آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

هشدار انگلیس به اسرائیل: نباید در جهت خدشه‌دار کردن توافق با تهران عمل کنید/ اسرائیل پاسخ دهد به جای...



اخبار,اخبار سیاست خارجی,هشدار انگلیس به اسرائیل درباره توافق ژنو


اخبار سیاست خارجی - هشدار انگلیس به اسرائیل: نباید در جهت خدشه‌دار کردن توافق با تهران عمل کنید/ اسرائیل پاسخ دهد به جای این توافق چه چیزی برای جایگزینی دارند؟

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به وجود مخالفان و منتقدان این توافق تصریح کرد که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند مسئولیت سنگینی خواهد داشت و در عین حال گفت اگر برای این توافق تلاش نمی‌کردیم «مرتکب اشتباه بزرگی» شده بودیم.

وزیر خارجه بریتانیا نمایندگان این کشور را در جریان جزییات توافق ژنو قرار داد و تصریح کرد که اسرائیل و دیگر طرف‌ها نباید در جهت خدشه‌دار کردن توافق با تهران عمل کنند.

به گزارش انتخاب ؛ ویلیام هیگ اظهار کرد که این توافق امنیت خاورمیانه را بیشتر خواهد کرد و گامی است در جهت عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان.

وی گفت هدف از این توافق شش ماهه، رسیدن به توافقی جامع با ایران است  که در صورت رضایت طرف‌ها٬ قابل تمدید خواهد بود.

هیگ یادآور شد که هنوز شاکله اصلی تحریم‌ها دست نخورده باقی مانده که از جمله آنها، تحریم نفت و گاز، بانک‌ مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی، فناوری هسته‌ای، تسلیحات و موشک‌های بالستیک و شماری از افراد ایرانی است.

ویلیام هیگ با بیان اینکه کارهای زیادی باید در این مدت صورت بگیرد اظهار کرد که کمیته مشترک گروه ۱+۵ ناظر بر اجرای مفاد توافقنامه خواهد بود.

وی گفت در این مدت  هیچ تحریم جدیدی از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل در ارتباط با برنامه اتمی ایران وضع نخواهد شد.

ویلیام هیگ تاکید کرد که مانند همه مذاکرات طرف‌ها باید مواضع خود را تعدیل می‌کردند تا توافق به دست بیاید.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به وجود مخالفان و منتقدان این توافق تصریح کرد که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند مسئولیت سنگینی خواهد داشت و  در عین حال گفت اگر برای این توافق تلاش نمی‌کردیم «مرتکب اشتباه بزرگی» شده بودیم.

 ویلیام هیگ گفت این امر درست است که اگر این توافق صورت نمی‌گرفت تحریم‌های ایران کاهش نمی‌یافت، اما در عوض برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه می‌داد و محدودیتی هم برای نزدیک شدن به ظرفیت ساخت بمب ایجاد نمی‌شد (!)

وزیرخارجه بریتانیا حضور پنج عضو شورای امنیت و حمایت آنها از این توافق را نشان از اهمیت و جدیت آن دانست.

به گفته ویلیام هیگ، توافق ژنو برنامه اتمی را در این شش ماه محدود می‌کند و راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموار می‌کند.

هیگ افزود سیاست دو مسیره برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، سیاست لندن بوده و ادامه خواهد یافت.

پس از اظهارات آقای هیگ، داگلاس الکساندر «وزیر خارجه در سایه» از حزب کارگر ضمن پشتیبانی از این توافق٬ سئوالاتی را درباره میزان دسترسی به راکتور اراک، فردو، پارچین مطرح کرد. داگلاس الکساندر همچنین پرسید آیا ساز و کاری در نظر گرفته شده که تخفیف‌ تحریم‌ها از حد خود تجاوز نکند؟

هیگ در پاسخ گفت که ایران تعهد کرده که در هیچ یک از تاسیسات غنی‌سازی خود و از جمله فردو فعالیت‌هایش را گسترش ندهد و افزود که ایران متعهد شده که غنی‌سازی بالای پنج درصد هم انجام ندهد.

در مورد پارچین هیگ گفت که این مسئله هم‌اکنون میان آژانس و تهران مورد بحث است و ادامه کار فردو یا توقف کامل فعالیت‌های آن باید در توافق نهایی بحث شود.

هفت میلیارد دلار به صورت تدریجی آزاد می‌شود
هیگ گفت تنها هفت میلیارد دلار در اختیار تهران قرار می‌گیرد که به گفته وی با توجه به اینکه  هم‌اکنون ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد پول ایران مسدود است٬ این رقم ناچیز است.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا این پول در طول شش ماه در اختیار ایران قرار می‌گیرد و این طور نیست که یک دفعه این مبلغ آزاد شود.

یکی دیگر از نمایندگان با توجه به مواضع بنیامین نتانیاهو، پرسید که ارزیابی‌ها در مورد اقدام یکجانبه و احتمالی اسرائیل چیست و چه اقدامی برای جلوگیری از تضعیف این توافق از سوی اسرائیل صورت گرفته است.

هیگ در پاسخ گفت ما در طول مذاکرات در تماس دایم با اسرائیل و از جمله نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو بودیم و به نظر من بسیار حائز اهمیت است که با توجه به سابقه ایران نگرانی‌های کسانی را که به دیده تردید به این توافق می‌نگرند٬ درک کنیم.

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال تصریح کرد باید از مخالفان این توافق بپرسیم، به جای این توافق چه چیزی برای جایگزینی دارند؟ جایگزین دیگر این توافق، رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای، یا داشتن بمب اتم یا درگیری با ایران یا همه اینهاست.

ویلیام هیگ گفت: «هر کسی و از جمله اسرائیل را از تضعیف این توافق منع می‌کنیم.»

سخنان صریح یک نماینده علیه اسرائیل
 یک نماینده دیگر گفت نتانیاهو همین دیروز می‌گفت که بمب اتم در زمره خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان است، درحالیکه  اسرائیل چند صد کلاهک هسته‌ای دارد.  وی ادامه داد که چه اقداماتی برای بازداشتن اسرائیل از حمله این توافق در نظر گرفته شده است. آقای هیگ در پاسخ گفت وی هیچ نشانه‌ای از اراده واقعی برای خدشه‌دار کردن این توافق نمی‌بیند!

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------