آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

درگیری اعراب با ایران از کجا نشات گرفته است؟ / کشورهای خلیج فارس نگران صفویه ای دیگر هستند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,جنگ  ایران  با  اعراب

همواره ازدواج میان افراد با گرایش های فرقه ای متفاوت در منطقه خاورمیانه امری رایج بوده است و دست کم در میان بخش هایی از جامعه تنفر از فرقه گرایی بسیار عمیق تر از تنفرهای بوده است که ریشه فرقه ای دارند.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: به نظر می رسد در منطقه خاورمیانه، تنفر از فرقه گرایی بسیار قوی تر از تنفر فرقه ای باشد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه انگلیسی در گزارشی به قلم رولا خلف افزود: همواره ازدواج میان افراد با گرایش های فرقه ای متفاوت در منطقه خاورمیانه امری رایج بوده است و دست کم در میان بخش هایی از جامعه تنفر از فرقه گرایی بسیار عمیق تر از تنفرهای بوده است که ریشه فرقه ای دارند.

برخی از مفسران اوضاع منطقه خاورمیانه دیگر به ایران به عنوان یک جمهوری اسلامی تهدید آمیز که می خواهد منطقه را به سمت بی ثباتی سوق دهد و قدرت خود را دربرابر کشورهای عرب سنی تحکیم کند، نمی نگرند. اکنون برخی از کارشناسان از ایران به عنوان صفویان یاد می کنند، یک سلسله پادشاهی که پس از قرن 16 در ایران روی کار آمد و این کشور را به یک قدرت شیعه متحد تبدیل و با سلاطین عثمانی جنگ های بسیار کرد.

صفویان که مذهب ایران حکومت خود را به شهرهای بغداد و موصل عراق نیز گسترش دادند، هرچند که به تدریج بار دیگر آنها را به عثمانی ها واگذار کردند.

نویسنده هدف از بیان این مطالب را معرفی ایران به عنوان یک امپراطوری قدرتمند و توضیح در مورد علت رقابت اعراب با این کشور بیان کرده است.

توافق هسته ای اولیه با ایران چندان مورد استقبال جهان عرب قرار نگرفته است. عربستان سعودی با وجود واکنش مودبانه به این توافق اعلام کرد به دنبال توافق الزام آوری است که ثبات منطقه را افزایش دهد.

هرچه روابط ایران با غرب دوستانه تر شود، این کشور درمورد به چالش کشیدن همسایگانش و گسترش نفوذ خود احساس اطمینان بیشتری خواهد کرد.

نویسنده تشکیل ائتلاف تحت رهبری عربستان برای مبارزه با مبارزان مورد حمایت ایران در یمن و تشکیل نیروی مشترک اعراب را در همین راستا ارزیابی کرده است.

ایرانیان همواره ادعا می کنند که همسایگان انها در خلیج فارس در زمینه گرایش های فرقه ای متعصب تر هستند و برای اثبات ادعای خود به حمایت عربستان از گروه های تندروی سنی استناد می کنند.

در عین حال که برخی اظهارات مقامات ایرانی به بدگمانی عرب ها دامن می زند. به عنوان مثال گفته می شود علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران اخیرا در کنفرانسی اظهار داشته است که امپراطوری ایران به پایتختی بغداد مانند گذشته در طول تاریخ احیاء شده است.

وی افزوده است: تمام منطقه خاورمیانه ایران است و تمام ملت های منطقه بخشی از ایران هستند. تهران از تمام ملیت ها محافظت خواهد کرد و در برابر افراط گرایی، تکفیر گرایی، الحاد و عثمانی های جدید، وهابیون، غرب و صهیونیسم ایستادگی خواهد کرد.

چنین اظهارات پوچی باید مورد تمسخر واقع شود و یونسی هم تاکنون از تایید آنها یا ارائه توضیح دراین زمینه خودداری کرده است. اما رسانه های عرب از این سخنان به عنوان مدرکی برای اثبات مقاصد ایران استفاده کردند.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------