آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

واکنش وزیر خارجه آمریکا به منتقدان مذاکرات هسته‌ای با ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,مذاکرات هسته ای با ایران

پاسخ وزیر خارجه آمریکا به منتقدان مذاکرات هسته ای با ایران و دیدگاه وی درباره نقش ایران در تحولات یمن، برنامه وزرای خارجه آمریکا و روسیه برای گفت و گو درباره موضوع ایران، ادعای جدید گروهک منافقین درباره فعالیت های هسته ای ایران و رد دعوت دموکرات ها از نتانیاهو برای حضور در جلسه مشترک، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات وزیر خارجه آمریکا در دفاع از مذاکرات هسته ای با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد جان کری روز گذشته درصدد پاسخ دادن به منتقدان توافق هسته ای با ایران برآمده و گفته کسانی که در حال حاضر از توافق انتقاد می کنند، هیچ شناختی از ماهیت توافق ندارند. وی افزوده: «هنوز هیچ توافقی وجود ندارد و من به این افراد توصیه می کنم صبر کنند و ببیند این مذاکرات چه نتیجه ای به بار می آورد». کری در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرده که نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره سیاست آمریکا در قبال ایران اشتباه کرده است.

با این حال، به جز بحث هسته ای، دیدگاه وزیر خارجه آمریکا درباره ایران در دیگر موضوعات، از همان رویه همیشگی سیاست های آمریکا پیروی می کند. به نوشته روزنامه «نیشن»، کری در بخش دیگری از سخنان روز گذشته خود به تحولات منطقه خاورمیانه پرداخته و مدعی شده حمایت ایران از حوثی ها، در سقوط دولت یمن و افتادن کنترل پایتخت این کشور به دست جنبش انصارالله نقش داشته است. به گفته وی، حمایت ایران از حوثی ها، جنبه «حیاتی» در پیروزی این گروه داشته است. با این حال، وی افزوده: «اما من می دانم که ایرانی ها از روند وقایعی که رخ داد غافلگیر شدند و امیدوارند که در یمن گفت و گوی ملی انجام گیرد».

از سوی دیگر، در ادامه روند تلاش های دیپلماتیک برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران، قرار است وزرای خارجه آمریکا و روسیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند. به نوشته خبرگزاری «ترند»، جان کری روز گذشته اعلام کرده قصد دارد طی روزهای آینده با سرگئی لاوروف، همتای روس خود درباره مذاکرات هسته ای ایران و تحولات سوریه گفت و گو کند. کری در تشریح برنامه های هفته آینده خود گفته که سفرش به روسیه برای دیدار با لاوروف احتمالاً روز شنبه انجام خواهد گرفت و پس از آن، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت خواهد کرد. وی افزوده: «بقیه هفته آینده را مشغول مذاکره با ایران خواهم بود».

اما در همین شرایط و در زمانی که مذاکرات هسته ای به مرحله حساس خود رسیده است، گروهک منافقین بار دیگر مدعی وجود مراکز مخفی هسته ای در ایران شده است. به نوشته «واشنگتن پست»، گروهک منافقین مدعی شده ایران در حال انجام تحقیقاتی مخفی با هدف ساخت سلاح هسته ای است. بنا بر ادعای این گروه، ایران از سال 2008 در آزمایشگاه هایی زیرزمینی در تهران مشغول غنی سازی اورانیوم بوده و مرکزی زیرزمینی به نام «لویزان 3» به این امر اختصاص یافته است. این گروهک چین بیان کرده که تا وقتی ایران با بازرسی از این مکان موافقت نکند، هیچ توافقی در موضوع هسته ای نباید با این کشور به امضا برسد.

در نهایت، در ادامه مباحث مربوط به سخنرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از عدم پذیرش دعوت دموکرات ها از نتانیاهو برای سخنرانی در یک جلسه خصوصی با حضور سناتورهای دموکرات خبر داده است. نتانیاهو گفته پذیرش چنین دعوتی می تواند سبب تشدید بدبینی ها نسبت به سفر پیش روی وی به واشنگتن شود. وی همچنین ضمن ابراز «تأسف» از اینکه موضوع تصمیم وی برای سخنرانی در کنگره، موضوعی سیاسی یا حزبی تفسیر شده، مدعی شده تنها هدف وی بیان نگرانی های شدید اسرائیل از توافق هسته ای احتمالی ایران است. 


اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------