آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

توافق روسیه و آمریکا برای افزایش تلاش‌ جهت حصول توافق هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ایران و 1+5


اخبار سیاست خارجی   - توافق روسیه و آمریکا برای افزایش تلاش‌ جهت حصول توافق هسته‌ای

تشدید تلاش‌های ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای در زمان باقی مانده، لغو برنامه کری و ظریف برای خروج از وین، توافق روسیه و آمریکا برای افزایش تلاش‌های در جهت حصول توافق هسته‌ای، اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات وین و بررسی مهم‌ترین موارد اختلاف موجود میان ایران و ۱+۵، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، دور روز مانده به فرا رسیدن ضرب‌الاجل توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، مسائل مربوط به مذاکرات وین، بخش عمده توجه مطبوعات بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از تشدید تلاش‌های ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق در مدت زمان از پیش تعیین شده خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ایران و ایالات متحده، روز گذشته تلاش‌های خود را برای فائق آمدن بر اختلافات عمیق موجود در موضوع هسته‌ای شدت بخشیده‌اند. رویترز دیدار دوباره و از پیش برنامه‌ریزی نشده وزرای خارجه دو کشور در وین را ـ که عصر دیروز برگزار شد ـ نشانه‌ای از این امر دانسته است. در ادامه این مطلب به مواضع دیگر وزرای خارجه گروه ۱+ ۵ نیز اشاره شده است.

در همین زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز از لغو برنامه جان کری و محمد جواد ظریف برای خروج از وین خبر داده و آن را نشانه‌ای از ادامه تلاش‌های آنان برای دستیابی به توافق دانسته است. این سایت اشاره می‌کند، کری که پیشتر اعلام کرده بود، برای رایزنی با همتایان اروپایی خود، اتریش را به مقصد فرانسه ترک خواهد کرد، با تغییر برنامه خود، برای ادامه مذاکرات در وین ماند.

از سوی دیگر، پس از آنکه برخی اخبار مبنی بر سفر ظریف به تهران برای مشورت با دیگر مقامات ایرانی منتشر شد، وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت، هنوز پیشرفت در مذاکرات به اندازه‌ای نیست که چنین سفری را ضروری سازد.

از سوی دیگر، وزرای خارجه روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند، تلاش‌های خود برای دستیابی به توافق نهایی تا زمان تعیین شده را شدت بخشند. به نوشته خبرگزاری کویت، روز گذشته، روسیه و آمریکا توافق کرده‌اند، تلاش مضاعفی ‌برای حصول توافق نهایی هسته‌ای تا ‌۲۴ نوامبر به کار بندند. این توافق در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی جان کری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود حاصل شده است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، کری و لاوروف در گفت‌و‌گوی خود، این احتمال را نیز مطرح کرده‌اند که به منظور مشخص کردن گام‌های آتی در مذاکرات، طرفین دیداری را در سطح وزرای خارجه برگزار کنند.

به جز این گفت‌و‌گوی تلفنی، لاوروف روز گذشته اظهارات دیگری را نیز درباره مذاکرات هسته‌ای بیان کرده که در روزنامه «تایمز اقتصادی» بازتاب یافته است. این روزنامه می‌نویسد وزیر خارجه روسیه اعلام کرده هم اکنون همه عناصر لازم برای دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد و خواستار انجام مصالحه میان طرفین شده است.

وی اظهار داشته: «همه عناصر یک توافق هم اکنون روی میز است و وظیفه دیپلمات‌ها در حال حاضر این است که به شکل صحیحی آن‌ها را به صورت یک بسته متشکل درآورند».

وی این اظهارات را پس از دیدار با سعود الفیصل، همتای سعودی خود در مسکو بیان کرده است.

در ‌‌نهایت، روزنامه «تلگراف» با انتشار مطلبی به بررسی چهار موضوع پرداخته که به اعتقاد این روزنامه، مهم‌ترین چالش‌ها و موانع حصول توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ را شکل می‌دهد.

این روزنامه می‌نویسد، تنش‌های موجود بر سر برنامه هسته‌ای ایران، ‌بیش از یک دهه بر سیاست بین‌الملل سایه افکنده است و در صورتی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد این موضوع را حل و فصل کند، باید مجموعه‌ای از موضوعات بسیار پیچیده را مورد توجه قرار دهد.

به عقیده تلگراف، مهم‌ترین موضوعات مطرح در مذاکرات عبارتند از حجم برنامه غنی‌‌سازی اورانیوم در ایران، رآکتورهای آب سنگین و تولید پلوتونیوم، ساز و کارهای شفافیت و اعتمادسازی و نهایتاً، موضوع تحریم‌ها.


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------