه همکاری های همه جانبه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع همکاری های ایران و روسیه در حوزه صادرات نفت، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» به ابهامات موجود در روند این همکاری ها پرداخته است. این خبرگزاری اشاره می کند که روز گذشته، الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه پس از دیدار با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، ابتدا اعلام کرد که دو طرف یادداشت تفاهمی را به منظور همکاری در حوزه های مختلف، از جمله حوزه نفت به امضا رسانده اند که بر اساس آن، روسیه در زمینه صادرات نفت به ایران کمک خواهد کرد. اما تنها چند دقیقه بعد، وزارت انرژی روسیه بیانیه خود در این زمینه را پس گرفت و اعلام کرد که بیانیه جدیدی امروز (چهارشنبه) منتشر خواهد شد.

با این حال، انتشار همان اخبار اولیه در این زمینه سبب شده شماری از منابع خبری و تحلیلی، در جست و جوی جزئیات و اهداف همکاری ایران و روسیه در حوزه مذکور برآیند. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» ضمن انتشار مطلبی درباره این موضوع می نویسد روسیه و ایران با قرارداد نفت در برابر کالای خود، سیاست خارجی آمریکا را به چالش کشیده اند. این سایت بر اساس بیانیه اولیه وزارت انرژی روسیه، می نویسد تهران و مسکو قراردادی را به امضا رسانده اند که می تواند روسیه را به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل کند. بلومبرگ اشاره می کند این اقدام در حالی صورت می گیرد که غرب فشارهای خود بر روسیه بر سر ماجرای اوکراین را افزایش داده است.

اما در میان دیگر مطالب، از روز گذشته تاکنون برخی مطبوعات مطالبی را درباره تغییر رویکرد ایران در قبال عراق و تلاش برای یافتن جایگزینی برای نخست وزیر این کشور منتشر کرده اند. روزنامه «حریت» ترکیه از این جمله است که می نویسد یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته ایران در حال تلاش برای همکاری با گروه های مختلف عراقی به منظور یافتن جایگزینی برای نوری مالکی، نخست وزیر کنونی این کشور است؛ اما در حال حاضر گزینه های مناسب چندانی بدین منظور وجود ندارد. این مقام ناشناس گفته ایران به این نتیجه رسیده که مالکی دیگر نمی تواند وحدت و یکپارچگی عراق را حفظ کند.

در مطلبی درباره روابط ایران و ترکیه، سایت خبری «البوابه» به تلاش آنکارا برای افزایش حجم تجارت خود با ایران پرداخته و با توجه به روابط و همکاری های ترکیه با رژیم اسرائیل، از بازی همزمان این کشور با ایران و اسرائیل سخن گفته است. این سایت به نقل از وزیر اقتصاد ترکیه می نویسد این کشور قصد دارد حجم تجارت خود با ایران را در سال 2015 به 35 میلیارد دلار افزایش دهد. به گفته وی، ایران و ترکیه از پتانسیل بالایی برای افزایش تجارت دوجانبه برخوردارند. البوابه اشاره می کند که روابط تجاری دو کشور هم اکنون نیز در حال افزایش بوده و در سال 2013 نیز نسبت به سال 2012 شاهد افزایش چشمگیر بوده است.

در نهایت، در یک مطلب اقتصادی دیگر، خبرگزاری «ترند» از توسعه همکاری های اقتصادی ایران و ونزوئلا خبر داده است. این خبرگزاری اشاره می کند محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز گذشته با وزیر خارجه ونزوئلا دیدار داشته و در این دیدار، دو طرف خواستار افزایش همکاری ها در حوزه اقتصاد شده اند. در این دیدار، نعمت زاده ضمن تأکید بر تعهد ایران به افزایش همکاری های اقتصادی و صنعتی با ونزوئلا، به ضرورت ارتقای همکاری همه جانبه با این کشور، به ویژه در حوزه های انرژی، کشاورزی، مسکن و زیرساخت ها اشاره کرده است. وزیر خارجه ونزوئلا نیز متقابلاً بر ضرورت توسعه همکاری های همه جانبه تأکید کرده است.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------