آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

انتقاد همزمان جمهوری‌خواهان و عربستان از مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات لوزان

اشاره ظریف به عدم نیاز حضور وزرای خارجه 1+5 در دور جاری مذاکرات هسته ای، هشدار شاهزاده عربستانی درباره احتمال وقوع رقابت هسته ای در منطقه، اظهارات یک سناتور جمهوری خواه درباره توافق هسته ای ایران و تأثیر دستیابی به توافق هسته ای بر صادرات نفت ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچون روزهای گذشته، موضوع هسته ای یکی از موضوعات مهم مطرح درباره ایران را در مطبوعات بین المللی تشکیل می دهد. در این زمینه، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله روزنامه «عرب نیوز» اظهارات وزیر امور خارجه ایران را بازتاب داده اند که از کم بودن احتمال دستیابی طرفین مذاکرات هسته ای به توافق طی هفته جاری سخن گفته است. محمد جواد ظریف درباره احتمال حضور وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 در این دور از مذاکرات گفته حضور آن ها ضروری نیست، زیرا این حضور زمانی رخ خواهد داد که راه حل های مدنظر یافت شده و طرفین به توافق نزدیک شده باشند. بنابراین، در مرحله کنونی نیازی به حضور وزرای خارجه نیست.

در همین حال، مواضع رسمی و غیر رسمی عربستان سعودی درباره توافق هسته ای ایران نیز این روزها سوژه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. «ژاپن تودی» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد نگرانی عربستان سعودی از اینکه ایران با وجود توافق هسته ای با غرب باز هم بتواند خود را به عنوان یک تهدید هسته ای مطرح کند، سبب نگرانی عربستان سعودی شده و این کشور را به تلاش برای دستیابی به توانایی هسته ای سوق داده است. بر همین اساس، شاهزاده ترکی الفیصل هشدار داده که توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 می تواند به بروز یک رقابت هسته ای در منطقه خاورمیانه منجر شود.

اما در ادامه مخالفت جمهوری خواهان آمریکا با توافق هسته ای ایران، از روز گذشته تاکنون اظهارات یکی از سناتورهای جهوری خواه در این زمینه در مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. به نوشته «آسوشیتدپرس»، مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا گفته در صورتی که به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود، به طور قطع در مقابل متحدین اروپایی آمریکا خواهد ایستاد تا توافق هسته ای را که احتمالاً در دوره اوباما حاصل می شود، لغو کند. وی گفته حتی اگر اروپایی ها نیز از توافق حمایت کنند، این توافق نباید سبب متعهد شدن رئیس جمهور بعدی ایالات متحده شود. وی از وضع تحریم های یکجانبه بیشتر علیه ایران دفاع کرده است.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از تأثیر توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بر وضعیت عرضه نفت در بازارهای جهانی سخن گفته است. این سایت می نویسد ایران اعلام کرده اندکی پس از توافق هسته ای، می تواند روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر به بازار تزریق کند. به عقیده بلومبرگ، هرچند با توجه به روند برداشته شدن تحریم ها پس از دستیابی به توافق، این اقدام ایران ممکن است دستکم چند ماه طول بکشد، اما کارشناسان و ناظران صنعت نفت بر این باورند که ایران از توانایی لازم برای چنین کاری برخوردار است. در ادامه این مطلب از جنبه های فنی به بررسی این موضوع پرداخته شده است.  


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------