آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چهار سلاح ایران که لرزه بر اندام داعش می اندازند



اخبار,اخبار سیاست خارجی, داعش

 

نیروهای شبه نظامی، پهپادها؛ جنگنده های اف-14 و نیروهای انسانی بخشی از منابع و تسلیحات نظامی ایران هستند که خطری عمده برای داعش محسوب می شوند.

 نشریه معتبر امریکایی "نشنال اینترست" که تحلیل هایش اکثرا متمرکز بر مسائل نظامی – دفاعی هستند با انتشار گزارشی به چهار سلاح ایران پرداخته که در نبرد علیه داعش اعضای آن گروه تروریستی باید از آن ها بترسند.
 
به گزارش خرداد، "نشنال اینترست" با اشاره به این موضوع که ایران پیشتاز مبارزه علیه داعش در خط مقدم جبهه نبرد بوده می نویسد:"ظهور داعش در عراق و سوریه سبب نزدیکی بیش تر ایران و متحدانش شده است.

 

داعش گروه افراطی سنی است که خطری مهم علیه شیعیان محسوب می شود چرا که آنان از شیعیان انزجار دارند و آنان را "رافضی" یا "طرد شده و خارج شده از دین" می خوانند. باید اشاره کرد که قرائت تندروانه داعش از دین نه تنها تهدیدی علیه شیعیان که برای کل جهان یک چالش جدی است. داعشی ها ایزدی ها را نیز قتل عام می کنند. در نتیجه، ایران عزم خود را راسخ کرده تا داعش را سرنگون کند. مهم ترین نکته آن است که داعش در عراق در حال گسترش نفوذ خود است و ایران با آن کشور 1.500 کیلومتر مرز مشترک دارد. به همین دلیل مبارزه علیه داعش برای ایران در اولویت قرار دارد."

 "نشنال اینترست" در ادامه به چهار سلاح ایران می پردازد که داعشی ها در نبرد با ایرانیان باید از آن هخا بترسند:

نیروهای شبه نظامی
گروه های شبه نظامی موثرترین ابزار ایران علیه داعش هستند. آنان تاکنون توانسته نیروی انسانی بزرگی نزدیک به 60 تا 70 درصد از جمعیت عراق را با خود همراه کنند. علاوه بر آن، اکثر جمعیت شیعیان عراق از نظر جغرافیایی در جنوب آن کشور مستقر هستند جایی که اماکن متبرکه مورد احترام ایرانیان نیز در آن جا قرار دارند. هیچ دلیلی وجود ندارد که موفقیت های تاکتیکی این گروه های شیعه مورد حمایت ایران را نادیده بگیریم.

نفوذ ایران در عراق فراگیر است و می تواند چندین گروه شیعه را به طور همزمان سازماندهی کند. به گزارش نیویوریک تایمز ایران تنها کشوری است که عملا پاسخه مناسبی به بحران کنونی داده است. در این میان گفته می شود که "قاسم سلیمانی" فرمانده شاخه برون مرزی سپاه قدس ایران 30 هزار نیرو را در نبرد علیه داعش در تکریت تحت فرمان خود دارد. سلیمانی به طور مداوم به سلیمانیه و اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق سفر کرده و با مقام های ارشد کرد دیدار می کند.

پهپادها
ایران نخستین کشوری در خاورمیانه است که پیشرفته ترین پهپادها را دارد. این موضوئع در نبرد علیه داعش کمک کننده بوده است. اولین پهپادهای ایران در جریان جنگ هشت ساله آن کشور با عراق در دهه 80 میلادی مشاهده شد. اکنون ایران پهپادهای نظارتی "مهاجر -4" را تولید کرده است. "رابرت فارلی" در مقاله ای در نشنال اینترست نوشته بود که ایران از پهپادهای خود به طور گسترده در عراق و سوریه برای جمع آوری اطلاعات و شناسایی اهداف برای حمله هوایی علیه مواضع داعش استفاده می کند.

نکته دیگر آن است که ایران از نظر تاکتیکی تجربه استفاده از پهپاد را حتی بیش از رژیم اسرائیل و امریکا دارد. پس از سقوط موصل، این ایران بود که پهپادهایی را برای دولت عراق ارسال کرد تا به نظارت و جمع آوری اطلاعات از شهرها بپردازند.

ایران هم چنین طبق گزارش های منتشر شده در ماه دسامبر گذشته در زمینه تولید پهپادهای قاتل نیز پیشرفت داشته اند. این پهپادها می توانند از طریق کامیزاکه خود را به اهداف تعیین شده زده و منفجر شوند.

جنگنده های اف-14
ایران 79 فروند جنگنده اف-14 را از چهار دهه پیش در اختیار دارد. اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آن کشور به دلیل تحریم های امرکیا مجبور به استفاده از جنگنده ها برای اهداف دیگر شد اما در جریان جنگ هشت ساله با عراق در دهه 80 میلادی، ایران موفق به ساخت و نوسازی جنگنده های هوا به زمین خود شد. این جنگنده ها توانایی حمل بمب های 3.5 تنی و پرتاب آن ها به سمت مواضع را هم دارند. علاوه بر آن ایران اخیرا به سامانه راداری نیز مجهز شده است.

موشک های هدایت شده
ایارن به موشک هایی دسترسی دارند که می توانند اهداف تعیین شده داعش را نابود کنند. ایران برنامه موشکی نسبتا پیشرفته ای دارد و از توانایی هدف قرار دادن دقیق مواضع دشمن برخوردار است. برای مثال، در سال 2013 میلادی، ایران در موشک های بالیستیک ضد کشتی مافوق صوت "خلیج فارس" را آزمایش کرد. این موشک دقتی 8.5 متری را از خود نشان داد. یکی از قوی ترین موشک های ایران که می تواند به داعش ضربه اساسی بزند "فاتح -110" است. ایران نسخه های به روز شده تری از این موشک کوتاه برد را در سال 2012 میلادی تولید کرد. اگرچه این موشک اساس ماهیت تدافعی دارد اما می تواند در زمین و دریا اهداف تنعیین شده را نابود کند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  خرداد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------