آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

مواضع مقامات ایرانی و غربی در روز نخست مذاکرات وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات وین

 

 اخبار سیاست خارجی  - مواضع مقامات ایرانی و غربی در روز نخست مذاکرات وین

اظهارات یک مقام آمریکایی درباره چشم انداز دستیابی به توافق نهایی، پیش زمینه های دستیابی به توافق با توجه به دیدگاه های کلی ایران، مواضع مقامات ایرانی و غربی در روز نخست مذاکرات وین، افزایش سرمایه گذاری چین در حوزه انرژی ایران و بازتاب عدم تأیید صلاحیت گزینه وزارت علوم از سوی مجلس، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به مذاکرات هسته ای، همچنان مهمترین بخش مطالب مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» اظهارات یک مقام آمریکایی را بازتاب داده که از نامشخص بودن چشم انداز حصول توافق نهایی هسته ای تا تاریخ 24 نوامبر سخن گفته است. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود درباره دور جاری مذاکرات هسته ای ایران اظهار داشته: «همه می دانیم که اینجا چه کار می کنیم. همه ما از مسئولیت های کاری که اینجا انجام می دهیم، آگاهیم. این کار دشواری است. اگر دشوار نبود، مدت ها پیش حل و فصل شده بود».

روزنامه «گاردین» تحلیلی را منتشر کرده که به دیدگاه های ایران درباره مذاکرات هسته ای مربوط می شود. این روزنامه معتقد است توافق ایران با غرب در موضوع هسته ای امکان پذیر است؛ اما به شرطی که عزت ایران حفظ شده و مورد تعرض قرار نگیرد. این روزنامه در مطلب خود مقطع زمانی کنونی را در بحث مذاکرات هسته ای، فرصتی دانسته که شاید تا یک نسل دیگر قابل تکرار نباشد و بر همین اساس، غرب باید ضرورت ها و الزامات بنیادین توافق با ایران را درک کرده و آن ها را رعایت کند. به نوشته این روزنامه، آمریکا باید درک کند که عامل اصلی که هم در سال 1979 انقلاب ایران را رقم زد و هم بعدها سبب شکل گیری برنامه هسته ای این کشور شد، تلاش ایالات متحده برای ضربه زدن به عزت این کشور بود.

«وال استریت ژورنال» نیز گزارشی را از مقدمات و همچنین روز نخست مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین منتشر کرده و به ویژه به مواضع مقامات دو طرف در آستانه مذاکرات اشاره کرده است. این روزنامه می نویسد مقامات اروپایی و آمریکایی گفته اند هنوز شکاف هایی قابل توجه در برخی موضوعات کلیدی باقی مانده که از آن جمله می توان به میزان محدودیت هایی که قرار است بر برنامه هسته ای ایران اعمال شود، اشاره کرد. در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پس از دیدار روز گذشته با کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا، گفته دستیابی به توافق نهایی، بستگی به اراده سیاسی کشورهای عضو گروه 1+5 دارد.

اما در میان دیگر موضوعات، باید اشاره کرد که توسعه همکاری های اقتصادی میان ایران و چین نیز از جمله موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. سایت خبری «البوابه» با انتشار مطلبی در این زمینه از دو برابر شدن سرمایه گذاری چین در حوزه انرژی ایران خبر داده است. این سایت به نقل از مقامات ایرانی می نویسد چین با پذیرش پیشنهاد بانک مرکزی ایران، موافقت کرده که سهم خود را در پروژه های بخش انرژی ایران به بیش از 52 میلیارد دلار برساند. گفته می شود مبلغ 20 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایران که به دلیل تحریم ها در بانک های چین باقی مانده، به عنوان ضمانت این سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.

در نهایت، موضوع عدم کسب رأی اعتماد مجلس از سوی سومین گزینه معرفی شده برای وزارت علوم نیز از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته مورد توجه بوده است. خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این زمینه می نویسد مجلس ایران با اکثریت آرا گزینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور برای سمت وزارت علوم را رد کرد. این خبرگزاری اعتقاد دارد رد شدن گزینه وزارت علوم برای سومین بار، نشانگر فشاری است که اکثریت محافظه کار مجلس ایران بر روحانی به عنوان یک رئیس جمهور میانه رو وارد می کند. این خبرگزاری در ادامه به طور مختصر به معرفی دانش آشتیانی، گزینه تأیید نشده کسب سمت وزارت علوم پرداخته است.


 اخبار سیاست خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------